Przewozy rosną, w lipcu i sierpniu spółka przewiezie po 8 mln pasażerów, ale ma braki w taborze wagonowym i trakcyjnym. Na 2059 wagonów w naprawach przeglądach jest 835, czyli 40,6 proc. Wśród 345 lokomotyw 28,7 proc. jest odstawionych, do tego 17,4 proc. z 86 zespołów trakcyjnych jest nieużytkowanych. W tym sezonie do obsługi planowanych przewozów powinna użyć 87,2 proc. posiadanych wagonów.
Brak taboru zmusza do wydłużenia przebiegów, co skutkuje wyższą awaryjnością. Przewoźnik przyznaje, że wiele opóźnień jest skutkiem awarii lokomotyw, przede wszystkim serii EP 07. – Notujemy po kilka defektów dziennie, które powodują opóźnienia liczone godzinach. W perspektywie 2 lat stare lokomotywy znikną z floty PKP IC, możemy je odsprzedać – zapowiada Malinowski.
Uspokaja, że sytuacja z lokomotywami elektrycznymi jest opanowana, odbiór nowych z Newagu jest przyspieszony, PKP IC będzie wynajmować z PKP Cargo Vectrony (chociaż niekoniecznie maszynistów, bo tych ma pod dostatkiem). Do tego spółka zakupiła w styczniu 2024 roku 96 wielosystemowych lokomotyw osiągających co najmniej 200 km/h. Ich dostawy rozpoczną się w pierwszym kwartale 2026 roku, trafią na rozbudowane międzynarodowe połączenia.
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak uważa, że w zakupach należy skupić się na sprawdzonym taborze. Wskazuje, że elektryczne zespoły trakcyjne Pesa Elf przejeżdżają w Kolejach Dolnośląskich po 260 tys. km rocznie. – Pojazd jeździ przez 13 godzin na dobę, to dopracowana konstrukcja, w przeciwieństwie do części taboru PKP Intercity – porównuje wiceminister. Podkreśla, że tabor powinien być jak najefektywniej wykorzystywany.
Czytaj więcej
Drobnicowe ożywienie w całej Europie
Sieci drobnicowe raportują większe ilości przesyłek zarówno eksporcie jak i imporcie. Poprawa widoczna jest nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie.
Prezes Malinowski zapewnia, że koszt pociągokilometra jest najniższy wśród przewoźników, a Pendoliono i lokomotywy Griffin należą do najbardziej niezawodnych we flocie. Lokomotywy pokonują miesięcznie 30 tys. km.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS