A A+ A++

Czy autostrada A4 zostanie poprowadzona całkiem nowym korytarzem, przez Świdnicę, Świebodzice, okolice Jawora, Park Krajobrazowy Chełmy, Świerzawę, Pielgrzymkę i Tomaszów Bolesławiecki? Samorządy zrzeszone w Porozumieniu Sudety 2030 apelują do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, by wybrała ten wariant. Ich zdaniem, taki przebieg autostrady przyczyni się do ożywienia społeczno-gospodarczego południa regionu.  

W ramach przygotowań do rozbudowy (lub budowy) autostrady A4 na odcinku Wrocław – Krzyżowa Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad analizuje warianty poprowadzenia tej drogi różnymi korytarzami. Analizy dotyczą też przebiegu skorelowanej z A4 drogi ekspresowej S5 między Sobótką a Bolkowem. Przed wakacjami odbywały się konsultacje społeczne w dziesieciu powiatach, w których mogłyby być realizowane te inwestycje. GDDKiA zaprezentowała ostatecznie 9 kombincji autostrady A4 i drogi ekspresowej S5. Podczas lipcowego posiedzenia ZOPI (Zespołu Ocen Przedsięwzięć Inwestycyjnych) przeanalizowano je pod kątem szeregu kryterów, takich jak np. nakłady inwestycyjne, przewidywane natężenie ruchu, kolizje z obszarami chronionymi itp.

Najwyższą punktację otrzymały dwie kombinacje, w których (rozbudowana do 3 pasów w każdym kiernku plus pas awaryjny) autostrada A4 biegnie na całym odcinku w dotychczasowym korytarzu. Dobrze wypadła też kombinacje z korytarzem autostrady A4 przesuniętym o kilka kilometrów na południe od obecnego przebiegu (przez m.in. Snowidzę, Mąkolice, Małuszów, Warmątowice Sienkiewiczowskie, Krajów, Rzymówkę, Wysocko, Łukaszów, Modlikowice i Radziechów).

Kombinacja z autostradą A4 jeszcze mocniej odciągniętą na południe (poprowadzoną przez Świdnicę, Świebodzice, Świerzawę i Pielgrzymkę) zajęła ostatnie miejsce w rankingu ZOPI. Jednak to za nią optuje Komitet Sterujący Porozumienia Sudety 2030, zreszającego sto kilkanaście samorządów z południowej części Dolnego Śląska. W gminach i powiatach z południa województwa obecnie przygotowywane są petycje w sprawie przyjęcia do dalszych prac tego wariantu. Wcześniej opowiedziały się za nim 22 samorządy Aglomeracji Wałbrzyskiej reprezentowane przez prezydenta Wałbrzycha Romana Szełemieja. “Najbardziej na południe poprowadzony korytarz A4 na odcinku od Jawora do Węzła Krzyżowa, przebiegający pomiędzy powiatami jaworskim, lwóweckim i złotoryjskim, przyczyniłby się do mocnego ożywienia gospodarczego tego terenu. Jest to jeden z najsłabiej rozwijających się obszarów Dolnego Śląska, z nagromadzeniem problemów społeczno-gospodarczych, słabą infrastrukturą drogową, kilkoma miastami tracącymi funkcje społeczno-gospodarcze (Jawor, Złotoryja, Lwówek Śląski, Jelenia Góra). Tak poprowadzony korytarz A4 likwiduje częściowo wykluczeni komunikacyjne Aglomeracji Jeleniogórskiej” – pisze w imieniu członków Aglomeracji Wałbrzyskiej prezydent Szełemiej.

RYC. GDDKiA

FOT. PIXABAY.COM

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułStypendium szkolne w roku szkolnym 2020/2021
Następny artykułNajmodniejsze spódnice na jesień 2020 – te modele musisz mieć w swojej szafie