A A+ A++

Są już znane wyniki analizy koncepcji budowy nowej siedziby starostwa powiatowego w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. – Z analizy wynika, że ten wariant jest jedynym, który w obecnej sytuacji finansowej będzie możliwy do zrealizowania – mówi starosta Krzysztof Szczegielniak. Dlatego starostwo będzie składać wniosek o sfinansowanie budowy w ramach Polskiego Ładu. Na razie zdecydowano o przygotowaniu programu funkcjonalno-użytkowy nowej inwestycji

SYLWIA WYSOCKA

W drugiej połowie 2021 roku Zarząd Powiatu Otwockiego zdecydował się przyspieszyć prace związane z przygotowaniami do budowy nowej siedziby starostwa. Sam pomysł nie jest nowy, ale tym razem zarząd postanowił zbadać możliwości wykorzystania przy jej realizacji modelu finansowego opierającego się na partnerstwie publiczno-prywatnym. W tym celu ogłosił memoranda informacyjne: inwestycyjne skierowane do partnerów prywatnych, którzy mogli wyrazić swoje wstępne zainteresowanie projektem, finansowe do banków, które ewentualnie będą kredytować partnera prywatnego, i komercyjne skierowane do ewentualnych podmiotów zainteresowanych wynajmem powierzchni komercyjnych w nowym budynku. Na bazie uzyskanych informacji miała zostać sporządzona analiza i ocena efektywności budowy starostwa w formule PPP, co dla zarządu byłoby podstawą do podjęcia decyzji o przyszłości inwestycji.

Nowa siedziba starostwa ma powstać przy ul. Komunardów, w sąsiedztwie  obecnych zabudowań urzędu. Pracowałoby tam ok. 200 osób, nie byliby to tylko pracownicy poszczególnych wydziałów starostwa, lecz także części jednostek organizacyjnych powiatu, m.in. Powiatowego Urzędu Pracy, Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego i Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.

W czwartek, 3 lutego podczas posiedzenia zarządu powiatu został przedstawiony raport z oceny efektywności dla przedsięwzięcia pn. „Budowa budynku siedziby Starostwa Powiatowego w Otwocku oraz wybranych powiatowych jednostek organizacyjnych i wybranych służb powiatowych wraz z zagospodarowaniem terenu”.

O wynikach tego raportu rozmawiamy ze starostą Krzysztofem Szczegielniakiem

Co wynika z raportu?

Ocena efektywności wskazuje, że budowa nowego budynku starostwa w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego jest realna, choć niestety w efekcie droższa, bo trzeba będzie spłacać ją 20 lat. Natomiast w naszej sytuacji budżetowej możliwa jest tylko taka realizacja tej inwestycji. Aby zbudować nową siedzibę starostwa, trzeba by w perspektywie trzech lat mieć ponad 50 mln zł. Na to niestety nas nie stać. W momencie pozyskania środków zewnętrznych na kompleksową realizację przedsięwzięcia realny byłby tzw. model tradycyjny. Dlatego będziemy składać wniosek o środki na tę budowę w ramach Polskiego Ładu. Jeśli uda się je pozyskać, wówczas sprawa stanie się jasna, tj. inwestycja będzie realizowana w modelu tradycyjnym, a jeśli nie otrzymamy odpowiednich środków na ten cel, partnerstwo publiczno-prywatne będzie jedyną opcją dającą gwarancję wykonania inwestycji. Obecnie niestety nie ma żadnych innych środków zewnętrznych, które moglibyśmy pozyskać na budowę tego typu instytucji.

Na ostatnim posiedzeniu zarządu zapadły już konkretne decyzje?

– Podjęliśmy decyzję o wyrażeniu zgody na następny krok, czyli przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego dla budowy nowego budynku starostwa. To dokument niezbędny w każdym przypadku, tj. PFU ma stanowić Opis Przedmiotu Zamówienia, który będzie wymagany zarówno w modelu tradycyjnym, jak i w formule PPP. Decyzje dotyczące tego, w jakim modelu będziemy budować, zapadną po ogłoszeniu wyników naborów w Polskim Ładzie. A ponieważ tworzenie PFU, analizy i przygotowania potrwają co najmniej kilka miesięcy, niewykluczone, że po pierwszym naborze, w którym nie otrzymalibyśmy środków z Polskiego Ładu, będziemy startować ponownie. Jeśli nie dostaniemy środków, jedynym możliwym sposobem będzie model partnerstwa publiczno-prywatnego. Wstępna analiza finansowa mówi o kosztach rzędu 60 mln zł – o tyle będziemy starać się w programie Polski Ład. Poprzedni nabór pokazał, że były samorządy, które pozyskały środki na budowę urzędu jako instytucji oferującej usługi społeczne. Do nowej siedziby starostwa planowane jest przeniesienie PUP i PCPR, więc liczymy, że to nam pomoże. Im bliżej jednak decyzji o wyborze sposobu realizacji, tym bardziej jestem przekonany o słuszności samej inwestycji, ponieważ jak widzę ludzi stojących, marznących i moknących przed budynkami starostwa przy ul. Górnej lub ul. Komunardów, co w czasach COVID-19 jest podyktowane koniecznością zachowania środków ostrożności, jest mi bardzo przykro, że tak się dzieje. Dlatego decyzja o budowie nowej siedziby już zapadła – kwestią czasu jest wybór, czy będziemy to robić sami, tzn. w modelu tradycyjnym, czy w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Warto również wspomnieć, że obecnie Starostwo Powiatowe w Otwocku ma trzy siedziby, do tego dochodzą odrębne siedziby wybranych jednostek organizacyjnych. Jest to problematyczne dla mieszkańców, którzy muszą się przemieszczać, by załatwić daną sprawę. Dla zwiększenia komfortu obsługi mieszkańców zasadna jest budowa nowoczesnego budynku. Inwestycja w dużej mierze przyczyni się również do przeciwdziałania i zapobiegania COVID-19, ponieważ budowa nowego budynku pozwoli na zapewnienie odpowiednich warunków epidemiologicznych dla pracowników i interesantów.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułProkuratura w Gdańsku będzie ścigać za słowa, że Kaczyński jest zbrodniarzem?
Następny artykułFirmy transportowe uciekają za Odrę przed Polskim Ładem