Nie tylko ukradziona suma pieniędzy robi wrażenie, ale także łatwowierność poszkodowanego. 36-latek uwierzył oszustowi, który podszywał się pod pracownika banku i zgodnie z jego instrukcjami najpierw zainstalował aplikację, a następnie wykonał przelewy na wskazany rachunek bankowy.
– „Apelujemy o zachowanie czujności podczas rozmów z nieznajomymi, którzy przekonują nas, że dzięki ich działaniom nasze oszczędności będą bezpieczne. Niestety często okazuje się, że to oszuści, którzy wzbogacają się naszym kosztem. W tym przypadku poszkodowany odebrał telefon od osoby podającej się za pracownika banku, w którym posiada rachunek” – informuje asp. Patrycja Kaszuba, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Brzegu.
Jak wyglądała złodziejska operacja? Oszust zadzwonił do 36-latka i poinformował go, że ktoś próbował przelać z jego konta 900 złotych wpisując zły kod autoryzacyjny. Aby oszczędności zgromadzone na koncie mieszkańca powiatu brzeskiego były rzekomo bezpieczne, złodziej podszywający się pod pracownika banku polecił poszkodowanemu zainstalować aplikację, dzięki której będzie mógł przelać pieniądze na rzekomo bezpieczne konto.
– „36-latek cały czas będąc w kontakcie telefonicznym z rozmówcą wykonał wszystkie jego polecenia. Trzykrotnie dokonał przelewu na wskazane rachunki. Zawierzył, że dzięki temu uniknie kradzieży z konta, a jego pieniądze będą bezpieczne. Niestety tak się nie stało. Kiedy oszust zakończył rozmowę mężczyzna otrzymał wiadomość, że na jego koncie nie ma środków i zostało ono zablokowane. Wówczas zorientował się, że został oszukany. W ten sposób mężczyzna stracił ponad 70 000 złotych” – wyjaśnia Patrycja Kaszuba z brzeskiej komendy.
Policjanci przypominają kilka podstawowych zasad zachowania rozwagi, aby nie dać się oszukać?
- Nie podawaj danych do bankowości elektronicznej: haseł, loginów, numeru karty i specjalnego kodu zapisanego na karcie. To kod zwany CVV2/CVC2 i nadrukowany jest obok podpisu;
- Jeśli odbierasz połączenie, które wskazuje na to, że to twój bank zachowaj czujność. Nie wykonuj poleceń dotyczących przelania swoich oszczędności na wskazane konto. Rozłącz się i sam zadzwoń do banku wybierając numer ze strony internetowej.
- Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
- W przypadku uzyskania telefonicznej informacji, z której wynika że twoje pieniądze w banku są zagrożone, jak najszybciej się rozłącz i udaj osobiście do banku by to sprawdzić lub sam wykonaj połączenie do banku;
- Nie ufaj osobom dzwoniącym do Ciebie z instrukcją jak szybko wycofać zaciągnięty kredyt. Bez wizyty w banku nigdy tego nie rób.
- Nie instaluj aplikacji, które osoba podszywająca się pod pracownika banku proponuje ci przez telefon. To aplikacje dzięki, którym oszuści widzą każde twoje działanie na urządzeniu z którego korzystasz.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS