W czerwcu zakończyła się pierwsza edycja projektu edukacyjnego „Ogrzewanie w pudełku”, realizowanego przez Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu we współpracy z PGE Energia Ciepła i PGE Toruń. Uczestniczyło w nim ponad 1100 uczniów z 30 szkół z całej Polski. Duże zainteresowanie projektem skłoniło do decyzji o kolejnej edycji projektu. Zgłoszenia do drugiej edycji projektu ruszą od września, a zajęcia będą realizowane w roku szkolnym 2023/2024.
– Jesteśmy zadowoleni, że szkoły tak licznie wzięły udział w pierwszej edycji naszego projektu o cieple. W drugiej edycji, poza klasami 6-8 szkół podstawowych i szkołami średnimi, zaprosimy również najmłodszych uczniów, klas I-III szkoły podstawowej. Poza doświadczeniami na temat ciepła, dostosowanymi do ich wieku, dedykujemy im nasz autorski program “Przygody Kota Ciepłosława”, w którym w prosty sposób, z wykorzystaniem animowanej postaci Kota Ciepłosława pokażemy jak powstaje ciepło, jak je użytkować i jak oszczędzać. Jest to bardzo istotne, aby od najmłodszych lat edukować, jak zarządzać energią żeby zużywać jej mniej i przez to mniej ingerować w środowisko. II edycja projektu, podobnie jak pierwsza, będzie realizowana przez Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy – mówi Dariusz Kozak, wiceprezes zarządu PGE Toruń.
Edukacyjny projekt o cieple “Ogrzewanie w pudełku” został zainaugurowany w styczniu 2023 r. wspólnie przez PGE Energię Ciepła i PGE Toruń z Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy (CNMW) w Toruniu. Jego celem była popularyzacja, wśród młodzieży szkolnej wiedzy w zakresie ciepła – jego produkcji, użytkowania i oszczędzania. Edukacja w zakresie ciepła polegała na realizacji lekcji fizyki w laboratoriach CNMW dla uczniów toruńskich szkół i realizacji zajęć online przez szkoły, które zgłosiły się do projektu z całej Polski. Zajęcia online prowadzone były przy wykorzystaniu zestawów edukacyjnych do samodzielnych doświadczeń na lekcjach. Projekt trwał do 12 czerwca br.
– Projekt „Ogrzewanie w pudełku” realizowany wspólnie z PGE Energia Ciepła S.A. i PGE Toruń cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem, zarówno wśród szkół z naszego województwa, jak również z Polski. W zajęciach online wzięli również udział uczniowie z Barlinka, Bydgoszczy, Inowrocławia, Opola, Rzeszowa, Świeradowa-Zdroju czy Wrocławia. Dzięki udziałowi w warsztatach uczestnicy i uczestniczki mogli poszerzyć wiedzę poświęconą energii termicznej. Przeprowadzili m.in. doświadczenia związane z drogami “ucieczki ciepła”, takimi jak konwekcja, przewodnictwo czy promieniowanie. Dowiedzieli się jak zapobiegać stratom ciepła, jak je użytkować, żeby go nie tracić, także w trosce o środowisko. Przygotowujemy się do drugiej edycji i zachęcamy do udziału – podsumowuje Monika Wiśniewska, dyrektor Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu.
Na początku czerwca br. została podpisana między PGE Energia Ciepła a Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy umowa o współpracy przy realizacji II edycji projektu. Druga edycja będzie miała podobną formułę do pierwszej, tj. dla szkół z regionu kujawsko-pomorskiego będą dedykowane zajęcia warsztatowe w Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy. Dla pozostałych szkół z całej Polski zostaną przygotowane zestawy edukacyjne do zajęć online. II edycja programu dedykowana jest uczniom klas: 1-3 oraz 6-8 szkoły podstawowej i młodzieży ze szkół średnich. Klasy 1-3 szkoły podstawowej, zarówno stacjonarnie, jak i online, w doświadczeniach i podczas warsztatów wykorzystają autorski program PGE Energia Ciepła “Przygody Kota Ciepłosława”. Doświadczania związane z ciepłem będą inne niż w pierwszej edycji, stąd te same szkoły będą mogły po raz kolejny wziąć udział w projekcie. Łącznie II edycją programu objętych zostanie około 1600 dzieci i młodzieży z całej Polski. Formularz zgłoszeniowy do projektu będzie dostępny od września na stronie Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy, a zajęcia ruszą od października i potrwają do końca kwietnia 2024 roku.
Agnieszka Krzemieniewska, wychowawca klasy 6a Szkoły Podstawowej nr 23 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Toruniu, która wzięła udział w warsztatach stacjonarnych:
– Jako wychowawca, miałam przyjemność towarzyszyć mojej klasie, podczas warsztatów, które odbyły się w maju w ramach projektu “OGRZEWANIE w pudełku” w Młynie Wiedzy. To niezwykle inspirujące miejsce, które stwarza idealne warunki do eksperymentowania i zdobywania wiedzy.(…) Zapał uczniów do nauki był tak wielki, że już teraz nie mogą doczekać się lekcji fizyki, które rozpoczną od klasy siódmej. To wspaniałe zobaczyć, jak eksperymenty, które przeprowadzali podczas warsztatów, zainspirowały ich do głębszego zainteresowania nauką i fizyką. (…) Byli bardzo podekscytowani, mając okazję samodzielnie przeprowadzać pomiary i sprawdzać, jak temperatura danego przedmiotu zmienia się w zależności od czasu oraz manipulowanych czynników. Była to dla nich nie tylko nauka, ale przede wszystkim świetna zabawa.
Małgorzata Gettner, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Pawła II w Świeradowie – Zdroju – szkoła korzystała z zajęć online:
– Serdecznie dziękujemy za możliwość udziału w projekcie “Ogrzewanie w pudełku”. Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Pawła II w Świeradowie – Zdroju byli zafascynowani doświadczeniami, wykonywali je w skupieniu i z dużą precyzją. Nauczyciele, którzy koordynowali przebieg doświadczeń również wzbogacili swój warsztat pracy. Projekt “Ogrzewanie w pudelku” w naszej szkole okazał się dużym sukcesem i będziemy wypatrywać kolejnych tak ciekawych przedsięwzięć.
KOMUNIKAT PRZYGOTOWANY PRZEZ BIURO PRASOWE PGE ENERGIA CIEPŁA
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS