A A+ A++
W Gdańsku wyznaczono 12 buspasów. Radni proponują dwa kontrapasy. graf. trojmiasto.pl

Skoro udało się w Gdyni, spróbujmy też w Gdańsku – mówią miejscy radni, wskazując na działający od połowy grudnia kontrapas dla autobusów przy ul. Chwarznieńskiej. Samorządowcy proponują, by podobne rozwiązanie wprowadzić na al. Vaclava Havla i odcinku Traktu św. Wojciecha. Urzędnicy nie mówią “nie”, choć rozwiązanie może okazać się drogie i mocno ingerować w układ drogowy.

Gdyński kontrapas autobusowy to pierwszy taki w Polsce projekt, który został uruchomiony 16 grudnia.

Na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej, w godzinach porannego szczytu, pasażerowie autobusów nie muszą stać w korku, bo pojazdy komunikacji publicznej mogą skorzystać z kontrapasa autobusowego, który wyznaczony jest na lewym pasie jezdni, prowadzącej w kierunku Chwarzna.

Czytaj też: Nie wszyscy respektują kontrapas na Chwarznieńskiej

Autobusy jadą “pod prąd”, dzięki czemu podróż do centrum skraca się o około 10 minut. Inwestycja pochłonęła blisko 4,1 mln zł (z czego 2 mln zł z budżetu Gdyni, a pozostała kwota z rządowego Funduszu Dróg Samorządowych).

Kontrapas na al. Havla z korzyścią dla mieszkańców południa Gdańska?

Po uruchomieniu kontrapasa dla autobusów w Gdyni już pojawiają się propozycje, by takie rozwiązanie wprowadzić także w Gdańsku.

Mateusz Skarbek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdańska, kontrapas dla linii autobusowych widziałby na al. Havla.

– Uważam, że to najlepsze miejsce do prototypowania tego rozwiązania, mogłoby się to tam odbywać w sposób dynamiczny. Każdy pomysł na polepszenie komunikacji i przyspieszenie podróży z południowych dzielnic Gdańska zasługuje na uwzględnienie – mówi radny Skarbek.
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni czeka na opinię Zarządu Transportu Miejskiego, ale – jak mówi Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ – kontrapas na al. Havla utworzyć będzie teraz ciężko. M.in. dlatego, że w okolicy zmienia się i zmieniać się będzie układ komunikacyjny (m.in. budowa Nowej Warszawskiej), docelowo zmienią się też zapewne trasy miejskich autobusów.

– Jesteśmy za to w trakcie przygotowywania założeń dla al. Havla od pętli Świętokrzyska do ul. Wilanowskiej. Chcemy, by był tam dodatkowy pas ruchu, łączący się na ostatnim odcinku z prawoskrętem w Wilanowską, który służyłby jako buspas dla wszystkich autobusów, które ruszają z pętli i wjeżdżają w Wilanowską. Mamy także już gotowy pomysł na górny odcinek Wilanowskiej do ul. Łostowickiej. Tam też chcemy wprowadzić przejazd buspasem. W przypadku al. Havla kontrapas nie jest raczej właściwym pomysłem, ale czekamy na stanowisko ZTM-u w tej sprawie – mówi Wawrzonek.

Na Trakcie św. Wojciecha kontrabuspas zamiast kontrapasa

Z kolei Cezary Śpiewak-Dowbór, szef klubu Koalicji Obywatelskiej, zauważa, że mieszkańcy dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce niejednokrotnie znajdują się w sytuacji, w której autobusy jadące Traktem stoją w korkach – przez co wydłuża się czas przejazdu komunikacją miejską.

Według niego sytuację poprawić mógłby “dynamiczny buspas”, czyli kontrapas, który miałby biec Traktem na odcinku od okolicy skrzyżowania z ul. Sandomierską do wysokości Zaroślaka.

Zdaniem przedstawicieli Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni pomysł – choć sensowny – wymaga szczegółowej analizy, gdyż może wiązać się z dużymi nakładami. Według urzędników korzystniejszym rozwiązaniem jest stworzenie na wskazanym przez radnego odcinku kontrabuspasa.

Przypomnijmy: kontrabuspas umożliwia jazdę po nim innym pojazdom uprzywilejowanym, ale w pewnych porach dnia może być wykorzystywany w inny sposób. Po kontrapasie autobusowym (takim jak np. na wspomnianej Chwarznieńskiej w Gdyni) mogą natomiast jeździć wyłącznie autobusy.

Nie można rozbudować ulicy w kierunku kanału Raduni

Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ, zauważa, że budowa typowego kontrapasa wiązałaby się z poszerzeniem Traktu św. Wojciecha (na trasie musiałby powstać piąty pas, do czego brakuje obecnie około metra), co pociągnęłoby za sobą ingerencję w chodnik i przebudowę infrastruktury podziemnej. Z uwagi na ograniczenia konserwatorskie nie ma możliwości rozbudowy ulicy w kierunku kanału Raduni.

Kontrabuspas funkcjonowałby natomiast w oparciu o zasadę, że w godzinach porannych do centrum prowadziłyby dwa pasy dla pojazdów indywidualnych oraz buspas. W przeciwnym kierunku do Pruszcza Gdańskiego byłby tylko jeden pas ruchu. W szczycie popołudniowym sytuacja byłaby odwrócona: do Pruszcza funkcjonowałyby dwa pasy ruchu plus buspas, natomiast do centrum byłby jeden pas ruchu.

W obu przypadkach jest jednak kilka istotnych punktów do rozwiązania. Jednym z nich jest kwestia przystanków autobusowych. Traktem św. Wojciecha kursują bowiem autobusy zatrzymujące się m.in. na przystankach w stronę centrum. Ewentualne powstanie kontrapasa lub kontrabuspasa doprowadziłoby do sytuacji, w której pojazdy komunikacji miejskiej mijałyby je, poruszając się po środkowym pasie.

Problematyczna mogłaby okazać się także sytuacja, w której autobus z kontrapasa miałby wjeżdżać w buspas na wiadukcie Biskupia Górka.

Po zakończeniu budowy całej inwestycji na jednym z pasów wiaduktu Biskupia Górka utworzony zostanie buspas.
Po zakończeniu budowy całej inwestycji na jednym z pasów wiaduktu Biskupia Górka utworzony zostanie buspas. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

– Autobus musiałby w jakiś sposób wjechać na zewnętrzny pas, co wiązałoby się z potrzebą stworzenia śluzy przy jednej z sygnalizacji – zaznacza Tomasz Wawrzonek.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście

Nie wiadomo także, jakby miała wyglądać obsługa hurtowni i zakładów znajdujących się wzdłuż Traktu św. Wojciecha. Obecne lewoskręty musiałyby być wykorzystane pod infrastrukturę autobusową.

Miejscy urzędnicy z ZTM nie mówią “nie”

Propozycje obu radnych – zarówno ta dotycząca kontrapasa na al. Havla, jak i na Trakcie św. Wojciecha – są już przedmiotem analiz urzędników z Zarządu Transportu Miejskiego. Urzędnicy nie mówią “nie”, ale na razie nie wskazują też, kiedy kontrapasy mogłyby powstać.

– Konkretne decyzje w sprawie utworzenia kontrapasów jeszcze nie zapadły, bo wymaga to szerszych konsultacji. Każda inicjatywa, która służy poprawie funkcjonowania komunikacji miejskiej, bardzo nas cieszy, natomiast w tej konkretnej kwestii muszą się wypowiedzieć specjaliści od ruchu drogowego. Należy bowiem uwzględnić szereg czynników, wpływających m.in. na bezpieczeństwo użytkowników drogi – komentuje Zygmunt Gołąb z Zarządu Transportu Miejskiego.

Buspasem “pod prąd” w Gdyni

Coraz więcej buspasów w Gdańsku

W Gdańsku rośnie liczba buspasów. Wydzielone odcinki dróg znaleźć można dziś w 12 lokalizacjach.

Gdzie można znaleźć buspasy w Gdańsku?

  • Podwale Przedmiejskie – od zjazdu z estakady Elbląska do ul. Słodowników (o długości 1 150 m) – buspas autobusowy
  • Podwale Grodzkie – od Prokuratury do Hotelu Scandic (190 m) – buspas autobusowy
  • Jaśkowa Dolina – od ul. Kruczkowskiego do ul. Wileńskiej (420 m) – buspas autobusowy
  • Żołnierzy Wyklętych – od. al. Grunwaldzkiej do Galerii Bałtyckej (68 m) – buspas autobusowy
  • Siennicka – od ul. Bajki do ul. Lenartowicza (195 m) – pas autobusowo-tramwajowy
  • Siennicka – od ul. Stary Dwór do ul. Powalnej (590 m) – pas autobusowo-tramwajowy
  • Lenartowicza na długości przystanków wiedeńskich (95 m) – pas autobusowo-tramwajowy
  • Lenartowicza na długości przystanków wiedeńskich (112 m) – pas autobusowo-tramwajowy
  • Rakoczego – od ul. Jaśkowa Dolina do Bulońskiej (480 m) – pas autobusowo-tramwajowy
  • Podwale Grodzkie – od połączenia ulic Wały Piastowskie – Łagiewniki do połączenia ulic Wały Jagiellońskie – Bastion św. Elżbiety (800 m)- buspas autobusowy
  • Schuberta – od skrzyżowania z ul. Nowolipie do ul. Trzy Lipy (350 m) – buspas autobusowy
  • Trakt św. Wojciecha – od ul. Tomczaka do kładki nad Radunią (900 m) – buspas autobusowy

Poszukiwani kierowcy na pełen etat:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBudy Wielgoleskie: wypadek i utrudnienia w ruchu
Następny artykułGmina Łuków: Zwłoki znalezione w lesie