A A+ A++

Samochody elektryczne są najtańsze w eksploatacji? Niekoniecznie. Ministerstwo Przemysłu opublikowało zestawienie, w którym porównało średnie ceny paliw alternatywnych ze średnimi cenami benzyny i oleju napędowego.

Kupując samochód, wielu z nas zwraca uwagę na jego funkcjonalność i cenę, aby jak najlepiej dopasować pojazd do swoich potrzeb oraz budżetu. Istotne są takie cechy jak przestronność wnętrza, pojemność bagażnika, a także komfort jazdy i dostępne udogodnienia. 

Jednak równie ważnym czynnikiem są koszty eksploatacji, w tym przede wszystkim zużycie paliwa. Niskie spalanie przekłada się na mniejsze wydatki na codzienną jazdę, co w dłuższej perspektywie może znacząco wpłynąć na opłacalność zakupu pojazdu.

Uruchom wideo

Najtańsze paliwo do samochodu 

Ministerstwo Przemysłu opublikowało porównanie średnich cen paliw alternatywnych ze średnimi cenami benzyny silnikowej i oleju napędowego poprzez porównanie kosztu przejechania 100 km. Do obliczeń wybrano najpopularniejsze samochody osobowe zarejestrowane w 2023 roku. Wzięto pod uwagę pojazdy z silnikami benzynowymi i diesla o mocy 100-150 KM oraz elektryczne BEV o mocy 170-250 KM, z segmentu C oraz średnich SUV-ów i crossoverów. 

Porównanie średnich cen paliw

Wbrew pozorom, w rankingu najlepiej nie wypada ani benzyna, ani energia elektryczna, ani tym bardziej wodór. Najniższy koszt przejechania 100 km oferują samochody z instalacją LPG z kosztem około 22,12 zł. Niestety, dostępność lepszych modeli w tej kategorii jest bardzo ograniczona, więc w zestawieniu uwzględniono popularne pojazdy o mocy silnika 100-150 KM, zarejestrowane w 2023 r. 

W przypadku oleju napędowego koszt wynosi 30,41 zł dla samochodów z segmentu C oraz 37,53 zł dla średnich SUV-ów i crossoverów. Drożej wypadają benzyna i energia elektryczna — w tym przypadku koszty zależą od segmentu pojazdu (silnika), ale można przyjąć odpowiednio 36,37 zł i 42,22 zł dla samochodów klasy C oraz 47,00 zł i 42,48 zł dla SUV-ów i crossoverów. Najmniej opłacalne jest użytkowanie pojazdów na gaz CNG i wodór, choć dostępność takich samochodów i stacji ładowania jest znacznie ograniczona. 

Elektryki nie są opłacalne? To zależy z czego ładujemy 

Warto zauważyć, że Ministerstwo Przemysłu przeprowadziło wyliczenia na podstawie cen energii elektrycznej z ogólnodostępnych stacji ładowania. Wyniki te mogą wyglądać inaczej, gdy posiadamy instalację fotowoltaiczną lub ładujemy samochód w domu, korzystając z tańszej taryfy nocnej. W takim przypadku auta elektryczne rzeczywiście mogą okazać się tańsze w eksploatacji niż pojazdy z napędem LPG.

foto na wejście: Adobe Stock

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułDla ochrony małoletnich
Następny artykułOperacja Komar 4/5 – “W 24. dzień Powstania Warszawskiego”