A A+ A++

Jurorzy 22. Ogólnopolskiego Konkursu Fotograficznego „Pejzaż Polski 2022”mieli nie lada łamigłówkę przy wyborze najlepszych prac tegorocznej edycji. W tym roku, oprócz tradycyjnej kategorii „pejzażowej”, oceniano także prace… skrywające sekrety lasu.

„Pejzaż Polski” jest konkursem cieszącym się dobrą renomą od ponad 20 lat. Co roku uczestniczy w nim wielu fotografów z całej Polski. Wśród nich są zarówno profesjonaliści, jak i amatorzy. Jednak bez znaczenia na zaangażowanie w fotograficzną profesję, obie grupy starają się najlepiej jak potrafią uwieczniać malownicze krajobrazy naszego pięknego kraju. Za pomocą fotografii opowiadają historię związaną z Polską, w tym historię naszej Niepodległości, która w dużym stopniu łączy się z konkursem organizowanym przez Kętrzyńskie Centrum Kultury.

Jury w składzie: Lucjan Mikulski, Jerzy Lech oraz Jerzy Baranowski, wyłoniło finalistów i oceniło ich prace. W głównej kategorii największe uznanie zyskała praca „Strażnik lasu” autorstwa Wojciecha Lisińskiego z Olsztyna.

— Na tym zdjęciu widać pełen profesjonalizm. Jest ono zrobione dobrze pod każdym względem. Jest kompozycja, jest też ta moc fotografii. Autor uchwycił każdy szczególik, co jest np. bardzo trudne do osiągnięcia w malarstwie — podsumował Lucjan Mikulski.

Zwycięska fotografia.

Drugie miejsce w tej kategorii przyznano fotografii Łukasza Horoszko z Suchowoli pt. „O zachodzie”.

— Bardzo dużo się tutaj dzieje. Autor uwiecznił chwilę, w której jest światło i cień, jest też rozlewisko rzeki. To wszystko tworzy kompozycję bardzo przyjemną dla oka — ocenił Jerzy Lech.

Trzecią najwyżej ocenioną pracą okazało się zdjęcie Marka Hasso-Agopsowicza „Wczesną wiosna na Warmii”. Jak ocenili jurorzy, zdjęcie to jest wyjątkowe.

— Poza pejzażem przyrody występują postacie. Są załamania, różne kąty ustawienia i tematyka żywego obrazu. Obraz i temat mocno klimatyczny — mówił trzeci z jurorów, Jerzy Baranowski.

O ile w kategorii „Pejzaż Polski” wybór najlepszych prac nie był wcale oczywisty, to członkowie komisji zgodnie podeszli do kategorii „Sekrety lasu”.

— To zdjęcie bardzo się wyróżniało. Wybraliśmy je zgodnie i nikt z jury nie miał żadnych zastrzeżeń. Sprawne oko fotografa nie wychwyciło jedynie jaszczurki, jak w zdjęciu katalogowym, ale – co istotne – pokazało także otoczenie, które ją kamufluje — tak zwycięską pracę Jakuba Jaroszewicza z Białegostoku, przedstawiającą salamandrę, ocenił Lucjan Mikulski.

Jerzy Baranowski i Lucjan Mikulski.

Organizatorzy zaprosili do konkursu miłośników fotografii przyrodniczej i macro dzięki współpracy z Nadleśnictwem Srokowo. W kategorii „Sekrety lasu” autorzy mogli podkreślić różnorodność przyrodniczą naszych polskich lasów. I chociaż tegoroczny konkurs ponownie zdominowany był przez pejzaż Polski, oceniający byli zachwyceni poziomem nadesłanych prac, wobec których nie można było pozostać obojętnym.

Podsumowanie konkursu połączono z otwarciem wystawy. Wernisaż „Pejzażu Polski 2022” odbył się 11 listopada w Galeria RastArt w Kętrzynie, gdzie prace można będzie oglądać do końca grudnia, natomiast w styczniu 2023 roku wystawa zagości w Galerii Marszałkowskiej we współpracy z Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie.

Honorowy patronat nad wydarzeniem objął marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Gustaw Marek Brzezin. Nagrodę specjalną marszałka przyznano „Torpedowni w Babich Dołach” autorstwa torunianina Michała Rakowskiego, natomiast nagrodę burmistrza Miasta Kętrzyn zdobyły „Meandry leśnego strumienia” Pawła Karpienki. Justyna Drozd

Fot. Miasto Kętrzyn, Justyna Drozd

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułScholz: Dyplomatyczne zakończenie wojny w Ukrainie obecnie niemożliwe
Następny artykułPijany policjant spowodował wypadek, w którym zginęła kobieta