– Dostęp do 17,4 milionów użytkowników portali zarządzanych przez Polska Press skutecznie wzmocni sprzedaż całej Grupy Orlen – mówi Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen. – Zoptymalizuje też koszty marketingowe i umożliwi dalszą rozbudowę narzędzi big data.
Polska Press, jak informuje Business Insider Polska, była właścicielem ponad 20 dzienników i 150 tygodników regionalnych w Polsce. Teraz ich właścicielem został Orlen i to, jak podkreślił prezes Obajtek, kolejny krok w poszerzaniu zakresu działalności koncernu. Prezesowi chodziło o budowę agencji mediowej na bazie Sigma Bis i przejęcie Ruchu. Jego zdaniem przejęcie portali i gazet Polski Presse, a przede wszystkim 17,4 mln użytkowników zwiększy sprzedaż grupy Orlen. Taką strategię założył sobie koncern do 2030 roku, zwłaszcza w obszarze zgodnym z polityką rządu, a dotyczącym repolonizacji mediów.
To oznacza, że koncert będzie dysponował regionalnymi mediami w całym kraju. Poza “Głosem Wielkopolskim” będą to “Dziennik Bałtycki”, „Dziennik Łódzki”, „Dziennik Zachodni”, „Gazeta Krakowska”, „Kurier Lubelski”, „Polska Metropolia Warszawska”, „Express Ilustrowany”, „Gazeta Krakowska”, „Dziennik Polski”, „Gazeta Lubuska”, „Gazeta Pomorska”, „Kurier Poranny”, „Gazeta Współczesna”, „Nowa Trybuna Opolska”, „Echo Dnia”, „Gazeta Codzienna Nowiny”, „Głos Dziennik Pomorza”, „Express Bydgoski” i „Nowości Toruńskie”. Do tego dochodzą portale internetowe gazet i 150 tygodników lokalnych oraz sieć portali “Naszemiasto.pl”.
To wszystko ma się przełożyć na lepsze dotarcie do klientów Orlenu – a tak przynajmniej twierdzą władze koncernu: “Polska Press posiada bazę wiedzy na temat preferencji klientów, prowadzonych transakcji czy wartości koszyka w odniesieniu do grupy 60,07 proc. użytkowników internetu w całej Polsce. Dzięki temu w ramach Grupy ORLEN możliwe będzie utworzenie nowych modeli biznesowych, które pozwolą na lepsze pokrycie geograficzne oraz dopasowanie oferty dla docelowej grupy klientów”. Orlen dodaje, że na taką praktykę decyduje się sporo wielkich koncernów, choćby Pepsi czy Walmart. Tyle że są to koncerny prywatne, a to nieco zmienia sytuację…
Transakcja budzi także obawy ze względu na skalę i możliwość przejęcia większości rynku medialnego w Polsce przez media powiązane z rządem. Zdaniem Business Insidera może to budzić uzasadnione obawy co do rzetelności dziennikarskiej w tych mediach, zwłaszcza w materiałach, które będą nie na rękę politykom obecnie sprawującym władzę – jak to się dzieje obecnie w TVP i Polskim Radiu.
Jednak dawne media Polski Press, jeśli rzeczywiście mają wpłynąć na sytuację na rynku medialnym – będą wymagały solidnego dofinansowania. Jak podają Wirtualne Media, tylko w 2019 roku Polska Press zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 6,5 proc. do 398,44 mln zł. Jej zysk netto wyniósł 8,59 mln zł – a rok wcześniej było to 9,64 mln zł.
el
Artykuł Poznań: Orlen kupił Polska Presse, wydawcę “Głosu Wielkopolskiego” pochodzi z serwisu Wiadomości Poznań – Informacje Poznań – TenPoznan.pl
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS