A A+ A++

Rząd zatwierdził wybór wariantu inwestorskiego dla linii kolejowej na odcinku Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko o długości ok. 152 km w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego “CPK”.

Realizacja przedsięwzięcia sprawi, że z Pisza do Warszawy dojedziemy w niespełna dwie godziny. Rozpatrując cztery warianty, ostatecznie zatwierdzono propozycję przebiegu linii z najmniejszą liczbą nieruchomości zabudowanych niezbędnych do przejęcia w celu realizacji inwestycji. Długość linii to ok. 152 km i w jego ramach powstanie 12 nowych stacji oraz wykorzystana zostanie istniejąca linia kolejowa (odcinek Ostrołęka- Śniadowo – Łomża). Prędkość projektowa dla ruchu pasażerskiego ma wynieść do 250 km/h, a dla towarowego 120 km/h. Z CPK do Giżycka podróżni mają dojechać w ok. 2 godz. i 20 minut. Zatwierdzony wariant włączony zostanie w projekt Zintegrowanej Sieci Kolejowej.
Jego przebieg, jak wskazano w komunikacie CPK, zaczyna się w Ostrołęce. Nowy fragment linii kolejowej nr 29 początkowo biegnie po śladzie już istniejącej linii nr 36 w kierunku wschodnim, za Śniadowem kieruje się na północ, aby przejść przez istniejącą stację w Łomży oraz centrum miasta, wykorzystując tym samym zachowany i wolny pas terenu pod budowę linii kolejowej. Następnie linia przechodzi nad doliną Narwi kilometrowym mostem między miejscowościami Piątnica i Czarnocin, od zachodu mija Kolno i w rejonie Babrostów łączy się z linią nr 219 przechodząc przez istniejącą stację Pisz. Dalej linia przechodzi przez istniejącą stację Orzysz, łącząc się z linią kolejową 223, omija od wschodu m.in. Pianki i jezioro Ublik, a przy Bystrych biegnie wzdłuż linii kolejowej nr 38, aby skończyć bieg w Giżycku.

Centralny Port Komunikacyjny to spółka Skarbu Państwa powołana na mocy artykułu Ustawy z 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPraca POMOC BIUROWA – Pruszków (Żbików)
Następny artykułUrodzinowy Konkurs Radia Rekord. Zwycięzcą pan Mateusz (zdjęcia)