-Kilka dni temu dostałem SMS-em wiadomość, że nie dopłaciłem do ostatniego rachunku za energię elektryczną kwoty 4,00zł. Dokonałem natychmiast przelewu tej kwoty na numer rachunku podany w SMS-ie. Po pewnym czasie zalogowałem się na konto i zobaczyłem, że zniknęły z niego wszystkie pieniądze. Co mam zrobić w takiej sytuacji – pyta miesszkaniec.
W ciągu ostatnich tygodni, w swojej praktyce rzecznika konsumentów, obserwuję nasilenie skarg dotyczących kradzieży pieniędzy z konta. Problemem jest utrata oszczędności oraz nieuznawanie reklamacji przez bank konsumentom, którzy w wyniku oszustwa stracili pieniądze z konta. Stąd za zaleceniami UOKiK z dnia 9 czerwca 2021r. proponuję, abyśmy zwracali uwagę, gdy:
– otrzymujemy SMS z informacją, że musimy dopłacić kilka złotych do przesyłki wraz z linkiem do przelewu – zwłaszcza, jak nic nie zamawialiśmy;
– sprzedajemy na portalu aukcyjnym, a potencjalny klient chce się kontaktować poza nim – np. tylko mailowo lub poprzez komunikator;
– odbieramy telefon od osoby przedstawiającej się jako pracownik naszego banku z informacją
– o nieautoryzowanej transakcji albo ktoś prosi nas o zainstalowanie aplikacji. Odłóżmy słuchawkę i zadzwońmy na oficjalną infolinię instytucji finansowej, aby to potwierdzić;
– ktoś prosi nas o podanie numeru naszej karty płatniczej i kodu CVV/CVC – dzięki nim oszust może autoryzować każdą transakcję.
Jeżeli oszuści wykonywali nieautoryzowane transakcje z naszego konta:
-jak najszybciej skontaktujmy się z bankiem za pośrednictwem ofijalnej infolinii i zgłośmy taką transakcję;
– zmieńmy dane do logowania do aplikacji bankowej i bankowości elektronicznej oraz zastrzeżmy kartę. Na powiadomienie instytucji finansowej mamy 13 miesięcy, ale im wcześniej to zrobimy, tym lepiej;
– następnie zgłośmy sprawę policji.
Jakie są obowiązki banków w takiej sytuacji?
– bank powinien rzetelnie przeanalizować reklamację konsumenta;
– zgodnie z ustawą o usługach płatniczych, bank w terminie jednego dnia roboczego powinien oddać konsumentowi skradzioną kwotę i wyjaśnić sprawę. Jeżeli klient w jakimś stopniu ponosi odpowiedzialność za utratę gotówki, bank po dokonaniu zwrotu środków konsumentowi powinien ocenić na ile to on przyczynił się do utraty pieniędzy. Wówczas bank może domagać się od konsumenta zwrotu części zwróconych środków;
– rozliczenie powinno nastąpić następnego dnia liczonego od momentu wystąpienia zdarzenia lub dokonania zgłoszenia przez konsumenta;
– jeśli bank odmawia zwrotu środków, gdyż podejrzewa, że konsument padł ofiarą oszustwa, powinien sam informować organy ścigania. Bank nie może odmawiać zwrotu środków i jednocześnie uzależniać tego od zgłoszenia przez konsumenta sprawy na policję.
Rzecznik Konsumentów w Ostrowcu Świętokrzyskim
Adriana Jeruzal
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS