Visa opublikowała przeprowadzone przez Ipsos badania, z których wynika, że polscy internauci coraz chętniej robią zakupy w internecie płacąc cyfrowo. Już zdecydowana większość, bo aż 3/4 z nich, kupuje produkty w internecie co najmniej raz w miesiącu. Tylko 3% polskich internautów w ogóle nie robi zakupów online [1].
Jakie produkty cieszą się największą popularnością wśród Polaków kupujących w internecie? Zdecydowanie odzież i obuwie – aż 64% polskich internautów deklaruje, że kupiło tego typu produkty w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Polacy równie chętnie kupują kosmetyki (51%), produkty elektroniczne (50%), wyposażenie domu i mieszkania (47%) czy książki i czasopisma (39%). Polscy konsumenci przekonali się również do elektronicznego opłacania rachunków za prąd i gaz – robi to aż 41% z nich. 39% internautów chętnie zamawia jedzenie przez internet. Płatności cyfrowe są także bardzo popularne w przypadku opłacania różnych usług subskrypcyjnych (94%).
Ożywienie gospodarki widać po tym, że Polacy zaczęli znowu jadać na mieście, korzystając przy tym z płatności cyfrowych. W maju 2021 r., po złagodzeniu ograniczeń, wzrost liczby płatności Visa w restauracjach i fast foodach w Polsce był prawie pięciokrotnie wyższy niż wzrost transakcji w supermarketach, dyskontach i sklepach osiedlowych. Zauważyliśmy również, że konsumenci coraz chętniej korzystają z możliwości płacenia kartą za korzystanie z dostępnych w miastach środków transportu. W całej Europie Visa współpracuje z lokalnymi agencjami transportowymi i bankami, aby pomóc milionom osób dojeżdżających do pracy płacić zbliżeniowo w pociągach, autobusach i innych środkach transportu publicznego. W maju 2021 r. liczba transakcji Visa w Polsce w tym sektorze rosła 5 razy szybciej niż wszystkich innych transakcji w całym kraju [2]. W Warszawie wynik ten był nawet 7 razy wyższy, podczas gdy w Krakowie 5 razy, a w Łodzi 3 razy wyższy.
Jaką metodę płatności najczęściej wybierają polscy konsumenci? Są oni pod tym względem elastyczni, gdyż prawie połowa z nich korzysta z różnych metod transakcji przy zakupach online, w tym oczywiście z karty. Tylko 14% z nich wybiera płatność przy odbiorze. Prawie wszyscy Polacy korzystający z internetu posiadają przynajmniej jedną kartę płatniczą, a zdecydowana większość z nich, bo aż 86%, używa jej do zakupów online. Wśród największych zalet związanych z płaceniem kartą konsumenci wymieniają szybkość, wygodę i bezpieczeństwo. Jest to najpopularniejsza metoda płatności wśród osób o wysokich dochodach, posiadających wyższe wykształcenie oraz mieszkańców większych miast. Nasze badanie potwierdziło także, że konsumenci korzystają z wielu urządzeń do wyszukiwania i robienia zakupów, z czego najpopularniejsze wśród polskich internautów są prywatne laptopy, których używa prawie połowa badanych (47%), smartfony (27%) i komputery stacjonarne (20%).
Visa przygląda się zmieniającym się nawykom płatniczym konsumentów, aby uchwycić ich dynamikę i pomóc sprzedawcom, bankom i fintechom odpowiednio dostosować do nich strategię. Muszą być świadomi tych zmian, aby dotrzymywać kroku swoim klientom. Pandemia z pewnością przyspieszyła ewolucję cyfrową w płatnościach, ale w Polsce jesteśmy na te zmiany gotowi.
[1] Badanie zlecone przez Visa i przeprowadzone przez Ipsos na reprezentatywnej próbie 1000 internautów w wieku 18–65 lat dla każdego rynku Europy Środkowo-Wschodniej – łącznie 4000, jesień 2020 r.
[2] Dane VisaNet.
Treść niniejszego artykułu oraz wszelkie wyrażone w nim opinie (w tym opisy konkretnych przypadków, porównania, badania i rekomendacje) podane są wyłącznie w celach informacyjnych, a Visa inc. nie udziela żadnych gwarancji co do ich kompletności i dokładności, nie ponosi żadnej odpowiedzialności ani nie bierze na siebie zobowiązań z tytułu opierania się na przedstawionych informacjach.
Źródło informacji: VISA
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS