Najwyraźniej Polacy nie tylko kochają kawę, ale również w dobie koronawirusa i pracy zdalnej zatęsknili za ekspresami dostępnymi w miejscach pracy. W pierwszej połowie 2020 r. ich sprzedaż wyraźnie wzrosła w Polsce. W ujęciu wartościowym na tym rynku wyprzedzają nas tylko Niemcy, Francja i Niderlandy. Mocno zaskakujący może wydać się fakt, że daleko za nami pozostają m.in. Brytyjczycy oraz słynące z kawy Włochy – wskazują dane GFK Polonia.
Boom w segmencie ekspresów automatycznych
Polski rynek ekspresów rozwija się przede wszystkim w oparciu o jedną kategorię. Polacy pokochali ekspresy automatyczne, czyli najdroższe na rynku urządzenia, które wymagają kawy ziarnistej i pozwalają przygotować różne rodzaje kaw w sposób minimalizujący zaangażowanie konsumenta.
Udział sprzedaży ekspresów automatycznych w Polsce, w pierwszym półroczu 2020 r. wynosi aż 60,8 proc., przy czym średnia dla krajów europejskich jest na poziomie 14 proc.
Jak podkreśla GFK, ekspresy automatyczne w pierwszym półroczu tego roku odpowiadają za 92 proc. wartości całego rynku urządzeń do przygotowywania kawy.
– W poprzednich latach rynek ekspresów automatycznych przyzwyczaił nas do dwucyfrowych wzrostów, zarówno w wartości jak i ilości sprzedawanych urządzeń. Dynamika na poziomie od ponad 30 proc. do blisko 50 proc. nie była niczym zaskakującym. Okres pandemii musiał wpłynąć na korektę tego zjawiska, ale wciąż ekspresy automatyczne notują wzrosty. W pierwszej połowie tego roku sprzedano o blisko 11 tysięcy urządzeń więcej w porównaniu do analogicznego okresu 2019 r., a rynek wygenerował tym samym dodatkowe 21,5 mln zł – tłumaczy Artur Noga-Bogomilski, senior director w dziale Market Insight Solution w GfK.
Świetnych wyników na rynku ekspresów do kawy nie wyhamowała nawet pandemia koronawirusa. Choć z jednej strony nowa sytuacja ograniczyła dynamikę wydatków na tego typu urządzenia, co jest naturalną tendencją w czasie niepewności i zagrożenia, to z drugiej strony konieczność pracy w domu oraz ograniczenia w działaniu kawiarni i restauracji spowodowały, że część klientów po pewnym czasie kupiła ekspres automatyczny do własnego gospodarstwa domowego.
Potwierdzają to wyniki badań przeprowadzonych przez GfK w czerwcu. Blisko 4 na 5 konsumentów pijących kawę potwierdziło, że najczęściej robi to w domu (78 proc.), a kolejnych 16 proc. w pracy. Wskazania na kawiarnie i miejsca „na mieście” to tylko 5 proc. – mimo uwzględnienia okresu po formalnym odmrożeniu gospodarki.
Sprzedaż kawy ziarnistej również w górę
Popularność automatycznych ekspresów do kawy miała również odbicie na rynku kawy ziarnistej. Dane GfK, monitorujące zakupy gospodarstw domowych w Polsce, wyraźnie potwierdzają trendy wzrostowe. W ujęciu wartościowym wydatki gospodarstw na kawę ogółem wzrosły w pierwszym półroczu 2020 r. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku o 7,1 proc. W tym samym okresie segment kawy ziarnistej odnotował aż 28,4 proc. wzrostu.
W pierwszej połowie roku wzrosła także wartość wydatków na segment kapsułek (7,4 proc.) … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS