A A+ A++
fot. DigitalMammoth / Shutterstock

Polska jest liderem w UE pod względem liczby skrytek na paczki – podał Polski Instytut Ekonomiczny. Na tle innych państw nasz kraj wyróżnia się zarówno tempem wzrostu liczby wysyłanych przesyłek, jak i gęstą siecią punktów odbioru.

Jak stwierdził PIE, “Polska z niezwykle rozwiniętą siecią skrytek na paczki jest jednym z liderów zmian”.

Analitycy Instytutu powołali się na niedawny raport Out-of-home delivery in Europe 2021, podający dane dot. liczby punktów odbioru i nadawania paczek oraz skrytek na paczki dla wszystkich krajów UE oraz Wielkiej Brytanii. Uwzględnia on zarówno punkty zlokalizowane w miejscach usługowych/sklepach, jak i skrytki umożliwiające odbiór lub nadanie przesyłki o dowolnej porze dnia.

“Największą całkowitą liczbę punków posiadają Niemcy (63 500), Francja (45 770) i Polska (41 545). Polska jest przy tym liderem pod względem liczby skrytek na paczki (niemal 11 500)” – czytamy w najnowszym wydaniu “Tygodnika Gospodarczego PIE”. Z kolei, gdy porówna się kraje nie tylko pod względem bezwzględnej liczby punktów odbioru, ale też ich gęstości, w przeliczeniu na 10 tys. mieszkańców liderem jest Finlandia. W czołówce są też Dania, Słowenia, Czechy i Polska.

Eksperci zwrócili uwagę, że bez nowoczesnej logistyki w czasie pandemii nie byłoby możliwości robienia zakupów dostarczanych pod drzwi, do punktów odbioru lub do skrytek na paczki.

Eksperci zwrócili uwagę, że w 2020 r. liczba paczek odebranych przez konsumentów w Unii Europejskiej (wraz z Wielką Brytanią) po raz pierwszy przekroczyła 10 mld, czyli niemal 20 na każdego mieszkańca UE. “Zmiany preferencji konsumentów – rozwój e-commerce, skracanie terminów dostaw i poszukiwanie wygody przy odbiorze sprawiają, że rozwój sieci punktów odbioru jest jednym z najważniejszych trendów logistycznych ostatnich lat” – zaznaczyli.

W ocenie PIE, obecny rok będzie z pewnością bardzo dobry nie tylko dla handlu internetowego, ale też dla logistyki. “W Polsce coraz silniejsza jest konkurencja między dostawcami i platformami, a stworzenie własnych sieci skrytek na paczki zapowiadają wszyscy najwięksi gracze e-commerce. Stawiają je też niektóre sieci handlowe” – stwierdzono. Analitycy zwrócili też uwagę na przesyłanie paczek bezpośrednio pomiędzy konsumentami, szczególnie w zakresie używanej odzieży czy innych domowych przedmiotów.

“W ubiegłorocznych badaniach aż 68 proc. ankietowanych deklarowało, że to skrytka na paczki jest preferowanym sposobem dostawy towarów kupionych przez internet, a 39 proc. – że punkt partnerski, zlokalizowany w pobliskim sklepie lub kiosku” – przypomniano.

Analitycy zwrócili uwagę, że Polska jest jednym z czterech krajów – obok Hiszpanii, Czech i Łotwy – najlepiej przygotowanym do zmian w logistyce. “Na tle innych nasz kraj wyróżnia się zarówno tempem wzrostu liczby wysyłanych przesyłek, jak i gęstą siecią punktów odbioru” – podsumowali. (PAP)

autor: Magdalena Jarco

maja/ pad/

Źródło:PAP
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZaszczep się – będą zalecać lekarze ze szpitala na Winiarach. Dobre wieści – zmalała liczba pacjentów z COVID-19
Następny artykuł„Szczepanowskie księgi liturgiczne” – wystawa w brzeskiej bibliotece pedagogicznej