W Bielsku-Białej grasują oszuści, którzy podszywają się pod policjantów i próbują wyłudzić pieniądze od starszych osób. Oszust dzwoni do seniorów i twierdzi, że oszczędności zgromadzone na kontach i lokatach bankowych są zagrożone i należy je przekazać stróżom prawa. Przypominamy – policjanci nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwonią z takim żądaniem!
Telefony od fałszywych funkcjonariuszy odebrała dzisiaj już dwójka bielszczan. Oszust przedstawił się za policjanta z Centralnego Biura Śledczego. Przekonywał starsze osoby, że pracuje nad grupą przestępczą, która kradnie oszczędności bankowe. Informował, że oszczędności seniorów zdeponowane na rachunkach bankowych są zagrożone. Szajka oszustów rzekomo bez problemu dokonuje ich wypłat. Prosił o wypłacenie pieniędzy i przekazanie ich policjantom. Seniorzy nie dali się nabrać, w porę przerwali rozmowy i o całym zajściu powiadomili Policję.
PAMIĘTAJ!
– Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem!
– Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach! Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust!
– Nigdy w takich sytuacjach nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku i nie przekazuj nikomu swoich danych, numerów PIN i haseł!
– Po takiej rozmowie natychmiast zadzwoń do kogoś bliskiego na znany Ci numer i opowiedz o tym zdarzeniu. Poinformuj Policję.
Przypominamy, że policjant, który podejmuje czynności służbowe w cywilu i nie jest umundurowany MUSI podać stopień, imię i nazwisko i okazać legitymację służbową w taki sposób, aby osoba, wobec której podejmuje czynność służbową, miała możliwość odczytania numeru i nazwy organu wydającego legitymację oraz nazwiska policjanta. Pamiętajmy, że policjanci nigdy nie żądają pieniędzy za prowadzone czynności ani też nie pośredniczą w przekazywaniu gotówki!
Jak działają oszuści?
– dzwonią na telefon stacjonarny, a numery wybierają z książki telefonicznej,
– rozmowę prowadzą w taki sposób, aby osoba oszukiwana uwierzyła, że rozmawia z kimś z rodziny i sama wymieniła imię wnuka, czy córki,
– utrzymują stały kontakt telefoniczny lub wykonują do swoich ofiar bardzo wiele połączeń telefonicznych w krótkich odstępach czasu, w celu wywarcia presji psychologicznej i nakłonienia do szybkiego przekazania pieniędzy oraz utrudnienie kontaktu z członkami rodziny, w celu zweryfikowania całej sytuacji,
– kiedy wyczuwają, że osoba oszukiwana ma jakieś wątpliwości co do tożsamości dzwoniącego, oszuści bardzo często stosują szantaż emocjonalny.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS