A A+ A++
Ulica Gdyńska, nowa trasa z pętlą przy Unii Lubelskiej i nowa organizacja ruchu na Głogowskiej. To najważniejsze inwestycyjne zmiany w mieście w 2020 roku.

W sierpniu zakończono budowę trasy tramwajowej wraz z pętlą przy ul. Unii Lubelskiej, która poprawiła możliwości dojazdu do centrum mieszkańców tamtej części Poznania. Tych obecnych, ale też tych, którzy w przyszłości zamieszkają na terenach pomiędzy rondem Żegrze a ulicami Wagrowską, Hetmańską i Unii Lubelskiej. Bo teraz, gdy jest już wygodne połączenie tramwajowe, można tam już budować osiedla.

We wrześniu z kolei uroczyście został otwarty dwupasmowy odcinek ul. Gdyńskiej, od granic miasta do zjazdu przy Centralnej Oczyszczalni Ścieków. To nie tylko ulica – to cały układ komunikacyjny z dwoma rondami, dzięki którym w tym rejonie znacznie poprawiło się bezpieczeństwo.

Zakończyła się przebudowa ulicy Taczaka i Garncarskiej, oddano do użytku całkowicie odnowioną ul. Jarochowskiego, pojawiła się zieleń na ulicy Kwiatowej, a na Karmelickiej są nowe chodniki – i także zieleń. Trwają prace przy nowych nasadzeniach wzdłuż ulicy Królowej Jadwigi.

Na Rynku Łazarskim już stoi konstrukcja pod dach nowej przyszłej hali targowej, ale najważniejszą zmianą w tej dzielnicy jest zmiana organizacji ruchu i jego znacznie spowolnienie na Głogowskiej. Na odcinku między ulicami Berwińskiego i Stablewskiego kierowcy mają teraz do dyspozycji jeden pas w każdą stronę, a rowerzyści zyskali pas rowerowy. Uspokojenie ruchu pozytywnie wpłynęło na bezpieczeństwo i komfort mieszkania przy tej głównej ulicy Łazarza.

Od 1 lutego 2021 roku na Łazarzu i Widzie będzie obowiązywała Strefa Płatnego Parkowania, która pozwoli mieszkańcom nieco odetchnąć i łatwiej znajdować miejsca parkingowe w okolicach domu. Natomiast w 2020 roku trwały prace przy wyznaczaniu nowych miejsc parkingowych, zmianach organizacji ruchu i montażu parkomatów.

Miasto wprowadziło też wiele zmian w organizacji ruchu z powodu pandemii koronawirusa – by poruszanie się po mieście było bezpieczniejsze dla jego mieszkańców. Zmiany widać m.in. na: Poznańskiej i Jeżyckiej, Libelta (pomiędzy al. Niepodległości a placem Cyryla Ratajskiego), Młyńskiej (Nowowiejskiego – Solna), Krakowskiej, Łąkowej, Kwiatowej i Karmelickiej. Ruch został także uporządkowany na ulicach Śródki, co także poskutkowało spowolnieniem ruchu w tej dzielnicy, zwłaszcza na ulicy Bydgoskiej. By poprawić bezpieczeństwo przebudowano skrzyżowanie ulic Hetmańskiej i Dmowskiego.

Powstało też wiele buspasów, które usprawniły poruszanie się komunikacji publicznej. Część jako tymczasowe rozwiązania, np. w związku z budową trasy tramwajowej na Naramowice, inne, jak m.in. na ul. Garbary na stałe, by poprawić bezpieczeństwo i zlikwidować stanie w korkach przez autobusy miejskie.

Pandemia przyspieszyła też wprowadzenie programu zwiększającego bezpieczeństwo przy szkołach, gdzie zaczął obowiązywać zakaz ruchu samochodów lub jego znaczne ograniczenie w tym czasie, gdy uczniowie idą do szkoły albo z niej wracają. Pilotażowo “kwadrans dla bezpieczeństwa” wprowadzono na ul. Brandstaettera, gdzie mieszczą się dwie szkoły podstawowe: nr 38 i 83.

W 2020 roku wyremontowano, zbudowano chodniki albo posadzono zieleń przy ponad stu ulicach w Poznaniu, między innymi Kordeckiego, Elbląskiej, Tarnobrzeskiej, Wyłom, Maczka i innych. Rowerzyści dostali nowe trasy: wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej, nowe odcinki Wartostrady czy DDR przy ul. Dolna Wilda. Na Piątkowie wyremontowano drogę rowerową przy ul. Mieszka I, a na Starym Mieście powstała brakująca część Rowerowej Obwodnicy Centrum na ul. Kościuszki i Krakowskiej.

Sporo ważnych inwestycji trwa albo rozpoczęło się w 2020 roku – to oczywiście budowa trasy tramwajowej na Naramowice wraz z infrastrukturą drogową. Za kilka miesięcy gotowy będzie pierwszy odcinek, dzięki któremu tramwaj dojedzie do ul. Włodarskiej. Cała trasa ma być gotowa wiosną 2022 roku.

Trwa także i mocno daje się we znaki przebudowa ronda Rataje oraz budowa nowego wiaduktu i układu komunikacyjnego w ciągu ulicy Kurlandzkiej. Na Wildzie trwają prace związane z remontem ul. Wierzbięcice, a na Jeżycach zaczęła się budowa nowej części ul. św. Wawrzyńca. Trwa także remont placu Kolegiackiego, który nieco się przedłużył z powodu badań archeologicznych. Trwają prace przy budowie trzech nowych parkingów typu park&ride przy stacji PKP Strzeszyn, rondzie Starołęka oraz ul. Św. Michała, które zostaną oddane do użytku na początku 2021 roku.

Z innych inwestycji w 2020 roku warto odnotować odnowienie zabytkowych budynków oświatowych (przy ulicach: Berwińskiego, Różanej, Działyńskich), zakończenie przebudowy wraz z nową części przedszkola przy ul. Biskupińskiej. Coraz bliżej jest też zakończenie budowy sali gimnastycznej przy SP 68 na os. Sobieskiego, Centrum Szyfrów Enigma, pływalni na os. Zwycięstwa, czy nowych mieszkań przy ul. Opolskiej.

Nie udało się natomiast zacząć remontu płyty Starego Rynku – ale ponieważ przetarg został już ogłoszony, jest nadzieja, że rozpocznie się wkrótce.

UMP

Oceń artykuł
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułDyrektorka Książnicy Płockiej Joanna Banasiak: Płocczanom życzę szczególnie, żeby radośnie mogli świętować pewną rocznicę
Następny artykułTaki był 2020 rok!