A A+ A++

Tabela opłat za korzystanie z cmentarzy komunalnych w Lidzbarku Warmińskim (projekt uchwały)

Na wniosek PGK  Sp.  z o.o. Rada Miasta Lidzbarka Warmińskiego przygotowała projekt uchwały w którym podwyższa się opłaty za korzystanie z cmentarzy komunalnych. Prezes PGK żali się, że zarządzanie cmentarzami przyniosło jego spółce deficyt w wysokości 200 tys.  zł za ostatnie 3 lata. Stąd potrzeba zbilansowania kosztów jakie ponosi PGK poprzez podwyższenie opłat. Projekt uchwały razem z nowymi stawkami do przeglądnięcia TUTAJ. Poniżej tabela opłat jaką proponuje prezes PGK.

Pomijając fantazję prezesa w sprawie stawek, należy zwrócić szczególną uwagę na nielegalne zapisy ustalające opłaty za niektóre czynności. Nie pierwszy raz Burmistrz Wiśniowski Jacek  chce naszych pieniędzy bez podstawy prawnej, czy innymi słowy nieprawnie. Przypomnieć należy sprawę, kiedy Redakcja NaszLidzbark doprowadziła do unieważnienia nielegalnej opłaty za dochowanie do istniejącego grobu, za którą Wiśniowski Jacek (Burmistrz Miasta) kazał słono płacić. Wówczas, poniósł porażkę na wszystkich szczeblach sądów administracyjnych. Sprawa opisana TUTAJ i TUTAJ. Wszyscy którzy zgłosili się do PGK mogli odzyskać swoje niesłusznie naliczone opłaty. Wracając do tabeli opłat. W ocenie Redakcji NaszLidzbark, nielegalne zapisy znajdują się w dziale I, III i IV.

Pkt 5 i 6 działu I. Miejsce na grób ziemny na jedną urnę – 340zł oraz miejsce na grób urnowy ziemny 675 zł – opłaty za udostępnienie miejsca na 20 lat. Oba zapisy są nielegalne.

O ile opłata za udostępnienie miejsca na grób ziemny na jedną urnę lub ziemny urnowy jest dopuszczalna, o tyle nie jest możliwe ustalenie opłaty za przedłużenie nienaruszalności takiego grobu. Opłata ta jest bezterminowa, a zatem nie można jej wznowić po upływie 20 lat i żądać ponownego jej uiszczenia. Innymi słowy, wykupując miejsce na grób ziemny na urnę płacimy tylko raz na początku i nie ma potrzeby przedłużać ważności takiego grobu po 20 latach. Nabywamy prawo dysponowania takim miejscem „na zawsze”. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądowo administracyjnym, m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 10 października 2017 r., sygn. akt II SA/Ol 626/17 oraz wielu innych orzeczeń.

Pkt 1,2,3 działu III Wszystkie 3 zapisy wprowadzające jakiekolwiek opłaty za dochowanie do istniejącego grobu są nielegalne. To omówione zostało szeroko w artykułach na NaszLidzbark.pl w linkach jakie zamieszczono w 2 akapicie tegoż artykułu. Nie istnieje instytucja opłaty za dochowanie. Szczególnie jaskrawe naruszenie prawa widać w pkt 2 kiedy to żąda się zapłacenia za dochowanie urny do opłaconego grobu urnowego.

Pkt 1, 2, 3, oraz 5 działu IV. Pozwolenia na postawienie nagrobka, opłaty zróżnicowane 0d 65zł do 260zł. Kolejny zapis, opłata nie znajdująca umocowania w obowiązującym prawie, czyli nielegalna. Z chwilą złożenia do grobu zwłok prawo do grobu obejmuje zarówno urządzenie jego wystroju, jak również wystawienie nagrobka. Te zewnętrzne przejawy prawa do grobu, mimo że wiążą się z wydatkami, mają charakter osobisty. Prawo do wzniesienia nagrobka i utrzymania grobu, w tym prawo do wykonywania z tym związanych robót, stanowi element prawa do grobu. Wraz z udostępnieniem danej osobie fizycznej miejsca na grób, osoba ta uzyskuje nie tylko prawo do pochowania zmarłego (wraz z prawem do ekshumacji), ale także zwyczajowo szereg uprawnień o charakterze trwałym, takich jak prawo wzniesienia nagrobka i jego przekształcenia, prawo do stałego odwiedzania grobu, stałego jego utrzymania w należytym stanie, prawo wykonywania zmian o charakterze dekoracyjnym itp. (wyrok NSA z dnia 11 stycznia 2017 r., sygn. akt II OSK
929/15, a także wyrok NSA z dnia 14 września 2018 r., sygn. akt II OSK 2263/16). Skutkiem dysponowania prawem do grobu jest więc uprawnienie do wykonywania w jego obrębie robót.

Dyskusyjnym jest także zapis o konieczności wniesienia opłaty za wjazd na teren cmentarza. Ustalenie opłaty za korzystanie z obiektów użyteczności publicznej w przypadku cmentarza, może polegać na określeniu opłat za przekraczające ogólnodostępne korzystanie z obiektu oraz
wykraczające ponad zakres czynności związanych z prawem do grobu, a nie na określaniu opłaty związanej z korzystaniem z takiego obiektu. Np. prawo do wzniesienia nagrobka, w tym prawo do wykonywania z tym związanych robót, stanowi element prawa do grobu co immamentnie związane jest z koniecznością wjazdu pojazdem na teren cmentarza. W ocenie Redakcji NaszLidzbark opłata za wjazd na teren cmentarza jest w związku z tym nielegalna.

Komentarz redakcyjny

Administrowanie cmentarzem komunalnym przez PGK nie jest obowiązkowe. Burmistrz powinien co roku ogłaszać przetarg na zarządzanie obiektem jak to czyni w przypadku innych miejsc użyteczności publicznej (utrzymanie zieleni, dróg itp.). Jeśli prezes nie radzi sobie z bilansowaniem kosztów utrzymania cmentarzy, to Burmistrz powinien zmienić firmę na inną, a nie iść skrótem i przerzucać na mieszkańców opłaty za być może nieudolne zarządzanie w spółce PGK.

Dziwi Redakcję fakt, iż akt prawa miejscowego rojący się od nielegalnych zapisów nie został „uwalony” przez radcę prawnego Urzędu Miasta. Miejmy nadzieję, że zrobi to Wojewoda

Na zakończenie.

Każdy, komu naliczono nielegalną opłatę opisywaną powyżej, ma prawo zwrócić się do PGK o jej zwrot.

Oryginalne źródło: ZOBACZ

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPo pożarze basenu. Sprzątaczki ze zmniejszonym wymiarem etatu, syn dyrektora już nie
Następny artykułJonas Vingegaard wygrywa Tour de France