A A+ A++

Coraz więcej fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości, coraz mniej mandatów za szybkość. Od stycznia do czerwca liczba mandatów zmalała o 1/4. Mniej kierowców straciło też prawo jazdy za przekroczenie prędkości w obszarze zabudowanym.

Trudno o lepszy dowód na to, że zaostrzenie kar za wykroczenia drogowe przyniosło pożądany efekt.  Jak poinformowała Interię Monika Niżniak z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, w pierwszym półroczu tego roku fotoradary oraz odcinkowe pomiary prędkości zarejestrowały ponad 377,6 tys. przypadków niestosowania się przez kierujących do obowiązujących na danym odcinku drogi ograniczeń prędkości. W analogicznym okresie ubiegłego roku było to 504,6 tys. wykroczeń. Odnotowano więc spadek rejestrowanych naruszeń na poziomie 25 proc. 

Nowe taryfikatory dają po kieszeni. Fotoradary nie mają co robić?

Z danych GITD wynika, że blisko 60 proc. kierujących przekroczyło dozwoloną prędkość w zakresie od 11 a 20 km/h ponad obowiązujący na danym odcinku limit. Przypadki przekroczenia prędkości o ponad 70 km/h stanowią 0,16 proc. wszystkich zarejestrowanych naruszeń. W okresie styczeń – czerwiec ujawniono 623 tego typu zachowania.

Niechlubnym rekordzistą pierwszego półrocza jest kierowca pewnego Lexusa, który w maju w miejscowości Łopiennik Górny, przy ograniczeniu do 50 km/h jechał z prędkością 147 km/h. Efekt – mandat w wysokości 2 500 zł, 15 punktów karnych i trzymiesięczny zakaz siadania za kierownicą. 

Najbardziej zapracowane fotoradary. Kierowcy szybko się uczą

Najbardziej zapracowanym fotoradarem w Polsce jest urządzenie pracujące w Warszawie przy ul. Ostrobramskiej, które wykonuje pomiary w kierunku Rembertowa. W pierwszym półroczu ad 2023 ten fotoradar zarejestrował już 5 727 naruszeń.

Za najbardziej zapracowany system odcinkowego pomiaru prędkości uznać można ten zamontowany w tunelu na trasie S7 (Skomielna Biała – Naprawa). W pierwszej połowie tego roku zarejestrował on ponad 11,3 tys. przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości.
Co ciekawe, to jedno z najmłodszych urządzeń we flocie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym CANARD.  

Najbardziej zapracowane odcinkowe pomiary prędkości w Polsce

W pierwszym półroczu tego roku wszystkie urządzenia wykorzystywane do odcinkowego pomiaru prędkości zarejestrowały 76883 przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości. Dziesiątka najbardziej zapracowanych urządzeń prezentuje się następująco:

  1. S7 tunel, Naprawa/Skomielna Biała – 11 335 wykroczeń,
  2. S7 Falęcice, Nowy Gózd – 9 037 wykroczeń,
  3. Węzeł W-wa Zachód, Blizne Łaszczyńskiego – 6 867 wykroczeń,
  4. Warszawa S2 Tunel, kier. Poznań – 6 744 wykroczeń,
  5. Zakręt – 5 524 wykroczeń,
  6. S8, Blizne Łaszczyńskiego, Węzeł W-wa Zachód – 5 424 wykroczeń,
  7. Warszawa S2 Tunel, kier. Terespol – 3 280 wykroczeń,
  8. Iskrzynia, Krościenko Wyżne – 3 257 wykroczeń,
  9. Tomaszów Mazowiecki – 2 633 wykroczeń,
  10. Regut, Człekówka – 2 489 wykroczeń.

Kierowcy pod ścisłą kontrolą. Gdzie pojawią się nowe odcinkowe pomiary prędkości?

Przypominamy, że obecnie w skład systemu CANARD wchodzi już grubo ponad 500 urządzeń rejestrujących wykroczenia popełniane przez zmotoryzowanych. Zdecydowana większość z nich to stacjonarne fotoradary. Lista działających obecnie odcinkowych pomiarów prędkości obejmuje 30 lokalizacji.

Plany na bieżący rok zakładają rozbudowę systemu o 39 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości, 30 nowych systemów rejestrujących wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle oraz 5 nowych systemów monitorujących przejazdy kolejowo-drogowe pod kątem niestosowania się przez kierujących do sygnalizacji świetlnej.

Pełna lisa lista lokalizacji nowych odcinkowych pomiarów prędkości planowanych do uruchomienia w 2023 roku:

  • Dolnośląskie — A4 Kostomłoty — Kąty Wrocławskie
  • Dolnośląskie — Wrocław: Al. Jana III Sobieskiego
  • Dolnośląskie — Bierzów-Przylesie
  • Kujawsko-Pomorskie — Rogoźno Zamek — Kłódka
  • Kujawsko-Pomorskie — Węzeł Nowy Ciechocinek — MOP Kałęczynek
  • Kujawsko-Pomorskie — Rycerzewo: DW251 od 70 km
  • Lubelskie — Hrubieszów: wjazd do miejscowości, DW 884 4 km
  • Lubelskie — Gołąb
  • Lubuskie — Świdnica: Obwodowa — Nowogród Bobrzańskie
  • Lubuskie — Sudoł — Radomia
  • Lubuskie — Chełmsko — Przytocznia
  • Lubuskie — Motylewo — Łupowo
  • Łódzkie — Pomorzany/Bociany
  • Łódzkie — S14 Dobroń — Pabianice Płn.
  • Łódzkie — Łódź: Chocianowicka— Łaskowice
  • Łódzkie — Bychlew 6 — Jadwinin 16a
  • Łódzkie — Mokra Prawa 2 — 189a
  • Małopolskie — Węzeł Balice — Węzeł Rudno
  • Małopolskie — Kęty: ul. Jana III Sobieskiego, 1,3 km od ul. Partyzantów do ul. Kleparz
  • Mazowieckie — Kanie — Otrębusy, DW710
  • Mazowieckie — Natolin — Chrzanów Duży — Grodzisk Mazowiecki
  • Mazowieckie — Mszczonów, obwodnica miasta
  • Mazowieckie — Białobrzegi, ob … czytaj dalej
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPierwsze zajęcia z robotyki już za nami
Następny artykułAmbasador RP w Moskwie wezwany do rosyjskiego MSZ. Wiemy, co usłyszał