A A+ A++

Pobierz Trendbook NowegoMarketingu 2022

Marketing jest jedną z bardziej zróżnicowanych i dynamicznie rozwijających się branż. Praca w niej może polegać zarówno na takich zadaniach, jak np. budowanie strategii marki, tworzenie contentu czy kreacji graficznych, zajmowanie się social mediami, jak i na podejmowaniu działań reklamowych z wykorzystaniem technologii programmatic, czy też prowadzeniu pogłębionych badań i analiz danych. Dlatego też pracę w tej branży znaleźć i zacząć może każdy, niezależnie czy dysponuje zdolnościami analitycznymi, czy twórczymi i dużą dozą kreatywności. Podobnie kwestia ma się w przypadku zmiany stanowiska na zupełnie inne. Dzięki różnorodności dostępnych możliwości nie stanowi to większego problemu – wystarczy dysponować czasem, chęciami, a także aktywnie szukać interesujących nas ofert. Co ważne, praca w branży marketingowej jest dla jej przedstawicieli bardzo satysfakcjonująca i spełnia ich oczekiwania. Wg badań aż 95% zatrudnionych deklaruje, że są zadowoleni lub bardzo zadowoleni ze swojej aktualnej pracy i nie zamierzają jej w najbliższym roku zmieniać*.

Niestety mimo tak dobrej oceny i opinii o pracy w branży marketingowej, w związku z jej rozwojem nadal występuje w niej lekki deficyt pracowników, których jest mniej niż potrzeba licznym pracodawcom. Niewątpliwie wpływ na to miała także pandemia. Wg raportu „Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego dla sektora komunikacji marketingowej” 13% pracodawców uważa, że w konsekwencji pandemii z ostatnich dwóch lat trudniej im jest zatrudnić specjalistę i wykwalifikowanego pracownika, natomiast aż 25% uważa, że pandemia przyczyniła się do braków kadrowych (ze względu np. na kwarantannę czy zwolnienia chorobowe)*. Dlatego też nowych pracowników poszukują i będą coraz częściej poszukiwały przeróżne rodzaje podmiotów branżowych, zarówno same przedsiębiorstwa i marki, jak i agencje reklamowe i interaktywne, agencje PR-owe, domy mediowe, domy produkcyjne, firmy martechowe i adtechowe, czy też software house’y.

Jacy pracownicy są najczęściej poszukiwani w branży marketingowej?

Szukając ogłoszeń na popularnych serwisach, takich jak Pracuj.pl, można znaleźć przeróżne oferty pracy w branży. Dotyczą one szerokiego wachlarza stanowisk, zarówno tych juniorskich, jak i seniorskich. Wg raportu „Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego dla sektora komunikacji marketingowej” w ostatnim roku jednak branżowi pracodawcy najczęściej poszukiwali pracowników na stanowiska takie jak grafik, twórca treści, specjalista ds. sprzedaży i account manager*. Duża liczba pojawiających się ogłoszeń dotyczyła także stanowisk: media planner, project manager, analityk i art director*.

Jednym z obszarów, w którym poszukuje się obecnie sporej liczby pracowników jest digital. W segmencie tym rośnie zapotrzebowanie przede wszystkim na specjalistów ds. digital, e-commerce, IT i programistów. Wielu pracodawców planuje w najbliższej przyszłości zatrudnić więcej pracowników na stanowiska związane z social mediami, jak specjalista ds. social mediów, a także z obsługą klienta. Z kolei wg dalszych prognoz, w najbliższych latach na znaczeniu będą zyskiwać kompetencje twarde, specjalistyczne, a co za tym idzie stanowiska związane z IT, strategią i analizą danych, takie jak specjalista ds. IT, programista, strateg czy analityk danych*. Ponadto eksperci rynkowi przewidują, że w najbliższym czasie wzrośnie zapotrzebowanie na pracowników z obszarów sztucznej inteligencji, automatyzacji i wirtualnej rzeczywistości (VR).

Jakie kompetencje miękkie i twarde są potrzebne

Na które kompetencje kluczowe w branży warto postawić i których poszukują pracodawcy? Przede wszystkim niezmiennie od lat w marketingu bardzo liczą się kompetencje miękkie. Należą do nich m.in. umiejętności komunikacyjne i interpersonalne, umiejętność zarządzania relacjami, zarządzania zespołem, efektywnego prowadzenia prezentacji i prezentowania wniosków, pisania i tworzenia ciekawych treści i historii, kreatywność, samodzielność, otwartość na ciągłą naukę i rozwój. Wg części pracodawców w najbliższym czasie na znaczeniu zyskają jeszcze bardziej przede wszystkim kompetencje miękkie takiej jak efektywna komunikacja, kreatywność, otwartość na zmiany.

– Branża marketingowa jest jedną z tych, która zmienia się szybciej i bardziej gwałtownie niż inne. Marketingowcy w zasadzie codziennie muszą uczyć się czegoś nowego, doskonalić swój warsztat. Otwartość na nowe doświadczenia, elastyczność i umiejętności szybkiego adaptowania się w zmieniającym się otoczeniu – to z pewnością jedne z kluczowych dla nas kompetencji – mówi Katarzyna Jarema, head of people, Grupa K2.

Co ciekawe, badania wskazują, że na rynku brakuje kandydatów z kompetencjami miękkimi, które wydawać by się mogły najbardziej powszechne.– Na podstawie właśnie wydanego, pierwszego Branżowego Bilansu Kapitał Ludzki dla sektora komunikacji marketingowej można stwierdzić, że brakuje przede wszystkim: kompetencji miękkich/społecznych, powiązanych z nimi kompetencji menedżerskich (z obszaru zarządzania) oraz wybranych umiejętności specjalistycznych – mówi Ewa Opach, dyrektor ds. edukacji i certyfikacji, IAB Polska.

Oczywiście to, że kompetencje miękkie są niezwykle ważne, nie znaczy, że kompetencje twarde są w branży mniej potrzebne. Wręcz przeciwnie. Dzięki rozwojowi technologicznemu, coraz powszechniejszej analizie danych, wykorzystywaniu coraz większej liczby narzędzi specjalistycznych martechowych i adtechowych, a także ogromnym wzroście rynku e-commerce i digitalu, niejako wymuszonym pandemią, kompetencje twarde z obszarów IT, strategii i analizy danych stają się coraz bardziej pożądane. Należą do nich m.in. znajomość posługiwania się technologiami marketingowymi, umiejętności programistyczne, analizowania trendów, danych i wyciągania wniosków, czy myślenia strategicznego i rozpoznawania potrzeb klientów oraz znajomość zasad etyki i postępowania zgodnie z nimi*.

– Większość ekspertów branżowych wskazała jako najważniejszą kompetencję gotowość do nabywania nowych umiejętności, przekwalifikowywania się i znajdowania nowych zastosowań dla własnych kompetencji. Ponad połowa ekspertów biorących udział w badaniu wskazała również na istotność m.in. umiejętności prowadzenia efektywnej komunikacji, samoświadomości dotyczącej swoich mocnych stron i sposobu działania przekładająca się na łatwość pracy w zróżnicowanym zespole oraz posługiwania się różnorodnymi narzędziami technologii marketingowych m.in. z obszaru automatyzacji, sztucznej inteligencji, VR, grafiki – tłumaczy Ewa Opach z IAB Polska.

Biorąc pod uwagę to, że w niedalekiej przyszłości na znaczeniu zyskają stanowiska związane z m.in. IT, strategią i analizą danych, niewątpliwie bardziej pożądane staną się kompetencje twarde z zakresu programowania, analizy i przetwarzania danych, raportowania, czy przewidywania zmian i budowania w oparciu o nie różnych modeli i strategii działań.

– W zawodach kreatywnych czasem nie docenia się tego, jak ważne są zdolności analityczne. Mocno zwracamy na to uwagę w rekrutacjach do naszych teamów, także tych kreatywnych. Marketingowiec powinien potrafić pracować na liczbach, wyciągać szybkie i trafne wnioski, wyłapywać trendy – mówi Katarzyna Jarema z Grupy K2.

Czy doświadczenie dalej jest niezbęne?

A jak wygląda obecnie kwestia doświadczenia? Jeśli już mamy wymagane kompetencje, to czy brak doświadczenia na konkretnym stanowisku będzie stanowić istotną przeszkodę do zmiany pracy w branży lub do zaistnienia w niej po raz pierwszy? I tak, i nie. Tak, ponieważ niektóre stanowiska, jak np. brand manager, wymagają kilkuletniego doświadczenia w pracy i najczęściej pracodawcy poszukują na nie wykfalifikowanych specjalistów w danej dziedzinie. Z drugiej strony istnieje bardzo wiele stanowisk, na które aplikować mogą osoby z minimalnym doświadczeniem, które łatwo obecnie zdobyć dzięki różnym stażom i szkoleniom. Często są to stanowiska juniorskie, w ramach których pracownik dokładnie poznaje i wdraża się w dany obszar i podejmowane w nim działania i procesy.

– Pracodawca, szukając doświadczenia, nierzadko chce potwierdzić, czy kandydat doświadczył zawodowych relacji, czy miał okazję sprawdzić się w środowisku biznesowym, a to można zrobić podczas praktyk, stażu, biorąc udział w różnych programach wprowadzających do branży czy też realizując swoje hobby. Nawet pozanaukowa działalność studencka jest atutem – pozwala na rozwinięcie kompetencji miękkich, takich jak praca w zespole, umiejętność uczenia się nowych rzeczy, praca pod presją czasu. To są kompetencje, które będą istotne w każdym środowisku. A zdobycie specjalistycznych umiejętności jest możliwe np. poprzez prowadzenie bloga, fanpage’a czy zrobienie grafiki jako wolontariusz – mówi Ewa Opach z IAB Polska.

– Samo doświadczenie często bywa istotne, ale nie zawsze jest decydujące. Ważny jest dla nas potencjał i chęć rozwoju, umiejętność wykorzystywania nowych technologii w swoich działaniach – dodaje Katarzyna Jarema z Grupy K2.

Co ważne, kwestię braku branżowej wiedzy i podstawowego doświadczenia można łatwo rozwiązać także dzięki licznym źródłom, takim jak książki, portale branżowe, blogi, wideo na YouTube, czy też poprzez różnego rodzaju kursy, szkolenia, warsztaty, certyfikaty, a także studia wyższe i podyplomowe. Sporo wiedzy z zakresu marketingu można pozyskać z internetu i to zupełnie bezpłatnie. Dzięki temu próg wejścia do pracy w branży albo zmiany obecnego stanowiska na inne nie jest tak wysoki.

– Każda aktywność, która pokazuje, że kandydat ma za sobą pierwsze szlify, pokazuje też pracodawcy, że podejmuje on wyzwanie i jest gotów inwestować w swój rozwój jeszcze przed podjęciem pracy. A to bardzo ważny atut – mówi Ewa Opach z IAB Polska.

Gdzie szukać pracy w branży marketingowej?

Ofert pracy warto szukać przede wszystkim na rozbudowanych serwisach z ofertami, takimi jak Pracuj.pl. Znajdziesz na nim mnóstwo świeżych ofert dotyczących zarówno stanowisk juniorskich i skierowanych do osób bez lub z minimalnym doświadczeniem, jak i stanowisk seniorskich i zarządzających. Dzięki temu szybko i sprawnie znajdziesz wymarzoną pracę. Dobrym miejscem na znalezienie pracy są także strony samych agencji i firm. Często mają one zakładkę dedykowaną karierze. Warto także przeglądać media społecznościowe, na których pojawia się sporo ofert.

* Raport z I edycji badań; Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego. Sektor komunikacji marketingowej; 2022 rok; radasektorowa-komunikacja.pl/wp-content/uploads/2022/03/BBKL-II-RAPORT-KONCOWY_9-03_220309.pdf

Artykuł powstał we współpracy z Pracuj.pl.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułFatalne wieści ws. cen gazu i prądu. Prezes URE zabrał głos
Następny artykułTerminy wizyt w Wydziale Spraw Obywatelskich będzie można rezerwować przez internet