Pomyślny start demonstratora rakiety PERUN nastąpił 25 stycznia br. z mobilnego stanowiska ustawionego na poligonie w Drawsku Pomorskim. Wystrzelenie dotyczyło pełnowymiarowej wersji systemu suborbitalnego – rakiety mierzącej 11,58 m długości, 45 cm średnicy korpusu i bazującej na hybrydowym rakietowym silniku rakietowym SF200. Jednostka ta, jak i sama napędzana nią rakieta, jest autorską konstrukcją firmy SpaceForest.
Poprzednie testy rakiet SpaceForest wykorzystały model redukcyjny rakiety PERUN w skali 1:2, napędzany silnikiem hybrydowym SF70.
Zaledwie 15 sekund po swoim starcie użyty demonstrator rakiety przekroczył barierę dźwięku (prędkość na poziomie Mach 1). Jak potwierdzono, PERUN wzniósł się na założony pułap 9750 metrów, po czym bezpiecznie opadł na ziemię z użyciem spadochronu, wypełniając w ten sposób nadrzędny cel doświadczalny.
Zgodnie z zapewnieniami producenta, zastosowany przy bieżącej próbie silnik SF200 wytwarza ciąg rzędu 16 kN [kiloniutonów] i charakteryzuje się impulsem całkowitym 200 kNs [kiloniutonosekund]. Docelowo w ostatecznej wersji rakiety ma znaleźć się jeszcze wydajniejszy napęd hybrydowy, SF1000. Jego ciąg ma wynosić blisko 50 kN, natomiast impuls całkowity – 1000 kNs.
Zaplanowany test podporządkowano realizacji szeregu celów. W pierwszej kolejności zespół inżynieryjny SpaceForest sprawdził zachowanie mobilnej wyrzutni w warunkach praktycznych oraz w trakcie realizacji pełnej procedury startowej. Oceniono także możliwości utrzymania łączności z rakietą i pozyskiwania z niej danych w czasie rzeczywistym (za pomocą autonomicznego systemu śledzenia obiektów ruchomych o nazwie RASEL). Dalej, przetestowano samą rakietę w warunkach lotu z prędkością naddźwiękową – włączając w to system separacji głowicy od korpusu w trakcie lotu. Kamieniem milowym próby na tym etapie było m.in. wyznaczenie rzeczywistego przebiegu współczynnika oporu powietrza rakiety.
W końcowym etapie lotu przyszedł też czas na sprawdzenie mechanizmu wyrzucenia spadochronów (na określonej wysokości) i bezpiecznego lądowania rakiety. Ostatecznie w każdym z tych obszarów zadeklarowano spełnienie celów testu, a po jego przeprowadzeniu z powodzeniem podjęto odzyskaną rakietę i przetransportowano do siedziby firmy.
Fot. SpaceForest [spaceforest.pl]
Gdyńska firma SpaceForest rozwija swój projekt komercyjnej rakiety suborbitalnej od co najmniej dwóch lat, pracując nad nim aktualnie w ramach dofinansowanego środkami publicznymi projektu SIR (Suborbital Inexpensive Rocket) „Sterowalna i odzyskiwalna rakieta suborbitalna z silnikiem hybrydowym SF1000 bazującym na ekologicznych materiałach pędnych”. Dofinansowanie w skali 80 proc. kosztów wykonania prac pozyskano z programu PO IR 1.1.1., koordynowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
We wspieranie inicjatywy zaangażowana jest również Polska Agencja Kosmiczna. Wydział obronny PAK był zaangażowany także bezpośrednio w organizację testu na poligonie, obsługując proces pozyskania zgody na dodatkowe okno startowe podczas weekendu 24-25.01.2020. Wsparcie w tym zakresie zapewniło również dowództwo poligonu w Drawsku Pomorskim.
Podczas testu obecny był przedstawiciel Pionu Obronnego Polskiej Agencji Kosmicznej, ppłk Paweł Chodosiewicz. „PAK wspiera firmy zajmujące się rozwojem technologii istotnych z punktu widzenia Polskiej Strategii Kosmicznej, której jednym z kluczowych elementów jest rozwój technologii rakietowych zarówno dla sektora wojskowego, jak i cywilnego” – wskazał płk Marcin Górka, wiceprezes ds. obronnych Polskiej Agencji Kosmicznej. „Z dużym optymizmem przyglądamy się rozwojowi tego typu projektów mając nadzieję, iż linia Karmana zostanie przekroczona z granic Polski, przez co nasz potencjał stanie się bardziej konkurencyjny na rynku światowym” – podkreślił po udanym teście.
Założeniem przedsięwzięcia jest budowa komercyjnej rakiety suborbitalnej zdolnej do wynoszenia lekkich ładunków o masie rzędu 50 kg na pogranicze przestrzeni kosmicznej, do wysokości sięgającej 150 km. Przewidywany termin wykonania wszystkich kamieni milowych to kwiecień 2023 roku.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS