PKP PLK zostały zobowiązane przez resort infrastruktury do zagospodarowania około 500 mln zł przesuniętych z projektów, które uznano za nieefektywne – wynika z informacji prasowej PKP PLK. W sumie kolej ma do wydania z KPO ponad 18 mld zł.
“PKP PLK zostały zobowiązane do zagospodarowania około 500 mln zł, które zostaną przeznaczone na poszerzenie zakresów innych zadań lub realizację kolejnych projektów, które przyniosą większe korzyści i lepsze efekty dla podniesienia komfortu podróżowania i rozwoju transportu kolejowego” – napisano.
Spółka odpowiedzialna za zarządzanie państwową siecią linii kolejowych dodała, że niezwłocznie wdrożyła działania mające na celu możliwie jak najszybsze uruchomienie projektów pozwalających na pełne zagospodarowanie wskazanej kwoty.
“PKP PLK wraz z Centrum Unijnych Projektów Transportowych wszczęły już procedurę aneksowania umów o dofinansowanie z KPO. Wybrane postępowania, mające na celu zagospodarowanie środków z KPO, PKP PLK planują ogłosić w IV kwartale 2024 roku. Łączna wartość unijnego wsparcia z KPO na kolej to przeszło 18 mld zł” – zaznaczono.
Spółka poinformowała, że Ministerstwo Infrastruktury dokonało przeglądu projektów planowanych do wdrożenia przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA, finansowanych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).
“Efektem tych prac jest decyzja o zmianie sposobu zagospodarowania części środków zaplanowanych na ten cel. Zostaną one przeznaczone na realizację projektów PKP PLK, dzięki którym osiągnięte zostaną lepsze efekty dla rozwoju sieci kolejowej w Polsce. Zmiana alokacji finansowania części inwestycji kolejowych dotyczy wyłącznie nieefektywnych zadań, których realizacja mogłaby wpłynąć na poniesienie niezasadnych kosztów przy braku spodziewanych efektów” – zaznaczono.
Uściślono, że chodzi o takie zadania, których realizacja mogłaby prowadzić np. do utrwalenia dotychczasowego, niekorzystnego układu torowego, konieczności wprowadzania dalszych zmian w ramach obszaru prowadzenia inwestycji, kolizje z innymi planowanymi działaniami lub powstania po realizacji zadania wąskiego gardła, którego usunięcie spowodowałoby znaczny wzrost kosztów inwestycji.
W efekcie PKP PLK odstąpiły od zawarcia umów w ramach postępowań m.in. na modernizację urządzeń SRK w stacji Kraków Nowa Huta NHA i budowę urządzeń sterowania zdalnego podg Kościelnik; zabudowę zdalnego sterowania na nastawni w Siedlcach (sterowanie stacjami Platerów, Niemojki oraz Sokołów Podlaski); zabudowę urządzeń SDIP granica IZ Olsztyn – Jamielnik na LK 353 wraz z zabudową terminala operatora na st. Iława; zaprojektowanie, dostawę i zabudowę urządzeń Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Cieszyn oraz zaprojektowanie, dostawę i zabudowę urządzeń Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 191 na odcinku Goleszów – Wisła Głębce; a także zabudowę CSDIP i SMW na liniach nr 219 (odcinek Szczytno – Ełk Towarowy) i nr 220 (odcinek Olsztyn Śródmieście – Olsztyn Gutkowo). (PAP Biznes)
jz/ ana/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS