A A+ A++

Znamy wyniki konkursu na koncepcję architektoniczną dla II etapu hubu gamingowo-technologicznego. I miejsce zajął projekt pracowni AMC – Andrzej M. Chołdzyński Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – Spółka komandytowa. Jego autorzy zostali docenieni za umiejętne wkomponowanie bryły obiektu w historyczny kontekst otoczenia, czyli zabytkowej przestrzeni byłej KWK Wieczorek. Katowice chcą wykorzystać jej potencjał, a także markę jaką wyrobiły sobie będąc gospodarzem finałów turnieju Intel Extreme Masters. W efekcie powstaną nowoczesne i wielofunkcyjne miejsca dla już obecnych w regionie firm oraz nowych organizacji z branży gamingowej i technologicznej. 

– Wpłynęło kilka naprawdę ciekawych pomysłów na opracowanie koncepcji dla II etapu budowy hubu gamingowo-technologicznego. Budynek, który ma powstać w ramach wybranej koncepcji, będzie stanowił przestrzeń technologiczną dla branży e-sportowej. Priorytetem było to, by kolejne obiekty wpisały się w I etap realizacji hubu i zabudowę znajdującego się w sąsiedztwie Nikiszowca – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – hub ma skupiać przedsiębiorców związanych z branżą e-sportu i gier komputerowych oraz firmy technologiczne działające w Katowicach, a także przyciągać kolejne podmioty. Dużą rolę może tu odgrywać zarówno infrastruktura hubu, jak i międzynarodowa rozpoznawalność, którą przynoszą organizowane w Katowicach wydarzenia takie jak Intel Extreme Masters – dodaje prezydent. 

II etap realizacji hubu, którego dotyczy rozstrzygnięty konkurs architektoniczny, obejmuje budowę nowego obiektu, położonego na południowy wschód od zabytkowego budynku nadszybia.  Spośród złożonych 5 prac konkursowych Sąd konkursowy wyłonił trzy najlepsze. W ocenie złożonych koncepcji architektoniczno-urbanistycznych brano pod uwagę kryteria z zakresu rozwiązań architektoniczno-przestrzennych, walorów eksploatacyjnych, a także zastosowane rozwiązania proekologiczne. 

Autorem zwycięskiej koncepcji jest AMC – Andrzej M. Chołdzyński Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – Spółka komandytowa. Skład sędziowski zdecydował się na ten wybór m.in. za umiejętne wpisanie się w kontekst historyczny otoczenia, dążenie do optymalizacji bryły i skali architektury obiektu, a także za czytelność i właściwość strefowania funkcji. Nagroda dla pracowni to 100 tys. zł, a także zaproszenie do udziału w negocjacjach w trybie zamówienia „z wolnej ręki” na wykonanie dokumentacji projektowej na podstawie wybranej pracy konkursowej.  

Cały projekt jest nowy, to jest nowa hala projektowana od zera, która na pewno dobrze wkomponuje się w istniejącą architekturę z początku XX wieku – mówi Joanna Arent, przedstawicielka biura projektowego AMC Andrzej M. Chołdzyński. – Głównym punktem pracy jest hala i na niej się skupiliśmy. Chcieliśmy ją zrobić na tyle elastyczną, żeby w przyszłości właściciel mógł organizować tam wydarzenia nie tylko gamingowe, ale również filmowe. Stąd propozycja podziału na 4 mniejsze pomieszczenia. Ważne dla nas było też, aby nie był to obiekt zupełnie oderwany od otoczenia, tylko żeby zarówno architektonicznie jak i funkcjonalnie dobrze komponował się on z istniejącymi zabudowaniami – dodała. 

II miejsce oraz nagrodę w wysokości 75 tys. zł zajęła pracowania Rafał Drobczyk Sp. z o.o. za ciekawy pomysł połączenia z I etapem HUB-u, wynikający z wielowątkowej analizy funkcji i kształtowania formy. Sąd konkursowy przyznał ponadto wyróżnienie dla pracowni LAB 3 Architekci Sp. z o.o. za interesujące i adekwatne rozwiązania form i wykończenia materiałowe architektury obiektów, co dało pracowni nagrodę w wysokości 25 tys. zł. 

Zakres opracowania konkursowego był dosyć obszerny, a czasu dla biur projektowych było relatywnie niewiele, choć jak widać po jakości zaproponowanych prac wszyscy stanęli na wysokości zadania. Najwyżej ocenione prace określiłbym jako dobrą kontynuację tego co zostało wybrane w ramach konkursu dla I etapu zagospodarowania tej przestrzeni po Kopalni „Wieczorek” – uzasadnił Stanisław Podkański, architekt miasta i przewodniczący sądu konkursowego. 

W obiekcie znajdą się przede wszystkim przestrzenie technologiczne na potrzeby e-sportu, jednakże projektowana przestrzeń będzie wykorzystywana także jako studia telewizyjne i studia filmowe. Zaplanowano tu także sale treningowe dla graczy, laboratoria IT, reżyserki i pokoje do obsługi produkcji oraz przestrzeń dla gości oraz widowni. Głównym zadaniem konkursu było stworzenie obiektu, który stanowić będzie dopełnienie istniejącej zabytkowej tkanki poprzemysłowej z zachowaniem spójności formalno-estetycznej. – Mamy nadzieję, że budynek będący wielofunkcyjnym obiektem przestrzeni technologicznych spełniać będzie potrzeby szeroko rozumianej branży gamingowej – mówi Jarosław Łuczyński, dyrektor ds. inwestycji kubaturowych w Katowickich Inwestycjach S.A. 

Kolejnym krokiem w procesie inwestycyjnym będzie opracowanie dokumentacji projektowej dla tego etapu, a obiekt ma być gotowy do końca 2026 roku. 

Budynki w rejonie Szybu Pułaski przejdą rewitalizację 

Zanim obiekt powstanie będziemy mogli zobaczyć efekty prac przy I etapie hubu. Zbliżają się do końca prace polegające na opracowaniu projektu wykonawczego dla adaptacji i rewitalizacji już istniejących budynków w rejonie Szybu Pułaski, w tym budynków zabytkowych o cennych walorach architektonicznych. Projekt przewidywać ma także utworzenie pasażu o charakterze przestrzeni publicznej, dla zapewnienia właściwych powiązań funkcjonalno-przestrzennych.  W najbliższym czasie rozpoczną się przygotowania do procedury przetargowej na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych I etapu inwestycji.  

Zakończono etap polegający na wykonaniu inwentaryzacji i ekspertyzy stanu technicznego obiektów w rejonie Szybu Poniatowski, które docelowo mają przejść modernizację w ramach VI etapu realizacji projektu pod nazwą Dzielnicy nowych technologii. Opracowania posłużą do dalszej analizy możliwości adaptacyjnych budynku maszyny wyciągowej, budynku warsztatu i wentylatorów, nadszybia z wieżą wyciągową, laboratorium oraz łaźni.  

Nowoczesna infrastruktura, ale też organizacja i współpraca różnych środowisk 

inwestorem zastępczym jest spółka Katowickie Inwestycje S.A. Zakończenie robót budowlanych w ramach I i II etapu planowane jest na koniec 2026 r. Szacunkowa wartość kompleksowego zagospodarowania całego terenu – wraz z szybem Poniatowski to około miliarda złotych. Złożony wniosek o dofinansowanie opiewa na kwotę 616 mln zł, z czego wnioskowane dofinansowanie wynosi 309 mln zł. 

W oczekiwaniu na wybudowanie obiektów już trwają działania pozwalające jeszcze lepiej zintegrować branżę gamingu i technologii cyfrowych, a także zadbać o odpowiednią współpracę z innymi sektorami. – Ważna jest między innymi współpraca z uczelniami wyższymi. Choć te już teraz oferują kierunki studiów powiązane z gamingiem, to zależy nam na jeszcze lepszej integracji i wzajemnym zrozumieniu swoich potrzeb. W Katowicach mamy ogromne zasoby wykwalifikowanych specjalistów, ale musimy kształcić kolejnych – mówi dyrektor Wojciech Maroszek z Katowickich Inwestycji S.A. – Istotna jest także sama marka hubu. Ona już staje się rozpoznawalna, m.in. w efekcie współorganizowanego w tym roku Game Music Fest, czyli interdyscyplinarnego festiwalu muzyki w grach video – dodaje. 

Fot. KAW.

Materiał powstał we współpracy z miastem Katowice.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKuźnia z kompletem punktów po raz trzeci u siebie
Następny artykułListopadowy Bieg Wiewiórki za nami! (ZDJĘCIA)