153,5 mln rubli (około 2,2 mln dolarów) ma kosztować przebudowa dwóch seryjnych śmigłowców Ka-52 na wariant zmodernizowany Ka-52M, wyposażony w radar AESA i nowe pociski kierowane Hermes-A. Maszyny mają zostać ukończone do końca 2020 roku w celu rozpoczęcia testów państwowych. Rosja planuje zamówić ponad 100 śmigłowców w nowej wersji.
Umowa dotycząca budowy dwóch prototypów Ka-52M został opublikowany na platformie dotyczącej kontraktów publicznych przez Narodowe Centrum Inżynierii Śmigłowców im. M. L. Mila i N. I. Kamowa, spółkę utworzoną w ubiegłym roku przez połączenie dwóch rosyjskich producentów wiropłatów. Śmigłowce mają powstać na bazie standardowych płatowców, gdyż zmiany w samej konstrukcji śmigłowca nie są planowane. Obejma one niemal wyłącznie jego wyposażenie i uzbrojenie. Przede wszystkim chodzi o integrację nowych systemów rakietowych oraz instalację systemów wykrywania i namierzania celów, jak również transmisji danych o zwiększonym zasięgu i skuteczności.
Prace mają zostać zakończone do końca 2020 roku a do końca września 2022 roku planowane jest ukończenie testów i badań niezbędnych dla uruchomiania produkcji seryjnej. Oznacza to prawdopodobnie opóźnienie w programie Ka-52M. W ubiegłym roku Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej zapowiadało na 2020 rok kontrakt dotyczący pozyskania 114 zmodernizowanych śmigłowców Ka-52M. W ubiegły roku zawarto umowę dotyczącą niemal 100 zmodernizowanych maszyn Mi-28NM.
Oba typy maszyn mają zostać wyposażone w nowe pociski kierowane dalekiego zasięgu „Projekt 305” z dwukanałowym naprowadzaniem, wchodzące w skład systemu Hermes-A i osiągające donośność co najmniej 20 km. Ujednolicono też zastosowanie naprowadzanych laserowo pocisków Chrisantiema o zasięgu 10 km.
Ka-52M ma zostać wyposażony w nowe pomocnicze źródło zasilania o większej mocy oraz składane łopaty wirników ze śmigłowca morskiego, które ułatwią przerzut maszyn drogą powietrzną na duże odległości. System naprowadzania i śledzenia ma obejmować głowice optoelektroniczną OES-520 o podwyższonych parametrach wyposażoną w laserowy system podświetlania celów. Przede wszystkim jednak zmiany w Ka-52M mają obejmować nowy, zunifikowany cyfrowy system awioniczny Argument-2000 obsługujący m. in. nowe sensory, układ wymiany danych i wyświetlacze nahełmowe. Mowa jest również o zmodyfikowanym radarze FH02 Arbalet działającą zarówno w paśmie milimetrowym jak i centymetrowym lub nowej stacji W006 Riezec z anteną AESA, zdolnej wykryć czołg z odległości 45 km.
Dla zmodyfikowanej maszyny planowane jest również zastosowanie rozbudowanego systemu walki elektronicznej i obrony prze pociskami, co wynika wprost z analiz działań śmigłowców w Syrii. Może to być system oznaczony jako L418 Monoblok, którego elementy stosowane są na maszynach Ka-52E dla Egiptu. Są również rozwijane alternatywne warianty wyposażenia. Jaki ostatecznie kształt przybierze Ka-52M najprawdopodobniej dowiemy się w ostatnich miesiącach bieżącego roku, gdy zostanie zaprezentowany prototyp.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS