A A+ A++
Pociągami SKM codziennie podróżują tysiące osób. Opóźniony skład może pokrzyżować plany. Jak się jednak okazuje – zdecydowana większość pociągów przyjeżdżała w 2019 roku punktualnie. graf. Trojmiasto.pl

Pomorska Szybka Kolej Miejska jest jednym z najpunktualniejszych “szynowych” przewoźników w Polsce – wynika ze statystyk opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego. W ostatnim kwartale ubiegłego roku opóźnionych było niewiele ponad 2 proc. wszystkich składów. Należy jednak zaznaczyć, że w zestawieniu za spóźniony pociąg uznawano taki, który na stację końcową dojechał co najmniej sześć minut po czasie.

Jak oceniasz punktualność pociągów SKM?

są bardzo punktualne, opóźnienia to rzadkość 10%

raz na jakiś czas zdarzają się spóźnione składy, ale ogólnie nie jest źle 34%

pociągi spóźniają się regularnie 39%

większym problemem od opóźnień są awarie składów SKM 17%

Oddaj głos Łącznie głosów: 868

Pociągi SKM są jednym z najpopularniejszych środków transportu w Trójmieście. W ubiegłym roku składy przewiozły około 43 mln pasażerów.

Przełożyło się to także na finanse: organizator przewozów tylko przez 10 miesięcy 2019 roku zainkasował ponad 74 mln złotych za sprzedane bilety.

Czytaj też: Ładowarki w pociągach SKM od Trojmiasto.pl

Teraz okazuje się, że pociągi SKM należą do jednych z najpunktualniejszych w całym kraju. Jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego, ze wskaźnikiem punktualności (w IV kwartale 2019 roku) na poziomie 97,89 proc. pomorski przewoźnik uplasował się na trzeciej pozycji w ogólnopolskim zestawieniu dotyczącym opóźnień pociągów pasażerskich.

Pomorski przewoźnik znalazł się w czołówce najbardziej punktualnych w Polsce.
Pomorski przewoźnik znalazł się w czołówce najbardziej punktualnych w Polsce. graf. trojmiasto.pl

Będą nowe składy SKM i tory między Wejherowem a Słupskiem

Lepiej wypadły tylko pociągi Warszawskiej Kolei Dojazdowej i składy jeżdżące dla Usedomer Banderbahn (przedsiębiorstwo UBB Polska zarządza szlakiem kolejowym Świnoujście Centrum – Ahlbeck Granica Państwa, długim na 1,4 km. To polski fragment linii kolejowej Ducherow – Seebad Heringsdorf).

– Zważywszy na fakt, że mamy jeden z najstarszych taborów w Polsce, miejsce na podium i wynik w granicach 98 proc. uznajemy za zadowalający. W przyszłości powinniśmy go jeszcze poprawić – planowany zakup 10 nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli nam na stopniowe wycofanie najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych i awaryjnych pojazdów – komentuje Tomasz Złotoś, rzecznik SKM. – Także zaplanowana elektryfikacja i dobudowa drugiego toru pomiędzy Wejherowem a Słupskiem pozwoli ograniczyć częstą obecnie praktykę przetrzymywania pociągów SKM na stacjach z mijankami, w celu przepuszczenia opóźnionych pociągów dalekobieżnych – dodaje.

Jak kursuje SKM i PKM? Rozkłady jazdy pociągów

W tym miejscu należy zaznaczyć, że (w opisywanym zestawieniu) każdy pociąg za spóźniony uznawano wówczas, gdy do końcowej stacji dojeżdżał co najmniej sześć minut po czasie. Taki sposób liczenia opóźnień pociągów przyjął Urząd Transportu Kolejowego, który publikuje raporty punktualności polskich przewoźników. Podobnie opóźnienia liczone są np. w Niemczech, Belgii i Francji.

– Liczenie opóźnień z kilkuminutową tolerancją jest uzasadnione m.in. z tego powodu, że zdarzają się sytuacje, które wydłużają postój pociągu na przystanku. Na przykład kiedy wsiada lub wysiada większa grupa pasażerów z rowerami albo pasażer poruszający się na wózku inwalidzkim. Takiemu pasażerowi trzeba rozłożyć i złożyć specjalną rampę umożliwiającą mu wjazd i wyjazd z pociągu. To trwa i pociąg rusza z opóźnieniem. Nasze przystanki, zwłaszcza te w Trójmieście, są w niedużych odległościach od siebie i maszyniście niełatwo potem to opóźnienie nadrobić, tym bardziej że musi on przestrzegać ograniczenia prędkości – w Trójmieście to 70 km/h – mówi rzecznik SKM.

Mniej awarii w pociągach SKM

Tymczasem problemem, który nierzadko sygnalizują nam czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta, są awarie składów SKM. Jak się jednak okazuje – ich liczba spada. W IV kwartale 2019 r. usterek pociągów było ponad 1/3 mniej niż w takim samym okresie w 2018 roku.

Podczas jednej z ubiegłorocznych awarii składu SKM podróżni opuścili pociąg przed wjazdem na peron.
Podczas jednej z ubiegłorocznych awarii składu SKM podróżni opuścili pociąg przed wjazdem na peron. Raport z Trójmiasta/czytelnik

– Jeżeli pociąg, mimo awarii, dojedzie do stacji końcowej, wtedy jest liczony jako pociąg opóźniony. Jeżeli usterka jest poważna i pociąg zostaje odwołany, wtedy tego kursu nie wlicza się do statystyki opóźnień – zaznacza Tomasz Złotoś.

Co gdy pociąg bardzo się spóźni? Za SKM-kę rekompensaty brak

Na koniec warto wspomnieć o istotnej kwestii odszkodowań dla pasażerów opóźnionych pociągów. Temat ten reguluje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego z 2007 roku.

Zgodnie z jego treścią minimalna kwota rekompensaty wynosi:

  • 25 proc. ceny biletu jednorazowego w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut,
  • 50 proc. ceny biletu jednorazowego w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej.

Należy jednak pamiętać, że przepis ten obowiązuje w Polsce wyłącznie w odniesieniu do opóźnień krajowych pociągów dalekobieżnych kategorii Express Intercity Premium (EIP), Express InterCity (EIC), InterCity (IC), Twoje Linie Kolejowe (TLK), interREGIO (IR) oraz wszystkich międzynarodowych w przejazdach pomiędzy krajami UE.

Tym samym rekompensata za spóźniony skład SKM podróżnym nie przysługuje.

Awaria trakcji może zdezorientować pasażerów. Stało się tak w ubiegłym roku w Sopocie. Film archiwalny.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPorzucone szczenięta szukają domów
Następny artykułPrognoza pogody na 14.02.2020r.