Jak zapewnia Zarząd Morskiego Portu Gdynia, Port Zewnętrzny to najważniejszy projekt w historii gdyńskiego portu od czasu jego wybudowania w latach 20. ubiegłego wieku. Projekt, przewidziany do realizacji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, obejmuje budowę nowego pirsu (sztucznego półwyspu, który będzie przedłużeniem mola Węglowego) o powierzchni blisko 150 hektarów, na którym ma powstać terminal kontenerowy. Nowe portowe akweny mają mieć głębokość 17 m (obecnie maksymalna głębokość akwenów Portu Gdynia wynosi 13,5 m).
Nowe nabrzeża mają dać portowi niespotykane dotąd możliwości – umożliwią zawijanie statków kontenerowych o długości ponad 400 m i zanurzeniu do 16 m (to największe jednostki, jakie mogą wpłynąć na Morze Bałtyckie). Według planów roczna zdolność przeładunkowa nowego terminalu wyniesie to 2,5 mln TEU (kontenerów o długości 20 stóp), czyli około 25 mln ton ładunków.
Koncepcja Portu Zewnętrznego w Gdyni mat. pras.
Port Zewnętrzny ma wygenerować ok. 700 miejsc pracy i dodatkowe ponad 4 tys. w branży okołoportowej. Tylko pierwszy etap inwestycji (budowa pirsu) ma pochłonąć blisko 4 mld zł.
“Studium potwierdza opłacalność inwestycji”
Przed kilkoma dniami Zarząd Morskiego Portu Gdynia otrzymał zamówione przez siebie studium wykonalności Portu Zewnętrznego, które jest dokumentem kluczowym dla potencjalnego prywatnego inwestora, który byłby zainteresowany udziałem w tym przedsięwzięciu. Studium jest szczegółową analizą kwestii technicznych, ekonomicznych, prawnych i finansowych dotyczących budowy Portu Zewnętrznego.
– Kompleksowe analizy, przygotowane w ramach opracowania studium wykonalności, wykazały po raz kolejny opłacalność realizacji projektu z punktu widzenia interesu strony publicznej oraz prywatnej. Chcemy kontynuować wizję inż. Tadeusza Wendy i Eugeniusza Kwiatkowskiego, by Port Gdynia na kolejne dekady mógł być generatorem rozwoju gospodarczego kraju – mówi Adam Meller, prezes zarządu ZMPG SA.
Poszukiwania inwestora
W listopadzie gdyński port rozpoczął poszukiwania prywatnego inwestora chętnego do udziału w tym przedsięwzięciu.
“Kolejnym etapem będzie wybór spośród wszystkich zgłoszeń maksymalnie pięciu podmiotów, z którymi prowadzone będą rozmowy w formie dialogu konkurencyjnego. W trakcie trwania dialogu ZMPG S.A. udostępni jego uczestnikom zbiór dokumentów, takich jak ocena efektywności, studium wykonalności, analizy środowiskowe i koncepcje wielobranżowe. Efektem dialogu konkurencyjnego będzie złożenie ofert, spośród których ZMPG S.A. wybierze najkorzystniejszą. Ze zwycięskim podmiotem zostanie podpisana umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym na zaprojektowanie, budowę oraz eksploatację nowego terminala, która zwiąże Zarząd Portu Gdynia na ponad 30 lat” – czytamy na stronie gdyńskiego portu.
Zainteresowani inwestorzy mają czas na złożenie wniosków do 15 stycznia.
Co z Portem Centralnym w Gdańsku?
Przypomnijmy, że podobna inwestycja, ale na dużo większą skalę, ma powstać w Gdańsku. Port Centralny (taką nazwę nosi przedsięwzięcie) o powierzchni ponad 400 hektarów według wstępnych szacunków ma pochłonąć aż 12 mld zł.
Koncepcja Portu Centralnego w Gdańsku mat. pras.
“W ramach tego projektu planowana jest budowa kilku terminali, m.in. kontenerowego, ro-ro, chemicznego, LNG, zbożowego, jak również pasażerskiego i wycieczkowego. Ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć będzie od zapotrzebowania ze strony inwestorów, czyli operatorów terenów portowych” – czytamy na stronie gdańskiego portu.
Pod koniec września także gdański port ogłosił postępowanie konkursowe, które ma na celu wyłonienie dzierżawców terenów przyszłego Portu Centralnego. Wyniki postępowania, które zakończyło się w połowie grudnia, nie są jeszcze znane.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS