Kolejny fragment obecnej DK16 zostanie przebudowany do parametrów drogi ekspresowej. Dziś (27.09) GDDKiA podpisała umowę na ponad 11-kilometrowy odcinek. Jego wykonawcą jest firma Budimex, a koszt inwestycji wyniesie ponad 507 mln zł.
Tym samym GDDKiA zakończyła proces przetargowy, który rozpoczął się 21 grudnia 2022 roku. W październiku 2023 r. dokonano pierwszego wyboru najkorzystniejszej oferty, od którego wpłynęło odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. GDDKiA złożyła skargę na wyrok KIO, jednak Sąd Okręgowy w Warszawie ją oddalił. Po ponownej analizie jako najkorzystniejszą wskazano ofertę konsorcjum Polimex, ale w czerwcu br. konsorcjum nie zgodziło się na wybór ich oferty. W efekcie, po niemal 9 miesiącach od pierwszego wyboru najkorzystniej oferty, ponownie wskazano na Budimex. Ostatecznie, po pozytywnym zakończeniu standardowej kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, podpisana została umowa z wykonawcą.
Druga jezdnia na odcinku Olsztyn – Biskupiec
W śladzie obecnej DK16 pomiędzy Olsztynem i Biskupcem, którą oddana została do ruchu w 2010 r., powstanie droga ekspresowa S16 o długości blisko 30 km. Realizacja podzielona zostanie na dwa odcinki: Olsztyn – Barczewo i Barczewo – Biskupiec. Dla tego drugiego odcinka, o długości ponad 18 km, umowa GDDKiA z wykonawcą podpisana została w czerwcu br.
Istniejąca droga zostanie dostosowana do parametrów klasy S dzięki dobudowie drugiej jezdni, jak i przebudowie konstrukcji niektórych jej odcinków. Wybudowane zostaną także dodatkowe jezdnie umożliwiające obsługę przyległych terenów. Powstaną nowe węzły drogowe Wójtowo oraz Łęgajny, natomiast węzły Barczewo, Kromerowo i Biskupiec zostaną dostosowane do parametrów drogi ekspresowej.
Wykonawca w maksymalnym stopniu wykorzysta destrukt asfaltowy pozyskany z rozbiórki istniejącej DK16 i ponownie wbuduje go w nową nawierzchnię, przy zachowaniu wysokich parametrów jakościowych.
Na odcinku pomiędzy Olsztynem i Barczewem zostaną wybudowane wspomniane węzły Wójtowo oraz Łęgajny, na których zastosowane zostanie samowystarczalne oświetlenie wykorzystujące odnawialne źródła energii. Rozbudowany zostanie węzeł Barczewo. Powstanie jedenaście nowych obiektów inżynierskich, a trzy przejścia podziemne dla pieszych zostaną wydłużone.
W pierwszej kolejności wykonawca opracuje dokumentację niezbędną do złożenia wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, co wraz z jej uzyskaniem potrwa ok. 17 miesięcy. Kolejne 22 miesiące, bez uwzględnienia okresów zimowych pomiędzy 16 grudnia i 15 marca, zajmie realizacja inwestycji. Kierowcy z nowej trasy powinni skorzystać w 2028 r.
Znaczenie inwestycji
Rozbudowa drogi ekspresowej S16 ma kluczowe znaczenie dla regionu północno-wschodniej Polski. Modernizacja infrastruktury poprawi przepustowość trasy, zwiększy bezpieczeństwo oraz skróci czas podróży. Nowoczesna droga ekspresowa przyciągnie inwestorów i turystów, wspierając tym rozwój gospodarczy regionu.
Nowa trasa znacząco wpłynie na komfort codziennego życia mieszkańców i użytkowników drogi. Inwestycja ta stanowi istotny element strategii rozwoju infrastrukturalnego Polski, dążąc do stworzenia spójnej i nowoczesnej sieci dróg ekspresowych i autostrad.
Źródło: GDDKiA/własne
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS