Najpierw przejmują konto w serwisie społecznościowym, później rozsyłają wiadomości z prośbą o pożyczkę poprzez użycie płatności BLIK. Policja przestrzega i prosi o czujność, a ostatnio miała kilka zgłoszeń o takich oszustwach.
Schemat działania sprawców jest bardzo podobny. Mieszkańcy przeważnie informują o tym, że nieznany sprawca włamał się do konta na portalu społecznościowym, a następnie skontaktował się ze znajomym lub znajomymi przez komunikator i poprosił o szybką pożyczkę pieniędzy. Pożyczka następnie przekazana zostaje za pomocą kodu BLIK i w ten sposób dochodzi utraty pieniędzy przez zgłaszających. Pamiętajmy, że w przeciwieństwie do płatności tradycyjnym przelewem, transakcji dokonanych za pomocą kodu BLIK nie można już cofnąć. Oszust wpisuje bowiem niezwłocznie podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Aby nie paść ofiarą oszusta pamiętajmy, aby stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych, bo wtedy o wiele trudniej je przejąć i zalogowanie się, wymaga potwierdzenia poprzez SMS. bezwzględnie potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez komunikatory internetowe — najlepiej dzwoniąc bezpośrednio do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie zaledwie kilka chwil, ale zyskamy potwierdzenie, że to nasz znajomy rzeczywiście potrzebuje pomocy i jemu przekazujemy pieniądze. Sprawdzajmy dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, ponieważ oszust nie wypłaci pieniędzy wykorzystując kod, dopóki nie potwierdzimy transakcji w naszym telefonie. Zawsze chrońmy swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
– przestrzega asp.sztab. Katarzyna Grela z wieluńskiej policji.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS