A A+ A++

A jednak świat, w którym żyjemy – mimo głoszonych ideałów – jest pod każdym względem skrojony na miarę większości, która – choć sama różnorodna – wszystko, co trudne i odmienne, pomija, odsuwa albo – w lepszych przypadkach – toleruje i nie utrudnia mu życia.

Kiedy ta mniejszość żyje po swojemu, po cichu i jakoś sobie radzi, nikt z większości nie zawraca sobie nią głowy. Ale kiedy domaga się widoczności i praw, do których ma prawo, robi się zamęt. Bo co większość ma z nią zrobić? Zrozumieć? Przesunąć się nieco i odstąpić ździebko wygrzanego miejsca? Zmienić trochę zwyczaje? Przekonać swój opór przed nieznanym, że nikt tu na nikogo nie nastaje? Hm… Niestety, coraz częściej ktoś z większości sobie myśli po większościowemu: a jeśli mniejszość to tylko moda, która zaraz minie? Jeśli to wymówka, słowo-wytrych, usprawiedliwienie, które ma rozgrzeszyć niedostosowanie do świata, który stworzyła większość?

Bęc. Przecież wierzymy w demokrację. Głosujemy na równe szanse i poszanowanie praw. Na troskę o innych i akceptację dla różnorodności. Na wygodne miejsce do życia. Bo właśnie tego życzymy sobie dla siebie. I w tym jesteśmy do siebie podobni – i większość, i mniejszość.

Cztery cechy ADHD. Czym różnią się ADHD i spektrum autyzmu – mówi psychiatra dr Jarosław Jóźwiak

Dorosłe ADHD. Jak się żyje z niską samooceną, frustracją, niezrealizowanymi ambicjami. Czyli z ADHD

Za chwilę. Kara czy nagroda – co może lepiej motywować do działania osobę z ADHD

Poszukaj swojej supermocy. Jak przekuć ADHD w sukces – mówi szwedzki psychiatra Anders Hansen

Wielka ulga. Jak diagnoza zmienia życie

Adehadówki o wyjątkowym mózgu. Jak „adehadówki” mogą wykorzystać swoje supermoce – mówi „adehadówka” Tracy Otsuka, autorka książki „Dziewczyny z ADHD. Uwolnij moce swojego neuroróżnorodnego mózgu”

Dwa brzegi jednej rzeki. Jak kształtują się relacje w parze, gdy jedna z osób ma ADHD

Neuroróżnorodnie w pracy. Od czego zależy jakość pracy osób z neuroróżnorodnością i nasza z nimi relacja – mówi psycholożka i psychoterapeutka Marta Cieśla

Od chaosu do harmonii. Wskazówki dla bliskich osób z ADHD

Spektrum bez stereotypów. Jakie problemy dla osób w spektrum i ich otoczenia rodzi tunelowe, stereotypowe myślenie o spektrum autyzmu

Poznaj samego siebie. Jak zbudować swoją tożsamość bez maskowania cech i zachowań autystycznych

Spektrum barw autyzmu. Co oddziela te ciepłe od chłodnych?

ADHD stresuje czy stres ADHDyzuje? Jak na siebie wpływają stres i ADHD

Całe życie z ADHD. Strategie oswajania nadpobudliwości psychoruchowej

Neuroróżnorodnie w neurotypowym świecie. Jak wspierać dziecko, by czuło się komfortowo i mogło w pełni rozwijać swoje możliwości?

Dziewczyny ze spektrum. Czym charakteryzują się kobiece objawy autyzmu i dlaczego dziewczynki oraz kobiety ze spektrum są niewidoczne – mówi psychiatra dr Izabela Nowosad

Nauczę się siebie. Najpierw przeżywasz żałobę po swoim neurotypowym wyobrażeniu dziecka. A potem otwierasz się na kosmos – mówią rodzice dzieci w spektrum autyzmu

Bagaż na całe życie. Jak postępować z dziećmi i młodzieżą z ADHD

Ścieżka nowych szans. Co daje diagnoza w kierunku neuroatypowości

Pudełkowanie żywiołu. Dlaczego ważne jest dostrzeganie i rozumienie różnic indywidualnych w neuroróżnorodności

Uważność w neuroróżnorodności. Jak mindfulness może wesprzeć również osoby z ADHD i w spektrum autyzmu oraz ich rodziny

Zagubieni wśród liczb. O tym, kiedy można mówić o ryzyku dyskalkulii i czym skutkuje pozostawienie tego problemu w dzieciństwie – mówi neurobiolog i psycholog dr Małgorzata Gut

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułДружба между Китаем и РФ будет продолжаться в течение поколений – Цзиньпин
Następny artykułLiterackie spotkanie z Katarzyną Rawską-Roman już 15 listopada w Augustowie