Wskazanie prawidłowych i aktualnych danych jest niezmiernie ważne i ma olbrzymi wpływ nie tylko na przepływ informacji, ale także na wypłatę świadczeń. Zdarza się, że renta bądź emerytura wraca do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, gdyż klient nie poinformował o zmianie miejsca zamieszkania.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych wszelką korespondencję kieruje pod ostatni, wskazany przez klienta adres. Jeśli nie jest on aktualny, to i tak korespondencja będzie uznana za doręczoną skutecznie, a skutki jej doręczenia będą obciążały adresata.
Brak aktualnego adresu może także spowodować, że korespondencja może trafić w niepowołane ręce. Może to skutkować nie tylko kradzieżą tożsamości, ale również nadużyciami i stratami finansowymi. Dlatego tak ważne jest, aby informować ZUS o każdej zmianie adresu lub numeru telefonu. Zabiera to tylko chwilę, a będziemy mieć pewność, że korespondencja lub świadczenie trafią bezpośrednio do naszych rąk.
Osoby, które mieszkają w Polsce powinny zgłosić zmianę swoich danych na formularzu EZP. Dane można zmienić bez wychodzenia z domu, poprzez Platformę Usług Elektronicznych (PUE ZUS). W katalogu usług należy wybrać „Złożenie dokumentu ZUS ER WZD-01”. Następnie wydrukować wniosek albo wysłać elektronicznie. Można też go pobrać ze strony www.zus.pl albo wziąć z najbliższej placówki. Wniosek został przez ZUS uproszczony, dzięki czemu wypełnienie go jest bardzo łatwe. Wystarczy podać niezbędne dane. Jeśli jednak o czymś zapomnimy albo nie dołączymy potrzebnych dokumentów to ZUS poprosi o ich uzupełnienie. Osoby, które mieszkają za granicą, jeśli chcą zmienić dane adresowe, poinformować o zmianie nazwiska lub numeru rachunku bankowego powinny wypełnić formularz EZZ. Mogą też złożyć przez PUE formularz ZUS-RZ-WZD 01.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS