Najwięcej rowerów kradzionych jest z domu – ogródka, garażu, balkonu. Wiele rowerów jest kradzionych bez trudu, gdyż w ogóle nie są zapięte. Następnym najczęstszym celem są rowery zapięte w nieodpowiedni sposób np. cienką linką albo łańcuchem, które mogą być łatwo przecięte lub otworzone. Pamiętaj, podstawa to właściwe zapięcie roweru. Ważne też jest jego oznakowanie, jeżeli rower zostanie nam skradziony, gdyż daje ono większą szansę jego odnalezienia i odzyskania.
Jak zabezpieczyć się przed kupnem kradzionego roweru i przed jego kradzieżą?
Kupując rower, zwłaszcza używany, trzeba koniecznie sprawdzić jego numery fabryczne, które są zazwyczaj wybite na ramie i porównać je z podanymi w karcie gwarancyjnej – daje to pewność, że nie kupujemy roweru kradzionego.
Jeżeli oferowana cena sprzedaży roweru jest bardzo niska, rozsądnym będzie zrezygnować z transakcji. Decydując się na kupno roweru z tzw. drugiej ręki, jeżeli nie posiada on zazwyczaj karty gwarancyjnej, należy odnotować w umowie kupna – sprzedaży jego numery fabryczne, które mogą okazać się przydatne przy ewentualnym zgłoszeniu kradzieży lub gdy rower był skradziony.
Dobrym sposobem na zabezpieczenie roweru przed kradzieżą są najprostsze metody takie jak:
- oprócz oznakowania warto również spisać numer ramy oraz wszystkich innych części roweru (jeżeli takie posiadają) oraz stworzyć listę części naszego jednośladu,
- sporządzenie na kartce informacji dot. właściciela i jego roweru i umieszczenie jej tylko w znanym nam miejscu, np. pod siodełkiem,
- gdy nie ma numerów fabrycznych, można nanieść np. swój numer, np. PESEL w warsztacie mechanicznym,
- przydatne w identyfikacji mogą się okazać wcześniej wykonane zdjęcia pojazdu, a zwłaszcza charakterystycznych elementów (np. zadrapań na lakierze),
- przemalowanie fragmentu jego ramy,
- wyposażyć go w solidny łańcuch i kłódkę aby przypinać go do trwałego elementu np. budynku, znaku drogowego, parkometru, balustrady, itp,
- gdy zostawiamy rower przed sklepem, to zawsze na widoku nigdy w bramie, za kioskiem, w korytarzu, w piwnicy itp,
- zawsze łańcuch przekładamy przez ramę roweru i tylne koło (nigdy tylko przez przednie koło),
- nie stosujemy jako zapięcie roweru do trwałego elementu cienkich linek, sprężynek
- z zapięciami szyfrowanymi – można je łatwo przeciąć,
- dobrym pomysłem jest ubezpieczenie roweru.
Co zrobić, gdy zginie nam rower?
Oznakowanie roweru nie gwarantuje nam 100% pewności, że rower nie zostanie skradziony. Głównym celem znakowania jest po pierwsze odstraszenie potencjalnych złodziei, a po drugie umożliwienie identyfikacji i odzyskania roweru w momencie odnalezienia roweru.
Gdy zginie rower należy jak najszybciej skontaktować się z najbliższą jednostką Policji lub Straży Miejskiej.
Osoby zainteresowane oznakowaniem swojego roweru powinny skontaktować się z dzielnicowym ze swojego rejonu zamieszkania.
podinsp. Edyta Bagrowska
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS