A jednak świat, w którym żyjemy – mimo głoszonych ideałów – jest pod każdym względem skrojony na miarę większości, która – choć sama różnorodna – wszystko, co trudne i odmienne, pomija, odsuwa albo – w lepszych przypadkach – toleruje i nie utrudnia mu życia.
Kiedy ta mniejszość żyje po swojemu, po cichu i jakoś sobie radzi, nikt z większości nie zawraca sobie nią głowy. Ale kiedy domaga się widoczności i praw, do których ma prawo, robi się zamęt. Bo co większość ma z nią zrobić? Zrozumieć? Przesunąć się nieco i odstąpić ździebko wygrzanego miejsca? Zmienić trochę zwyczaje? Przekonać swój opór przed nieznanym, że nikt tu na nikogo nie nastaje? Hm… Niestety, coraz częściej ktoś z większości sobie myśli po większościowemu: a jeśli mniejszość to tylko moda, która zaraz minie? Jeśli to wymówka, słowo-wytrych, usprawiedliwienie, które ma rozgrzeszyć niedostosowanie do świata, który stworzyła większość?
Bęc. Przecież wierzymy w demokrację. Głosujemy na równe szanse i poszanowanie praw. Na troskę o innych i akceptację dla różnorodności. Na wygodne miejsce do życia. Bo właśnie tego życzymy sobie dla siebie. I w tym jesteśmy do siebie podobni – i większość, i mniejszość.
Spis treści:
Cztery cechy ADHD. Czym różnią się ADHD i spektrum autyzmu – mówi psychiatra dr Jarosław Jóźwiak
Dorosłe ADHD. Jak się żyje z niską samooceną, frustracją, niezrealizowanymi ambicjami. Czyli z ADHD
Za chwilę. Kara czy nagroda – co może lepiej motywować do działania osobę z ADHD
Poszukaj swojej supermocy. Jak przekuć ADHD w sukces – mówi szwedzki psychiatra Anders Hansen
Wielka ulga. Jak diagnoza zmienia życie
Adehadówki o wyjątkowym mózgu. Jak „adehadówki” mogą wykorzystać swoje supermoce – mówi „adehadówka” Tracy Otsuka, autorka książki „Dziewczyny z ADHD. Uwolnij moce swojego neuroróżnorodnego mózgu”
Dwa brzegi jednej rzeki. Jak kształtują się relacje w parze, gdy jedna z osób ma ADHD
Neuroróżnorodnie w pracy. Od czego zależy jakość pracy osób z neuroróżnorodnością i nasza z nimi relacja – mówi psycholożka i psychoterapeutka Marta Cieśla
Od chaosu do harmonii. Wskazówki dla bliskich osób z ADHD
Spektrum bez stereotypów. Jakie problemy dla osób w spektrum i ich otoczenia rodzi tunelowe, stereotypowe myślenie o spektrum autyzmu
Poznaj samego siebie. Jak zbudować swoją tożsamość bez maskowania cech i zachowań autystycznych
Spektrum barw autyzmu. Co oddziela te ciepłe od chłodnych?
NEURORÓŻNORODNOŚĆ W ŚWIECIE DZIECI
ADHD stresuje czy stres ADHDyzuje? Jak na siebie wpływają stres i ADHD
Całe życie z ADHD. Strategie oswajania nadpobudliwości psychoruchowej
Neuroróżnorodnie w neurotypowym świecie. Jak wspierać dziecko, by czuło się komfortowo i mogło w pełni rozwijać swoje możliwości?
Dziewczyny ze spektrum. Czym charakteryzują się kobiece objawy autyzmu i dlaczego dziewczynki oraz kobiety ze spektrum są niewidoczne – mówi psychiatra dr Izabela Nowosad
Nauczę się siebie. Najpierw przeżywasz żałobę po swoim neurotypowym wyobrażeniu dziecka. A potem otwierasz się na kosmos – mówią rodzice dzieci w spektrum autyzmu
Bagaż na całe życie. Jak postępować z dziećmi i młodzieżą z ADHD
Ścieżka nowych szans. Co daje diagnoza w kierunku neuroatypowości
Pudełkowanie żywiołu. Dlaczego ważne jest dostrzeganie i rozumienie różnic indywidualnych w neuroróżnorodności
Uważność w neuroróżnorodności. Jak mindfulness może wesprzeć również osoby z ADHD i w spektrum autyzmu oraz ich rodziny
Zagubieni wśród liczb. O tym, kiedy można mówić o ryzyku dyskalkulii i czym skutkuje pozostawienie tego problemu w dzieciństwie – mówi neurobiolog i psycholog dr Małgorzata Gut
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS