Gospodarka współdzielona i mikromobilność to coraz częściej poruszane zagadnienia w kontekście rozwoju współczesnych miast. Usługi wynajmu pojazdów na minuty, tj. samochody, rowery czy hulajnogi, zyskały niezwykle dużą popularność.
Transport współdzielony rośnie
Korki, problemy z zaparkowaniem samochodu, zanieczyszczenie powietrza, niewystarczająca oferta transportu publicznego – wszystko to skłania mieszkańców do poszukiwania alternatywnych, tańszych i bardziej ekologicznych środków transportu.
Z danych DataArt, firmy zajmującej się konsultingiem technologicznym, wynika że liczba pojazdów do wypożyczenia na minuty w Polsce wzrosła od początku 2019 roku o 69 proc. do 43,7 tys. Co więcej w nadchodzących miesiącach 73 proc. dostawców planuje powiększyć flotę, a 50 proc. zamierza poszerzyć ją o nowy rodzaj pojazdu w ramach ośrodków miejskich, w których aktualnie działa.
Rowery oraz hulajnogi wynajmowane na minuty okazują się być doskonałym rozwiązaniem tzw. pierwszego i ostatniego kilometra w podróży przez miasto. Pozwalają one na szybkie przemieszczenie się na niewielką odległość z ominięciem korków, na przykład z przystanku tramwajowego do domu.
Jak wskazują dane zebrane przez Lime po roku działalności w Polsce, najważniejszymi powodami korzystania z elektrycznych hulajnóg są przyjemność oraz komfort użytkowania, wskazywane odpowiednio przez 34 i 28 proc. użytkowników, a także możliwość szybkiego dotarcia do miejsca docelowego (wg 28 proc. użytkowników). Większość użytkowników kończy przejazdy w pobliżu domu (ok. 30 proc.) oraz miejsca pracy (ok. 16 proc.).
Zobacz więcej: Elektryczna hulajnoga. Biznes, który zwraca się po dwóch miesiącach
Mikromobilność i urządzenia transportowe zasilane prądem stały się bardzo istotnymi obszarami innowacyjnej polityki. Polska szybko rozwija ten sektor. Według danych do 2025 r. będzie ona dysponować m.in. trzecią w Europie pod względem wielkości flotą autobusów elektrycznych (PIE 2019), a polski rząd uczynił elektryfikację pojazdów jednym ze swoich priorytetów w inwestycjach gospodarczych.
Elektryfikacja transportu indywidualnego i zbiorowego może częściowo rozwiązać istotne problemy Polski, takie jak wysokie zanieczyszczenie powietrza. W połączeniu z innymi zmianami, jak choćby autonomizacją pojazdów czy współdzieleniem przejazdu, może ograniczyć nasilenie ruchu samochodowego czy wykluczenie transportowe (Korolec i in. 2018).
Rola miast w promowaniu elektromobilności
Mikro- i elektromobilność umożliwiają obranie nowej drogi rozwoju ośrodków miejskich, jednak wymagają też dużego zaangażowania ze strony samorządów miejskich, jak i innych zainteresowanych stron: inwestorów, aktywistów czy zakładów komunikacji miejskiej. Decyzje polityczne w jej zakresie powinny być podejmowane w pierwszej kolejności na szczeblu lokalnym. Z tego względu kluczowa jest rola samorządów miejskich, których działania powinny wyprzedzać inicjatywy podejmowane na szczeblu władz centralnych.
Podstawą działań jest ustawowy wymóg minimalnego odsetka niskoemisyjnych pojazdów we flocie pojazdów wykorzystywanych przez urzędy publiczne. Samorządy mogą też wychodzić poza odgórne ramy organizacyjne czy polityczne i decydować się na współdziałanie. I tak ponad 40 miast współpracuje w celu stworzenia inteligentnego systemu zarządzania miastami w czasie rzeczywistym, co pozwoliłoby na bieżąco zmieniać trasy komunikacji publicznej, tak by unikać korków. Zresztą, rozwój elektromobilności może przyspieszyć działania w innych dziedzinach życia (Polityka Insight, FPPE 2019).
Dostawcy rozwiązań w zakresie mobilności współdzielonej stale współpracują z władzami miast i liderami społeczności, którzy stawiają przed sobą cel stworzenia infrastruktury wolnej od samochodów, obejmującej chronione drogi dla rowerów czy drogi wielofunkcyjne. Przedstawiciele miast dążą także do zwiększania mobilności mieszkańców i sprawienia, że transport publiczny stanie się dla nich jeszcze bardziej dostępny.
Współpraca operatorów z przedstawicielami władz jest kluczowa również w podnoszeniu standardów bezpieczeństwa dla e-skuterów i rowerów. Dane pozyskiwane od operatorów pozwalają im na lepsze zrozumienie potrzeb mieszkańców miast. Stanowią też cenne źródło dla osób zarządzających przestrzenią miejską w kontekście dalszego rozwoju i planowanych inwestycji.
Hulajnogi vs. optymalizacja komunikacji w miastach
Hulajnogi wpisują się w kierunek rozwoju miast, dążących do optymalizacji struktury … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS