A A+ A++

Prawie 70 pojazdów kolejowych, w tym 10 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT3, jedna z najnowocześniejszych myjni w Europie i jeden z najnowocześniejszych systemów antyoblodzeniowych, a także 4 mikroinstalacje fotowoltaiczne. To tylko część z licznych inwestycji zrealizowanych przez Spółkę Koleje Mazowieckie w ostatnich latach na terenie Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru w Tłuszczu. Wczoraj w prezentacji zmodernizowanych obiektów wziął udział marszałek Adam Struzik.

Tłuszczańska sekcja jest drugą pod względem powierzchni sekcją Kolei Mazowieckich. Zajmuje obszar ponad 10 ha. W 2018 roku Spółka nabyła prawo użytkowania wieczystego gruntu wraz z prawem własności znajdującej się na niej zabudowy za kwotę niemal 29 mln zł. Wcześniej teren był dzierżawiony od PKP S.A.

– Koleje Mazowieckie rozwijają się bardzo dynamicznie. Stawiają na ważne inwestycje, wprowadzają udogodnienia dla pasażerów i pracowników, ale dbają również o unowocześnianie zaplecza. Obiekty w Tłuszczu są tego doskonałym przykładem – podkreśla marszałek Adam Struzik.

Zaplecze techniczne w Tłuszczu jako jedyne obsługuje spalinowe autobusy szynowe, są to pojazdy: VT627 – 4 szt., VT628 – 1 szt., SA135 – 7 szt. i SA222 – 2 szt. Stacjonuje tam łącznie prawie 70 pojazdów w tym 10 najnowszych ezt ER160 FLIRT trzeciej generacji (docelowo 16), a także ezt EN57 (3 szt.), czy EN57 AL (42 szt.). Znajduje się tu również najstarszy pojazd w parku taborowym KM: ezt EN57-038, nazywany „Babcią”, który cieszy się dużą popularnością nie tylko wśród miłośników kolei, ale również pracowników.

– Spółka realizuje projekty inwestycyjne nie tylko związane z zakupem nowoczesnych pojazdów, których tutaj w Tłuszczu mamy już 10 sztuk, a docelowo będzie 16, ale także wdraża przedsięwzięcia związane z modernizacją i unowocześnianiem zapleczy technicznych – powiedział Robert Stępień, prezes zarządu KM.

Zrealizowane modernizacje i ekologiczne rozwiązania
Na przestrzeni lat zaplecze Kolei Mazowieckich w Tłuszczu zostało znacznie zmodernizowane. Wymienione zostały m.in. bramy wjazdowe na sekcji czy ogrodzenie, co wpłynęło pozytywnie m.in. na bezpieczeństwo i przeciwdziałanie atakom grafficiarzy. W celu zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu pracownikom wyremontowano pomieszczenia biurowe, korytarze, pomieszczenia sanitarne, jak również pomieszczenie mistrzów i brygadzistów, posterunek rewizji technicznej czy narzędziownię. Ponadto, docieplony został budynek hali napraw wraz z częścią biurowo–warsztatową, co zwiększyło efektywność energetyczną budynku. Wyremontowany i poddany termomodernizacji został też jej dach. Koszt docieplenia budynku i remontu dachu to ponad 3,5 mln zł.

Unowocześnione zostało także oświetlenie na sekcji. Na dachu hali przeglądowo–naprawczej zostały wymienione świetliki ze szklanych na poliwęglanowe, które charakteryzują się dużo większą wytrzymałością, bardzo dobrą przepuszczalnością światła oraz dobrą izolacją termiczną. Oprócz tego, w torach postojowych źródła światła zostały wymienione na te w technologii LED, które są bardziej wydajne i trwalsze niż większość innych źródeł światła. Zużywają mniej energii oraz nie zawierają niebezpiecznych materiałów, takich jak rtęć. Jest to zatem rozwiązanie o wiele bardziej ekologiczne.

Dumą sekcji w Tłuszczu jest niewątpliwie myjnia, która została otwarta w 2015 r., a koszt jej budowy to 18,7 mln zł. Inwestycja została sfinansowana ze środków spółki. Jest to jeden z najbardziej innowacyjnych obiektów tego typu, nie tylko w Polsce, ale także w Europie. Odbywa się w nim kompleksowa obsługa pociągów: mycie, osuszanie, wodowanie oraz odprowadzanie nieczystości. Kompleksowe czyszczenie jednego składu trwa około godziny. Proces mycia i suszenia pojazdów kolejowych można przeprowadzać przez cały rok. Do ich czyszczenia używane są biodegradowalne środki.

Myjnia jest budynkiem w pełni niezależnym od miejskiego wodociągu oraz kanalizacji. Woda pozyskiwana jest z własnej studni oraz deszczówki dachowej, natomiast ścieki są wstępnie oczyszczane we własnej oczyszczalni. Ponadto, zanim zostanie użyta do mycia pociągów, przechodzi jeszcze kilka etapów uzdatniania w samej myjni. Z kolei potrzebna energia jest uzyskiwana m.in. z instalacji solarnej zamontowanej na dachu budynku.

Tuż przy myjni znajduje się system antyoblodzeniowy, który potrafi zabezpieczyć podwozia pojazdu przed osadzaniem się lodu nawet w 90%. System został zamontowany w 2016 r. Urządzenie jest przystosowanedo pracy w temperaturze do -30 st. przez całą dobę i jest sterowne ze za pomocą programu komputerowego. Zamontowany układ nie ingeruje w sieć trakcyjną, a urządzenie ma funkcję oszczędzania energii.

Jednak to nie jedyne inwestycje, których celem było uczynienie sekcji bardziej przyjazną środowisku. Od końca 2022 roku na terenie sekcji użytkowane są cztery mikroinstalacje fotowoltaiczne, które produkują energię elektryczną za pomocą promieni słonecznych. Łączna moc zainstalowana farmy to 195 kWp, co według założeń pokryje zapotrzebowanie sekcji na energię w 36%. Takie rozwiązanie wpływa również na oszczędność finansową. Koszt tej inwestycji wyniósł niemal 730 tys. zł.

Sekcja w Tłuszczu stale się rozwija, a w najbliższych latach planowanych jest kilka kolejnych inwestycji, m.in. remont budynku dawnej stacji transformatorowej – zmodernizowanie i dostosowanie go do potrzeb magazynowych sekcji, remont budynku magazynu z wymianą elewacji oraz dachu, a także przebudowę 3 kanałów na drugiej hali „spalinowej”, która będzie wiązała się z całkowitą ich modernizacją oraz wymianą posadzek. Dodatkową inwestycją będzie zakup nowych mobilnych podnośników śrubowych, które będą wspomagały pracowników w pracach przeglądowych i naprawczych przy pojazdach kolejowych.

Zarząd województwa mazowieckiego i należąca do niego spółka „Koleje Mazowieckie – KM” na bieżąco dążą do pozyskiwania nowego taboru. Władze Mazowsza zaplanowały zakup 16 szt. dwuczłonowych ezt oraz 6 szt. elektryczno-akumulatorowych ze środków własnych. Z kolei spółka KM planuje zakup 15 szt. pięcioczłonowych ezt z opcją dodatkowych 10 szt. w ramach dofinansowania z programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Mazowsza oraz kredytu. Ponadto planowany jest zakup 50 nowych pięcioczłonowych ezt w ramach dofinansowania z KPO. Nowy tabor obsługiwany będzie przez m.in. Sekcję Napraw i Eksploatacji Taboru w Tłuszczu.

W latach 2020-2022 samorząd województwa mazowieckiego przekazał spółce Koleje Mazowieckie w ramach rekompensaty następujące kwoty: 2020 – 379 427 000 zł, 2021 – 392 598 000 zł, 2022 – 498 431 646 zł.W latach następnych planowany jest znaczący wzrost rekompensaty na świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKlub PlusLigi podjął decyzję w sprawie środkowego. “Nie zastanawialiśmy się długo…”
Następny artykułRadość zapanowała w domu Ewy Bem. Piosenkarka po długiej żałobie nareszcie wraca do życia