Wiceminister infrastruktury poinformował w Łodzi, że pociągi tunelem średnicowym pojadą pod Łodzią najwcześniej w 2027 roku. Poprzedni termin zakładał zakończenie prac do końca czerwca 2026, ale już wiadomo, że jest nierealny.
Tarcza drążąca tunel średnicowy stoi od miesięcy
Tarcza TBM „Katarzyna” nie pracuje od katastrofy budowlanej, do której doszło na początku września. Po tym jak 7 września runęła część kamienicy przy alei 1 Maja 23, wstrzymano prace.
Postoje zawsze wpływają na harmonogram i obawiam się, że opóźnienie, które powstaje, może jeszcze narosnąć. Najważniejsze jest, żebyśmy bezpiecznie doprowadzili proces drążenia do końca. Mówiąc o uruchomieniu pociągów w tunelu, mówimy już o roku 2027″ – powiedział – mówi Piotr Malepszak wiceminister infrastruktury.
Jednocześnie wiceminister poinformował, że tarcza TBM wznowi pracę 6 listopada. Tę informację potwierdzają przedstawiciele inwestora i wykonawcy tunelu średnicowego pod Łodzią. Wykonawca miał też uzupełnić niezbędną dokumentację o którą prosili infpektorzy z nadzoru budowlanego.
Jednak Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Łodzi nie wydał jeszcze zgody na wznowienie prac. Wykonawca tunelu średnicowego jest gotowy i ma wznowić prace zaraz po tym, jak urząd wyda zgodę.
Jeśli tak się stanie, pokona około 40 metrów wychodząc ze strefy oddziaływania budowy w rejonie alei 1 Maja i zatrzyma się na bezpiecznym terenie w sąsiedztwie szkoły podstawowej przy ulicy Więckowskiego. Tam tarcza przejdzie przegląd techniczny – mówi Rafał Wilgusiak z PKP PLK.
Przed dalszym drążeniem tunelu średnicowego, trzeba też będzie przenieść zajęcia ze szkoły podstawowej.
Tunelem średnicowym w 2027 roku?
Gdy tarcza „Katarzyna” będzie przechodziła przegląd techniczny, inspektorzy przeprowadzą oględziny uszkodzonych budynków w czasie drążenia tunelu średnicowego. Mowa o kamienicach przy alei 1 Maja oraz przy ulicy Próchnika.
Mieszkańcy budynków stojących przy alei 1 Maja o numerach 19, 21 i 23 oraz przy ulicy Próchnika 44 dalej przebywają w hotelach. Do domów mieli wrócić 16 września. Oddala się termin ich powrotu jak i data, gdy pociągi pojadą tunelem średnicowym pod Łodzią.
Dwumiesięczny przestój spowodował, że przebicie tunelu średnicowego do stacji Łódź Śródmieście w końcu 2024 roku staje się mało prawdopodobne, a to będzie miało wpływ na harmonogram całej inwestycji- mówi Rafał Wilgusiak.
W tej sytuacji planowanie ruchu pociągów od „nowego” rozkładu w grudniu 2026 roku jest nierealne. Wszystko wskazuje na to, że inwestycja opóźni się o kolejne pół roku. Harmonogram ustalony na początku inwestycji zakładał, że prace nad tunelem średnicowym pod Łodzią zakończą się w 2022 roku.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS