A A+ A++

Problem opóźnień w zapłacie od kontrahentów dotyczy 50 proc. polskich MŚP, najczęściej średnich przedsiębiorstw – wynika z badania Kaczmarski Inkasso. Co piątą firma, która bezskutecznie próbowała odzyskać pieniądze, spisuje takie faktury na straty – dodano.

Połowa polskich MŚP boryka się z opóźnieniem zapłaty od kontrahentów
fot. ADragan / / Shutterstock

Jak wynika z badania “Scenariusze MŚP na niepłacenie przez kontrahentów”, brak pieniędzy za wykonaną pracę najmocniej odczuwają firmy z branży transportowej – na ten problem skarży się 69 proc. z nich. Najmniej odczuwają to przedsiębiorstwa z sektora budowlanego, gdzie “perturbacji finansowych doświadcza połowa respondentów”.

Ponadto, 50 proc. polskich firm z sektora MŚP boryka się “z mniejszym lub większym opóźnieniem zapłaty od kontrahentów”. Jak poinformowano, problem najczęściej dotyka średnich przedsiębiorstw, na co wskazuje 70 proc. z nich. Doskwiera on także 2/3 małych podmiotów.

Reklama

W informacji wskazano, że dwie trzecie MŚP posiada scenariusz na wypadek niepłacenia pieniędzy przez kontrahentów. 97 proc. twierdzi, że jest on skuteczny, z czego 38 proc. odpowiedziało “zdecydowanie tak”. 59 proc. firm przyznaje, że taki plan działania przewiduje głównie wysłanie przypomnienia o zapłacie. Windykację zakłada 35 proc., a oddanie sprawy do sądu – 17 proc.

Jedynie 30 proc. firm przyjmuje wykorzystanie krok po kroku całego spektrum możliwości, na które składa się: upomnienie, windykacja i postępowanie sądowe. W ten sposób do sprawy podchodzą przede wszystkim małe firmy (35 proc.); postawa taka dominuje w przedsiębiorstwach produkcyjnych (31 proc.) i usługowych (25 proc.).

Zwykle MŚP odstępują od uruchomienia procedur awaryjnych dlatego, że tuż przed ich wdrożeniem klient przelał pieniądze. Takie sytuacje zdarzają się u 63 proc. respondentów. Za to 46 proc. firm nie stosuje opracowanych scenariuszy działania wobec niektórych klientów, “przyjmując, że oni zawsze płacą po terminie”.

Firmy decydują się odpuścić egzekwowanie zapłaty najczęściej przez zbyt niską kwotę na fakturze (29 proc.); 22 proc. uważa, że ściągnięcie długu od klienta jest niemożliwe, a co piąty przedsiębiorca twierdzi, że działania zmierzające do odzyskania pieniędzy są nieopłacalne.

“Prawie 80 proc. badanych przez nas firm zapewnia, że będzie się konsekwentnie starać, aby każda zaległa faktura z ostatnich dwunastu miesięcy została opłacona. (…) Niepokojące jest to, że co piąty badany spisuje nieopłacone faktury na straty. To nie jest właściwe podejście, bo otwiera kontrahentom furtkę do ignorowania dostawców i kooperantów” – wskazał szef Kaczmarski Inkasso Jakub Kostecki, cytowany w informacji.

Badanie zostało zrealizowane przez TGM Research na zlecenie firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso na przełomie czerwca i lipca br. metodą CAWI na grupie 402 przedsiębiorców z sektora MŚP, wystawiających faktury z odroczonym terminem płatności. (PAP)

fos/ pad/

Źródło:PAP

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZotac Gaming Zone – handheld w szczegółach. Czym się wyróżnia?
Następny artykułSzermeta ujawnia, jakie jest jej życiowe motto. Trzy słowa