A A+ A++

Materiał powstał we współpracy z POLREGIO

Na tegorocznych targach Trako, Polregio zaprezentowało dwa rodzaje videomatów stacjonarnych, w tym zupełnie nowy model przystosowany do działania na zewnątrz. Łączą one możliwości klasycznego biletomatu z funkcjonalnością tradycyjnej kasy biletowej. Podobnie jak w zwykłej kasie, w urządzeniu można zakupić bilety wszystkich działających w Polsce przewoźników kolejowych. 

Nowe urządzenia są obecnie montowane na dworcach w województwie pomorskim, opolskim, wielkopolskim oraz lubelskim, a do końca przyszłego roku również w innych regionach. Oprócz tego największy polski przewoźnik kolejowy pokazał mobilny biletomat, który pojawi się w pociągach Polregio – pierwsze 30 sztuk trafi do pojazdów jeżdżących w woj. wielkopolskim. 

– Videomaty są czynne całą dobę jak klasyczne biletomaty, a w godz. 6-22 umożliwiają zakup biletu jak u kasjera w okienku kasowych, dzięki połączeniu wideo z konsultantem. Dla osób, które się spieszą, zakup biletu będzie możliwy również bezpośrednio w pociągu, w naszym nowym biletomacie mobilnym – wyjaśnia prezes zarządu Polregio Adam Pawlik. 

Videomat zewnętrzny wypróbowany zostanie na pomorskiej stacji Żukowo. Przewoźnikowi zależało na urządzeniu, które połączy funkcję biletomaty i klasycznej kasy. Urządzenia samoobsługowe Polregio muszą być dostosowane do potrzeb pasażerów w każdej grupie wiekowej, w tym osób z niepełnosprawnościami. 

Polregio

– Z badań konsumenckich jasno wynika, że klienci dzielą się na dwie grupy. Tych, którzy są przyzwyczajeni do nowoczesnych technologii, aplikacji mobilnych czy procesów samoobsługowych i preferują taki właśnie model zakupowy oraz tych bardziej konserwatywnych, którzy w trakcie zakupów oczekują kontaktu z drugim człowiekiem – tłumaczy prezes zarządu Polregio. 

Cyfrowe kanały sprzedaży coraz popularniejsze

Wprowadzenie trzech rodzajów urządzeń samoobsługowych pozwoli spółce na zmniejszenie kosztów sprzedaży biletów przy jednoczesnym zwiększeniu dostępności tego kanału dystrybucji. 

Mamy ok. 120 kas stacjonarnych, ale nasze pociągi zatrzymują się na ponad 1900 stacjach. Ta dysproporcja sprawia, że pojawia się pewna luka, którą trzeba wypełnić – mamy wszak do czynienia z ogromną skalą i tysiącami pasażerów, z których każdy potrzebuje zakupić bilet. Dlatego nowe urządzenia samoobsługowe są tak istotne. Obecnie dysponujemy ok. 90 biletomatami i 10 nowoczesnymi videomatami, które w ramach pilotażu wprowadziliśmy do użytkowania w październiku 2022 r. Trwa proces montażu 18 kolejnych videomatów, a do końca roku planujemy rozpocząć montaż blisko 30 mobilnych biletomatów w pojazdach na terenie województwa wielkopolskiego. Nowe urządzenia znacząco ułatwią podróżnym proces zakupu biletów, a nam pozwolą obniżyć koszty – podkreśla prezes Adam Pawlik. 

Wskazuje, że koszt sprzedaży biletu w kasie sięga 20-50 proc. jego ceny. Udział zdalnych kanałów sprzedaży w Polregio systematycznie rośnie i w drugim kwartale 2023 roku tę formę zakupu wybrało już 35 proc. podróżnych. 

W ostatnich trzech latach udział sprzedaży w kanałach zdalnych wzrósł ponad trzykrotnie. – Dostępne prognozy pokazują, że do 2030 roku łączny udział automatów biletowych według liczby sprzedanych biletów będzie wyższy niż w przypadku stacjonarnych kas biletowych, co będzie wynikało z dalszego procesu cyfryzacji i digitalizacji oraz zmiany pokoleniowej. Videomaty na kolei eliminują istotną lukę w procesie automatyzacji sprzedaży, pozwalając na zachowanie kontaktu z drugim człowiekiem w procesie zakupu biletu – podkreśla prezes zarządu Polregio. 

Polregio

Prezes Pawlik przyznaje, że projekt videomatów był dla niego szczególnie istotny. 

– W dobie szybko postępującej digitalizacji i wzrostu zdalnych kanałów sprzedaży, nie możemy zapominać także o podróżnych przywiązanych do nieco bardziej tradycyjnych metod płatności. Jako przewoźnik regionalny mamy sporo takich pasażerów, a nie wszędzie funkcjonują przecież kasy stacjonarne. Stąd pomysł na opracowanie videomatu. Od początku widziałem w tym projekcie duży potencjał, dlatego też miesiącami dopracowywaliśmy przedmiot zamówienia i przyniosło to efekty – videomat spełnia nasze oczekiwania, ale co najważniejsze – także oczekiwania pasażerów. Z pewnością będziemy dalej pracować nad rozwojem tych urządzeń – podsumowuje prezes Adam Pawlik. 

Trwałe i niezawodne

Warunkiem powodzenia jest stworzenie urządzeń niezawodnych, szczególnie wysokie wymagania stawiane są więc videomatom zewnętrznym. 

– Z tego urządzenia jesteśmy szczególnie dumni – podkreśla Jarosław Leśniewski, prezes zarządu firmy M4B, która dostarcza urządzenia. Muszą one funkcjonować w szerokim zakresie temperatur, być odporne na wilgoć i akty wandalizmu. 

– Obliczyliśmy kształt muszli głosowej, aby zapewnić dobrą słyszalność z konsultantem. Z tego samego powodu zastosowaliśmy dwa mikrofony i algorytm filtrujący szumy – wymienia prezes firmy M4B. Ekran o przekątnej 21,5 cala musi wytrzymać ostre słońce i promieniowanie ultrafioletowe, które wypala ciekłe kryształy. Oprogramowanie biletowe przygotowała firma Avista. 

POLREGIO to największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce. Każdego dnia na tory w całym kraju wyjeżdża około 1700 pociągów zamawianych i finansowanych przez samorządy wojewódzkie. W 2022 roku z usług POLREGIO skorzystało niemal 90 mln pasażerów. Pociągi POLREGIO zatrzymują się na ponad 1900 stacjach. Udział firmy w rynku kolejowych przewozów pasażerskich utrzymuje się na poziomie 27%. Większościowym udziałowcem Spółki jest Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. (50% i jeden udział).

Polregio

Materiał powstał we współpracy z POLREGIO

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZamość: Był kompletnie pijany. Został zatrzymany, bo jechał za szybko
Następny artykułObserwatorium Astronomiczne im. Franciszka Armińskiego w Puławach z wyróżnieniem w konkursie Modernizacja Roku & Budowa XXI w. w kat. Małe jest piękne