A A+ A++

Od dłuższego czasu władze powiatu otwockiego zastanawiają się, co bardziej sprawdzi się na skrzyżowaniu ulic Batorego, Karczewskiej i Matejki: rondo czy lewoskręty i nowoczesna sygnalizacja świetlna. W ubiegłym tygodniu na posiedzeniu komisji gospodarki, zasobu i środowiska z udziałem prezydenta Otwocka Jarosława Margielskiego powiatowi radni zdecydowanie opowiedzieli się za budową ronda

Na początku września pisaliśmy, że władze powiatu otwockiego wciąż nie zdecydowały, czy na skrzyżowaniu przy szpitalu powiatowym w Otwocku ma powstać rondo, czy skrzyżowanie zostanie rozbudowane o lewoskręty i nowoczesną sygnalizację świetlną. W podjęciu decyzji miało pomóc opracowanie analizy ruchu i spotkanie z prezydentem Otwocka Jarosławem Margielskim. Do takiego spotkania doszło podczas posiedzenia komisji gospodarki, zasobu i środowiska w czwartek, 16 września. Prezydent wyraził poparcie dla koncepcji budowy ronda.

– W początkowej fazie, gdy projekt przebudowy został opracowany po raz pierwszy przez powiat otwocki, pojawiły się z naszej strony sugestie, żeby rozważyć budowę lewoskrętów i zmianę obecnej sygnalizacji świetlnej. Chodziło o to, by wprowadzić dodatkowy pas do skrętu dla kierowców jadących ul. Karczewską z Karczewa. To był pomysł na rozładowanie ruchu przy w miarę niskich kosztach, bo nie wiązałoby się to z przebudową sieci i uzbrojenia podziemnego. Gdy został opracowany projekt ZRID przebudowy skrzyżowania i budowy lewoskrętów oraz kompleksowej budowy sygnalizacji świetlnej, a koszty według kosztorysu inwestorskiego są porównywalne z budową ronda, jestem zdecydowanie za tym, by na tym skrzyżowaniu był wprowadzony ruch okrężny – tłumaczył prezydent. I wyjaśnił, co przemawia za tym rozwiązaniem: – Rondo nie jest awaryjne. Światła, nawet bardzo dobrze zsynchronizowane, są podatne na awarie wynikające z błędnego działania sterowników lub wypadku komunikacyjnego. Na światłach zdarza się przejeżdżanie na czerwonym – przy rondzie to ryzyko jest zredukowane do minimum. Rondo wymusza spowolnienie ruchu i jest to rozwiązanie korzystnie oceniane zarówno przez inżynierów ruchu, jak i przez policję. Dlatego ze względu na bezawaryjność, mniejsze koszty obsługi i zwiększenie aspektu bezpieczeństwa rozwiązanie zakładające ruch okrężny jest optymalne. Jest to ważne skrzyżowanie dla miasta i rondo w tym miejscu może po prostu podnieść walory estetyczne Otwocka, np. poprzez zapewnienie nasadzeń – podkreślił Margielski.

Po analizie dokumentów radni z komisji przyjęli stanowisko, w którym rekomendują zarządowi powiatu budowę na skrzyżowaniu ronda. Taką koncepcję poparło siedmioro członków komisji, dwie osoby były przeciwne.

Z danych kosztorysowych wynika, że przebudowa skrzyżowania z lewoskrętami i sygnalizacją kosztowałaby 4 mln 100 tys. zł, a budowa ronda – według danych na 2017 rok – 3 mln zł. Dokumentacja ronda wymaga aktualizacji i poszerzenia zakresu o fragment ul. Karczewskiej w stronę Karczewa. Do realizacji inwestycji powiat przystąpi prawdopodobnie w przyszłym roku. Władze powiatu otrzymały na ten cel 1 mln zł z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.

SW

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPoważna kontuzja i kilka miesięcy przerwy Dawida Kownackiego
Następny artykułCo się stało z placem zabaw ? MZNK odpowiada