Zbliżają się nowe połączenia do Pyrzowic. Koleje Śląskie potwierdzają, że planują wozić pasażerów do lotniska linią 131. Można było zakładać, że zakończenie inwestycji pomiędzy Chorzowem a Nakłem Śląski pozwoli uruchomić bezpośrednie połączenie Katowic z Katowice Airport. Jednak niewykluczone, że nie obędzie się bez przesiadki.
Po wielu latach oczekiwań w końcu 10 grudnia 2023 roku uruchomiono połączenie kolejowe do lotniska w Pyrzowicach. W ubiegłym tygodniu Koleje Śląskie pochwaliły się frekwencją na linii S9. W lipcu padł rekord. Jak pokazują dane z liczników zamontowanych w pojazdach z pociągów kursujących pomiędzy Częstochową a Tarnowskimi Górami skorzystało dokładnie 40 430 pasażerów. Najwięcej osób wsiadało w Częstochowie (10 496), na drugim miejscu jest Zawiercie (6 119), a na trzecim Myszków (4 323). Stacja Pyrzowice Lotnisko pod względem wejść do pociągów znalazła się dopiero na czwartym miejscu (4 095) tuż przed Tarnowskimi Górami (4 084).
Te liczby pokazują kilkutysięczny wzrost w stosunku do frekwencji w pierwszych miesiącach funkcjonowania nowego połączenia. W ciągu pierwszego miesiąca, od 10 grudnia 2023 do 9 stycznia bieżącego roku, pociągi przewiozły 34 454 pasażerów. W styczniu ta liczba była bardzo podobna, ponieważ do pociągów wsiadło 34 818 pasażerów.
Z Katowic do lotniska przez Zawiercie
Jeszcze zanim pierwszy skład Kolei Śląskich z pasażerami dojechał do portu lotniczego pojawiło się dużo krytycznych głosów. Wiele osób nie mogło zrozumieć, dlaczego przewoźnik nie zdecydował się na skomunikowanie Katowice Airport ze stolicą woj. śląskiego. Jak wyjaśniał wtedy Urząd Marszałkowski, zlecono obsługę wyłącznie na trasie Częstochowa – Zawiercie – Lotnisko Pyrzowice – Tarnowskie Góry, ponieważ w niedalekiej perspektywie czasowej była przebudowa węzła katowickiego. Choć ta ma zacząć się dopiero we wrześniu, wtedy spodziewano, że nastąpi to wcześniej. Dodatkowo w tamtym momencie pozostawało jeszcze dużo czasu do zakończenia inwestycji na linii łączącej Chorzów Batory z Nakłem Śląskim. Teoretycznie z Katowic od 10 grudnia da się dojechać do Pyrzowic, ale trzeba przesiąść się w Zawierciu i w najlepszym wypadku taka podróż trwa 1 godz. i 16 minut (w tym 5 minut na przesiadkę). Jednak zwykle jest to jeszcze dłużej, około 1,5 h.
Z Katowic na lotnisko nadal z przesiadką
Krótsza i szybsza trasa bez przesiadek to połączenie Katowic z lotniskiem przez Chorzów, Bytom i Tarnowskie Góry. Zgodnie z zapowiedziami PKP Polskich Linii Kolejowych, przewidywany czas jazdy pociągu do Pyrzowic z Tarnowskich Gór to niecałe 20 minut, a z Katowic podróż ma zająć około godzinę. Pod koniec zeszłego roku podróż z Katowic do Katowice Airport wydawała się odległa. Gdy startowała linia S9, do końca inwestycji na linii Chorzów Batory – Nakło Śląskie pozostawał jeszcze rok. Teraz zapytaliśmy Kolei Śląskich, czy temat pociągów w relacji Katowice – Pyrzowice Lotnisko powróci. Na razie wiadomo jedynie tyle, że Koleje Śląskie mają uruchomić połączenie z Katowic do Pyrzowic 15 grudnia. Przewoźnik nie zdradza na razie, ile par pociągów będzie kursowało w tej relacji, ani z jaką częstotliwością.
Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że połączenie Katowice – Pyrzowice może nie być bezpośrednie. Niewykluczone, że trzeba będzie się przesiąść w Chorzowie Batorym z powodu zmniejszonej przepustowości stacji Katowice. Podróżni dojechaliby z Katowic do Chorzowa, a dopiero stamtąd bezpośrednio do lotniska. Wygląda na to, że mimo zakończenia inwestycji za 1,2 mld złotych netto na linii nr 131 stolica województwa nie będzie nadal miała połączenia z lotniskiem bez przesiadki, ponieważ rusza jeszcze większe przedsięwzięcie na linii E 65.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS