Polacy i Słowacy powołali inicjatywę na rzecz rozwoju elektromobilności
28.06.2021r. 03:00
Polacy i Słowacy powołali inicjatywę na rzecz rozwoju elektromobilności w naszej części Europy. Dzięki temu Wschód ma zwiększyć szanse w pogoni za Zachodem.
Przyspieszenie rozwoju zeroemisyjnego transportu drogowego to główny cel inicjatywy na rzecz Zielonego Transportu w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE Green Transport Initiative), powołanej przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Słowackie Stowarzyszenie Pojazdów Elektrycznych (SEVA).
Elektryfikacja i dekarbonizacja transportu drogowego jest kluczowym elementem naszego planu na zieloną Europę. Przed nami jednak wiele różnych wyzwań, dlatego takie projekty jak Green Transport Initiative są tak ważne – powiedział Maroš Šefčovič, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej ds. Stosunków Międzyinstytucjonalnych i Prognozowania, podczas konferencji inaugurującej powstanie CEE Green Transport Initiative.
W ubiegłym roku Europa stała się światowym liderem pod względem sprzedaży samochodów elektrycznych, wyprzedzając Chiny. Według Maroša Šefčoviča do końca dekady powinna mieć 3 mln punktów ładowania i – co bardzo ważne – równomiernie rozmieszczonych. Obecnie 75 proc. europejskich ładowarek funkcjonuje zaledwie w trzech państwach: Niemczech, Francji i Niderlandach.
Z danych European Alternative Fuels Observatory wynika, że obecnie w UE znajduje się niespełna 225 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania aut elektrycznych. Ogromna większość po zachodniej stronie kontynentu, w regionie CEE jest ich zaledwie 7,2 tys.
Duża część Europy szybko zmierza w kierunku powszechnej elektryfikacji transportu drogowego, zaś kraje środkowej i wschodniej Europy pozostają w tyle. To kwestia, którą musi się zająć cała Europa – podkreślił Maroš Šefčovič.
Maroš Šefčovič poinformował także o uruchomieniu nowej, publicznej inicjatywy Horizon Europe, na którą zostanie przeznaczone 100 mld EUR, z czego 1 mld na rozwój technologii baterii do samochodów elektrycznych. W obszarze elektromobilności kraje Europy Środkowo-Wschodniej mają sporo do nadrobienia. Ich poważne bariery w dążeniu do bezemisyjnego transportu to niższy PKB, import samochodów z drugiej ręki i opóźnione reformy sektora transportowego.
Musimy określić wspólne cele dla całego naszego regionu, ponieważ mamy zbieżne oczekiwania – czyste powietrze i czysty transport. Region powinien być akceleratorem rozwoju elektromobilności – powiedział z kolei Michał Kurtyka, polski minister klimatu i środowiska.
Konferencja inaugurująca Green Transport Initiative została wzbogacona o dane. Podkreślono coraz większy udział aut elektrycznych w Europie, czego dowodem jest liczba rejestracji samochodów czysto elektrycznych (BEV), która wzrosła w UE w ostatnim roku o 59,1 proc., do 146 tys. Z odsieczą napędom nisko- i zeroemisyjnym przychodzą kolejne deklaracje producentów, z których wielu ogłosiło ograniczenie lub zaprzestanie w ciągu kilku lat produkcji aut z silnikami spalinowymi.
Przed chwilą nasi Czytelnicy przeczytali i skomentowali
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS