A A+ A++

PKP PLK zostały zobowiązane przez resort infrastruktury do zagospodarowania około 500 mln zł przesuniętych z projektów, które uznano za nieefektywne – wynika z informacji prasowej PKP PLK. W sumie kolej ma do wydania z KPO ponad 18 mld zł.

PKP PLK muszą przesunąć ok. 500 mln zł na inne projekty w ramach KPO
fot. Martyn Jandula / / Shutterstock

“PKP PLK zostały zobowiązane do zagospodarowania około 500 mln zł, które zostaną przeznaczone na poszerzenie zakresów innych zadań lub realizację kolejnych projektów, które przyniosą większe korzyści i lepsze efekty dla podniesienia komfortu podróżowania i rozwoju transportu kolejowego” – napisano.

Spółka odpowiedzialna za zarządzanie państwową siecią linii kolejowych dodała, że niezwłocznie wdrożyła działania mające na celu możliwie jak najszybsze uruchomienie projektów pozwalających na pełne zagospodarowanie wskazanej kwoty.

“PKP PLK wraz z Centrum Unijnych Projektów Transportowych wszczęły już procedurę aneksowania umów o dofinansowanie z KPO. Wybrane postępowania, mające na celu zagospodarowanie środków z KPO, PKP PLK planują ogłosić w IV kwartale 2024 roku. Łączna wartość unijnego wsparcia z KPO na kolej to przeszło 18 mld zł” – zaznaczono.

Spółka poinformowała, że Ministerstwo Infrastruktury dokonało przeglądu projektów planowanych do wdrożenia przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA, finansowanych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).

“Efektem tych prac jest decyzja o zmianie sposobu zagospodarowania części środków zaplanowanych na ten cel. Zostaną one przeznaczone na realizację projektów PKP PLK, dzięki którym osiągnięte zostaną lepsze efekty dla rozwoju sieci kolejowej w Polsce. Zmiana alokacji finansowania części inwestycji kolejowych dotyczy wyłącznie nieefektywnych zadań, których realizacja mogłaby wpłynąć na poniesienie niezasadnych kosztów przy braku spodziewanych efektów” – zaznaczono.

Uściślono, że chodzi o takie zadania, których realizacja mogłaby prowadzić np. do utrwalenia dotychczasowego, niekorzystnego układu torowego, konieczności wprowadzania dalszych zmian w ramach obszaru prowadzenia inwestycji, kolizje z innymi planowanymi działaniami lub powstania po realizacji zadania wąskiego gardła, którego usunięcie spowodowałoby znaczny wzrost kosztów inwestycji.

W efekcie PKP PLK odstąpiły od zawarcia umów w ramach postępowań m.in. na modernizację urządzeń SRK w stacji Kraków Nowa Huta NHA i budowę urządzeń sterowania zdalnego podg Kościelnik; zabudowę zdalnego sterowania na nastawni w Siedlcach (sterowanie stacjami Platerów, Niemojki oraz Sokołów Podlaski); zabudowę urządzeń SDIP granica IZ Olsztyn – Jamielnik na LK 353 wraz z zabudową terminala operatora na st. Iława; zaprojektowanie, dostawę i zabudowę urządzeń Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Cieszyn oraz zaprojektowanie, dostawę i zabudowę urządzeń Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 191 na odcinku Goleszów – Wisła Głębce; a także zabudowę CSDIP i SMW na liniach nr 219 (odcinek Szczytno – Ełk Towarowy) i nr 220 (odcinek Olsztyn Śródmieście – Olsztyn Gutkowo). (PAP Biznes)

jz/ ana/

Źródło:PAP Biznes
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBiuro Szkoleń zaprasza na BEZPŁATNE szkolenie z zakresu: „NOWA DROGA ZAWODOWA”
Następny artykułPolicja prowadzi międzynarodową akcję „Prędkość” na polskich drogach