Pokrycie od 40 do nawet 100 procent kosztów usunięcia i utylizacji materiałów zawierających azbest – na taką pomoc mogą liczyć samorządy regionu świętokrzyskiego z ogólnopolskiego programu, realizowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach. Wnioski przyjmowane są do 18 marca, a do rozdysponowania jest ponad 3 mln 400 tys. zł.
Na konferencji prasowej inaugurującej program prezes Ryszard Gliwiński informował, że do tej pory dzięki różnym formom pomocy z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach, udało się zutylizować około 60 tys. ton azbestu. Teraz akcja jest kontynuowana w ramach ogólnopolskiego programu, który wspiera samorządy w bezpiecznym pozbywaniu się tych szkodliwych dla naszego zdrowia produktów. A do usunięcia jest jeszcze ponad 300 tys. ton azbestu, widywanego nadal choćby pod postacią eternitu pokrywającego dachy budynków mieszkalnych i gospodarczych.
Wnioski o wsparcie składają powiaty, gminy i związki międzygminne, ale przekazane im pieniądze skierowane są na działania podejmowane u mieszkańców. Oferowane dotacje, w zależności od stopnia zamożności samorządów, pokryją od 40 do nawet 100 procent kosztów pozbycia się azbestu.
Warto przypomnieć, że wdychanie pyłu azbestowego może być przyczyną następujących chorób: pylicy azbestowej (azbestozy), zmian opłucnowych, raka płuca i międzybłoniaków, a także obturacyjnego przewlekłego zapalenia oskrzeli. Eliminacja azbestu jest więc przejawem troski o zdrowie mieszkańców, jak podkreślił obecny na konferencji senator z PiS Krzysztof Słoń.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS