A A+ A++

Publikacja z dnia: 29-12-2022 22:12

Na ostatniej w tym roku sesji zabrała się rada powiatu. Kluczowym momentem tego posiedzenia było przyjęcie intencyjnej uchwały w sprawie szpitala powiatowego.

Akt ten niczego nowego nie wnosi – ani w formie merytorycznej, ani deklaratywnej. Wszystko już zostało opowiedziane wcześniej, znane są fakty i liczby.

Mimo początkowych obiekcji zgłaszanych przez radnych opozycyjnych, uchwałę przyjęto jednogłośnie. Jej ciekawostką jest uzasadnienie w dołączonym załączniku zredagowane, co wyszło w dyskusji, przez Zarząd Powiatu oraz dyrektora szpitala. Inaczej mówiąc osoby, które sensu largo są odpowiedzialne za funkcjonowanie powiatowej lecznicy.

W przyjętym dokumencie mowa jest o zagrożeniu całej działalności szpitala w nieodległej perspektywie i likwidacji kolejnych oddziałów. Kłóci się to z oczekiwaniami mieszkańców powiatu nowomiejskiego, którzy nie wyobrażają sobie życia bez szpitala. Ich nie interesuje kto i w jakiej mierze odpowiada za obecny stan – szpital ma być i koniec.

Stanowisko Rady Powiatu dotyczące sytuacji Szpitala Powiatowego w Nowym Mieście Lubawskim Sp. z o. o.

Rada Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim w poczuciu odpowiedzialności za bezpieczeństwo zdrowotne w regionie oraz obowiązku realizacji zadań związanych z ochroną zdrowia, nałożonych na powiat ustawą wyraża zaniepokojenie obecną, bardzo trudną sytuacją większości szpitali powiatowych, w tym Szpitala Powiatowego w Nowym Mieście Lubawskim sp. z o. o. (zwany dalej Szpitalem), który w niedalekiej przyszłości, przy braku zwiększenia finansowania z Narodowego Funduszu Zdrowia za udzielane świadczenia zdrowotne, znajdzie się w sytuacji zagrażającej dalszemu funkcjonowaniu.

Nadrzędnym celem działalności Szpitala jest świadczenie opieki zdrowotnej zgodnie z zapotrzebowaniem społecznym i wysoką jakością realizowanych usług medycznych.

Uzyskiwane przez Szpital przychody z działalności medycznej stanowią około 98% przychodów ogółem. Głównym płatnikiem Szpitala jest Warmińsko – Mazurski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia (zw. dalej NFZ).

System podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej tzw. „sieć szpitali” miała zagwarantować Szpitalowi stabilność finansową ułatwiającą planowanie i zarządzanie kosztami. Należy zasygnalizować w tym miejscu, że zasady wyliczania ryczałtu są skomplikowane, obejmują wiele zmiennych i niewiadomych, planowanie budżetu, podejmowanie właściwych decyzji planistycznych w tych warunkach jest bardzo trudne i stanowi poważne wyzwanie.

W ostatnich 3 latach działalności Szpitala nie nastąpił realny wzrost wartości kontraktu z NFZ, ale za to nieproporcjonalnie do uzyskiwanych przychodów, wzrastają koszty funkcjonowania Szpitala, w tym głównie związane z obowiązkami wynikającymi z przepisów prawa w zakresie norm zatrudnienia, najniższego i minimalnego wynagrodzenia, wzrostu wynagrodzenia lekarzy specjalistów, pielęgniarek i położnych, ratowników medycznych, a także zakupu usług i towarów niezbędnych w funkcjonowaniu szpitala.

Analiza kosztów wykazuje, że około 70% wartości ponoszonych kosztów przez Szpital stanowią koszty wynagrodzeń (wraz z pochodnymi) pracowników jednostki zatrudnionych na umowy o pracę, umowy kontraktowe, umowy zlecenia.

Angażowanie środków finansowych na zabezpieczenie funduszu wynagrodzeń wraz z należnymi składkami na ubezpieczenie społeczne ogranicza możliwości realizacji pozostałych kosztów.

Należy zauważyć, że otrzymywane w 2021 roku z NFZ „znaczone” środki finansowe na wzrost wynagrodzenia dotyczyły jedynie personelu zatrudnionego na umowę o pracę i były niewystarczające. Na pozostałe skutki wzrostu wynagrodzenia zasadniczego (umowy cywilnoprawne) Szpital nie otrzymał „dodatkowego” wsparcia finansowego z NFZ, a obejmuje to około 40 % zatrudnionych pracowników w Szpitalu. Aby zabezpieczyć ciągłość pracy z tego tytułu w 2021 roku Szpital poniósł koszty w wysokości około 1.000.000 zł, co pozostaje kosztem na lata następne.

Od lipca 2022 ustawodawca w celu zabezpieczenia środków na kolejne podwyżki zgodnie z nadal obowiązującymi przepisami postanowił zmienić sposób finansowania tego przedsięwzięcia. Zrezygnowano z jak do tej pory „znaczonych” środków na podwyżki, a dokonano podwyżek w wycenach procedur wykonywanych w szpitalu. Kolejny raz okazało się, że ustawodawca w swoich szacunkach nie ujął kwoty podwyżek dla pracowników kontraktowych. Po wielu interwencjach i wnioskach dokonano kolejnych niewielkich przeszacowań w wysokości kontraktu Szpitala. Mimo to szacując wzrost kontraktu w stosunku do kwoty na sfinansowanie podwyżek wszystkich wynagrodzeń w comiesięcznym budżecie szpitala brakuje około 50.000 zł.

Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że decyzją Wojewody Szpital został zobligowany do utworzenia oddziału covid w okresach 18.11.2020 – 18.02.2021, 04.03.2021 – 30.04.2021 oraz 08.11.2021 – 28.02.2022, co było wielkim wyzwaniem lokalowym i kadrowym. W ogólnym rozrachunku działalność tego oddziału przyniosła stratę w wysokości 872.785,23 (uwzględniają zmniejszenie ryczałtu oddziału chirurgicznego na bazie którego utworzono oddział covid). Nie zwrócono nam nakładów na dostosowanie obiektów do celów leczenia pacjentów z Covid-19 w kwocie 130.132, 86 zł. Z dniem 01.04.2022 roku Narodowy Fundusz Zdrowia zwiększył kontrakt Szpitala o 2,8%, jednocześnie zabierając 3% tzw. dodatku covid, co w sumie spowodowało zmniejszenie o 0,2 % przychodów Szpitala, a w pozaryczałtowych zwiększył kontrakt o 4,5% jednocześnie zabierając 3 % dodatek covid.

Na dodatek zobowiązano szpitale, w tym nasz, do zwrotu do dnia 31.12.2023 r. tzw. 1/12 środków zaliczkowanych przez NFZ w okresie pandemii na poczet utrzymania ciągłości działalności leczniczej Szpitala. W naszym przypadku jest to kwota 1.203.276,23 zł.

Jak widać mimo bardzo wysokiego wzrostu cen nabycia towarów i usług spowodowanego galopującą inflacją, Narodowy Fundusz Zdrowia nie dokonał żadnych przeszacowań w celu pokrycia wzrostu kosztów bieżących szpitala. Niekorzystna relacja kosztów do przychodów skutkuje wzrostem zobowiązań i ujemnym wynikiem finansowym.

Mając powyższe na uwadze w 2022 r. wartość kontraktu powinna zostać zwiększona o około 4,5 mln zł. Zapewnienie przez Szpital wysokiej jakości świadczonych usług zdrowotnych, zgodnie z zapotrzebowaniem społecznym i normami prawnymi m.in. wynikającymi z rozporządzenia Ministra Zdrowia z 26 marca 2019 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą (t. j. Dz.U. z 2022r. poz. 402 ) wymusza na niej podejmowanie wielu działań, w tym związanych z inwestycjami budowlanymi, zakupami wyspecjalizowanego sprzętu medycznego. Szpital wykorzystuje szanse płynące z otoczenia, jakimi są Programy Operacyjne dofinansowujące ze środków Unii Europejskiej inwestycje i zakupy inwestycyjne w jednostkach ochrony zdrowia, nie mniej jednak realizowane projekty wymagają 15 % udziału własnego. Przy obecnym budżecie i takiej strukturze kosztów, w których 70% stanowią koszty wynagrodzeń Szpital nie będzie miał możliwości aplikowania o środki z UE co stanowi niewątpliwie utracone korzyści.

Głównymi przyczynami pogarszania się sytuacji finansowej Szpitala są:

1. Zbyt niska wycena świadczeń medycznych, w szczególności w zakresie wyceny świadczeń zdrowotnych: chorób wewnętrznych, chirurgii, pediatrii oraz ginekologii i położnictwa. Proponowana przez NFZ wycena świadczeń w znacznej większości nie uwzględnia rzeczywistych kosztów jakie trzeba ponieść na ich wykonanie.
2. Spełnienie warunków płacowo-kadrowych. Ustawowe wzrosty wynagrodzeń lekarzy, pielęgniarek, wzrost płacy minimalnej powoduje wzrost wydatków na wynagrodzenia ww. personelu medycznego, pracowników niskiego i w konsekwencji średniego i wysokiego szczebla.
3. Gwałtowny wzrost kosztów zakupu usług i towarów, w szczególności energii elektrycznej, energii cieplnej, naprawy i serwisowania sprzętu medycznego, wyżywienia, sprzątania i innych, niezbędnych do funkcjonowania Szpitala.
4. Konieczność odtwarzania majątku.

Mając powyższe na uwadze, jak również to, iż ww. przyczyny występują w wielu szpitalach powiatowych w kraju wnosimy o jak najszybsze podjęcie działań:
– niwelujących problem niedofinansowania szpitali powiatowych m.in. poprzez zapewnienie finansowania działalności uwzględniający rzeczywiste koszty leczenia, umożliwiające bilansowanie się działalności szpitala,
– zwiększenie wartości ryczałtu, uwzględniający wzrost kosztów pracy oraz cen towarów i usług,
– podjęcie działań systemowych związanych z rozwiązaniem problemu kształcenia, zatrudnienia oraz braków kadry medycznej na rynku pracy.

W przypadku braku wsparcia poprzez właściwe finansowanie działalności naszego Szpitala, będziemy zmuszeni do ograniczania jego działalności, w tym do likwidacji oddziałów szpitalnych.

Uchwała Rady Powiatu Nowomiejskiego zostanie przekazana do Marszałka Sejmu RP, Marszałka Senatu RP, Premiera Rządu RP, Ministerstwa Zdrowia, Narodowego Funduszu Zdrowia, Warmińsko – Mazurskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Olsztynie, Wojewody Warmińsko – Mazurskiego, Związku Powiatów Polskich, Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Szpitali Powiatowych, parlamentarzystów okręgu elbląskiego, przewodniczących rad powiatów województwa warmińsko – mazurskiego.

(gp fot.gp)

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBudżet na 2023 rok, budowa hali przy SP nr 5, budżety osiedli i spór z powiatem – trwa sesja Rady Miejskiej w Wieluniu
Następny artykułSzymon Romać: Wiemy, na co nas stać