Dopiero co mieliśmy okazję oglądać autoprezentację rzekomych sukcesów prezydenta Wójtowicza – jak zmieniło się rządzone przez niego miasto. Według niego jest piękne, przyjazne ludziom i rozwija się w kosmicznym tempie. Miejska kasa rośnie dzięki nowej prężnej władzy. Minął zaledwie tydzień i znów mamy ocenę naszego miasta. Wprawdzie bez kolorowych obrazków, ale sumiennie spisaną na 40 stronach protokołu kontrolnego Regionalnej Izby Obrachunkowej (RIO).
Teraz zastanawiam się, jak prezydent Wójtowicz przyjął ocenę funkcjonowania miasta wydaną przez kontrolerów Regionalnej Izby Obrachunkowej (RIO), którzy wytknęli miejskim urzędnikom sporo nieprawidłowości i zaniechań. Przeprowadzona kontrola obejmowała wprawdzie okres od 1 stycznia 2016 r. do 20 lipca 2020, ale za czasów obecnego prezydenta stwierdzone nieprawidłowości się tylko pogłębiły. Zamiast sukcesów i pochwał, prezentowane przypadki naruszeń prawa pokazują brak urzędniczej wiedzy, nierzetelność, a nawet świadome prezentowanie nieprawdziwych danych.
Formułowane przykłady naruszeń prawa dotyczą wydziałów zajmujących się: podatkami lokalnymi, gospodarką nieruchomościami, gospodarką komunalną, zamówieniami publicznymi, windykacją czy kadrami. Nieprawidłowości dotyczą też działań zespołu radców prawnych czy wydziału budżetu z zespołem księgowości włącznie. Zdaniem RIO zmian wymagają m.in. zasady rachunkowości obowiązujące w gminie czy niezmieniany od kilku lat regulamin kategorii zaszeregowania pracowników miasta.
W kontrolowanych latach przykładów naruszeń jest wiele. Raport ujawnia brak nadzoru naczelników nad pracownikami a prezydentów nad naczelnikami. Przy tym wytyka brak koniecznej komunikacji pomiędzy poszczególnymi komórkami miasta, co pogłębia stwierdzony chaos i brak wiedzy do działania.
Stwierdzone nieprawidłowości dotyczą:
– zamówień publicznych w przetargach na przebudowę ul. 3 Maja, opieki nad bezdomnymi zwierzętami i jednego z zadań MBO z 2019 r.
– nieprawidłowo udzielonej dotacji na kwotę 600 tys. zł na prowadzenie schroniska dla bezdomnych zwierząt, które nie spełnia wymogów ustawowych dla tego rodzaju organizacji.
– latami nieściąganych należności na rzecz gminy, co grozi zdaniem kontrolerów utratą kilkuset tysięcy złotych z powodu przedawnienia terminu ich ściągalności.
– stwierdzonego braku bieżącej znajomości przepisów prawa przez urzędników zajmujących się nieruchomościami, co naraziło Skarb Państwa na pozbawienie go należnych opłat za użytkowanie wieczyste gruntów.
– zaniechania kontroli zleconych nasadzeń drzew, którą powinni prowadzić pracownicy ochrony środowiska, co naraża gminę na konkretne straty z tyt. braku wpływu orzeczonych za brak nasadzeń kar.
Sporo miejsca w protokole pokontrolnym RIO poświęciło nieprawidłowościom związanym z ewidencją należności i zobowiązań gminy, których brak w księgach miasta albo też ich nieprawidłowej ewidencji.
Przykład? Od 2018 roku w zobowiązaniach gminy brakuje kwoty ponad 3,7 mln złotych, które gmina musi zwrócić budżetowi państwa jako nienależnie otrzymane subwencje oświatowe z lat 2013- 2014.
W protokole RIO znalazły się też uwagi związane ze świadomym fałszowaniem wydatków gminy w planowanych budżetach na kolejne lata. Rzecz dotyczy corocznego obniżania w planie budżetu wydatków związanych z dopłatą do zbiorowego transportu metropolitalnego o kwotę o 2-5 mln złotych, mimo iż uchwała o dopłatach znana jest gminie na pół roku przed przygotowywaniem budżetu na rok następny. Pozwala to na zamykanie fikcyjnego planu budżetowego na dany rok.
Kolejnym naruszeniem przepisów prawa jest kwalifikowanie wydatków na remonty średnie jako wydatki inwestycyjne. W latach 2016-2019 takiej błędnej kwalifikacji dokonano na łączną kwotę ponad 17 mln złotych.
To sztuczne przenoszenie wydatków bieżących na majątkowe, jakimi są inwestycje, daje fałszywy obraz planowania, jak i wykonania budżetów poszczególnych lat. Mniejsze wydatki bieżące, to wyższa nadwyżka operacyjna, która w tym przypadku fałszywie informuje że stać nas, by dochodami bieżącymi finansować inwestycje.
Przyznacie, że przedstawiony wizerunek zmusza do refleksji nad stanem organizacyjnym gminy oraz nie pozwala tak łatwo uwierzyć w kolejne budżety czy raporty o stanie miasta. Szczególnie w tzw. nadwyżki budżetowe, które mają być rzekomym dowodem prezentowanego – zaledwie tydzień temu – sukcesu obecnego włodarza miasta. Co daję pod rozwagę.
Grażyna Haska
Pełny protokół RIO znajdziecie tutaj.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS