A A+ A++

Komunikat “opóźnienie może ulec zmianie” to zmora wszystkich podróżujących PKP. Jednak warto wiedzieć, że w takiej sytuacji można dochodzić swoich praw na drodze reklamacji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Od czego zależy rekompensata za opóźnienie pociągu?

Kwestie zwrotu środków za opóźnienie pociągu reguluje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/782. Zgodnie z tymi zasadami wysokość rekompensaty jest uzależniona od tego, o ile minut pociąg przyjechał spóźniony na stację końcową pasażera:

  • 25 proc. ceny biletu jednorazowego – jeśli pociąg spóźnił się 60-119 minut,
  • 50 proc. ceny biletu jednorazowego – jeśli pociąg spóźnił się 120 minut lub więcej.

Okres graniczny to 60 minut. Jeśli pociąg spóźnił się np. o pół o godziny, to reklamacja w sprawie przyznania rekompensaty zostanie odrzucona.

Jak złożyć reklamacje na opóźniony pociąg?

Pasażerowie mogą składać reklamacje u konkretnego przewoźnika. Można to zrobić przez internet, pocztą lub osobiście w kasie biletowej na dworcu.

Niezbędne jest zachowanie biletu na opóźniony pociąg. “Dziennik Gazeta Prawna” podaje, że termin na rozpatrzenie zgłoszenia to maksymalnie 30 dni. Przewoźnik może zwrócić pieniądze przekazem pocztowym lub przelewem. Ewentualnie ma prawo zaoferować bon uprawniający do zakupu kolejnego biletu z rabatem (rzędu 25 lub 50 proc. – w zależności od opóźnienia).

Jest kilka wyjątków. Przewoźnik może nie oddać pieniędzy

Co ważne, te wszystkie zasady dotyczą pociągów dalekobieżnych. Zatem możemy ubiegać się o rekompensatę w przypadków kursów realizowanych przez:

  • Express Intercity Premium (EIP),
  • Express Intercity (EIC),
  • Intercity (IC),
  • Twoje Linie Kolejowe (TLK),
  • interRegio (IR),
  • ŁKA Sprinter (ŁKS)
  • połączenia międzynarodowe.

O zwrot kosztów nie można wnioskować w przypadku opóźnień, które zanotował pociąg kursujący lokalnie.

Poza tym przewoźnik może odmówić przyznania rekompensaty, jeśli było bezpośrednio spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami lub ich skutkami na kolei. Są to np.

  • ekstremalne warunki pogodowe,
  • poważne katastrofy naturalne,
  • poważne kryzysy zdrowia publicznego.

Poza tym przedsiębiorstwo ma prawo odrzucić reklamację, jeśli wykaże, że opóźnienie wynikało z winy podróżnego. Trzeci wyjątek na niekorzyść pasażerów dotyczy zachowania osoby trzeciej, którego przewoźnik, mimo zastosowania niezbędnej staranności, nie był w stanie uniknąć i którego skutkom nie mógł zapobiec. To np. kradzież elementów infrastruktury, osoby na torach, sytuacja nadzwyczajna w pociągu, działania organów ścigania, terroryzm czy sabotaż.

Promocja na bilety PKP. Codziennie nowa pula

Niedawno informowaliśmy w WP, że od 4 do 26 kwietnia pasażerowie mogą załapać się na zniżki na przejazdy pociągami PKP. W ramach “oferty Promo” codziennie pojawia się nowa pula tańszych biletów.

Akcja dotyczy biletów na przejazdy jednorazowe bez przesiadki w komunikacji krajowej, pociągach TLK, IC, EIC i EIP, w klasie 2 lub 1 wagonów z miejscami do siedzenia (z wyjątkiem strefy wygody). Ceny “promobiletów” zaczynają się od 19 zł.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułGminna Komisja przypomina i apeluje
Następny artykułZniszczył osiedlowe ławki. Grozi mu do 5 lat więzienia