A A+ A++

Liczba wyświetleń: 195

Cięcia w PKP Cargo dotkną głównie maszynistów — mówią związkowcy. Ich pensja ma zostać obniżona o 40%, ze względu na trudną sytuację spółki. Główny powód kłopotów to nałożenie embarga na rosyjski węgiel.

Dane pokazują fatalną sytuację spółki PKP Cargo. Według danych z 2014 roku spółka posiadała 47,94% udziału w rynku, a w 2023 31,35%. Tak nagła zmiana wpłynęła na coraz słabszy wynik finansowy przedsiębiorstwa. Nowe władze PKP Cargo poinformowały o konieczności reform. „Na skutek nieodpowiedzialnych działań naszych poprzedników oraz ich politycznych mocodawców PKP Cargo znalazła się w trudnej sytuacji, która wymaga od nas takich decyzji” – powiedziała p.o. członka zarządu ds. finansowych Monika Stanecka.

Zarząd spółki na podstawie ustawy z 2000 roku postanowił wysłać nawet do 30% pracowników na tzw. nieświadczenie pracy. Przepisy te weszły w życie w związku ze specyficznymi konkretnymi okolicznościami faktyczno-prawnymi, w związku z tym podejmowanie działań dziś może być zakwalifikowane jako działanie niezgodne z ustawą lub próba obejścia ustawy — informuje Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce w oświadczeniu, przesłanym w odpowiedzi na plany nowych władz. Treść pisma związkowców znajduje się na końcu tekstu.

„Nieświadczenie pracy” to maksymalny roczny okres niepracowania z zagwarantowaną kwotą świadczenia socjalnego w wysokości 60% płacy zasadniczej. PKP Cargo planuje wysłać ok. 30% pracowników na taki tryb zatrudnienia, by ograniczyć koszty. Sytuacja ta bulwersuje maszynistów. Podkreślają, że planuje się ograniczyć pracę głównie im, a nie administracji.

Władze spółki wypowiedziały również Pakt Gwarancji Pracowniczych, który zobowiązywał pracodawcę do podwyżek płac. Tych domagano się jeszcze rok temu, razem z żądaniem wymiany niekompetentnego zarządu.

Premier Mateusz Morawiecki w 2022 roku zobowiązał PKP Cargo do realizowania przewozów służących zaopatrzeniu Polaków w węgiel, którego zabrakło po nagłym wprowadzeniu embarga na import tego surowca z Rosji. Premier obiecywał wtedy PKP Cargo, że za wszystkie przewozy oraz koszty związane z utratą innych kontraktów otrzymają rekompensatę. Tej spółka za rządów Zjednoczonej Prawicy nie otrzymała. Nowe władze natomiast zaczynają od drastycznych cięć.

O tym, że spółka traci w szybkim tempie udział w rynku, informowano w sierpniu zeszłego roku.

Źródło: FaktyiAnalizy.info

TAGI: Kolej, PKP

Poznaj plan rządu!

OD ADMINISTRATORA PORTALU

Hej! Cieszę się, że odwiedziłeś naszą stronę! Naprawdę! Jeśli zależy Ci na dalszym rozpowszechnianiu niezależnych informacji, ujawnianiu tego co przemilczane, niewygodne lub ukrywane, możesz dołożyć swoją cegiełkę i wesprzeć “Wolne Media” finansowo. Darowizna jest też pewną formą „pozytywnej energii” – podziękowaniem za wiedzę, którą tutaj zdobywasz. Media obywatelskie, jak nasz portal, nie mają dochodów z prenumerat ani nie są sponsorowane przez bogate korporacje by realizowały ich ukryte cele. Musimy radzić sobie sami. Jak możesz pomóc? Dowiesz się TUTAJ. Z góry dziękuję za wsparcie i nieobojętność!

Poglądy wyrażane przez autorów i komentujących użytkowników są ich prywatnymi poglądami i nie muszą odzwierciedlać poglądów administracji “Wolnych Mediów”. Jeżeli materiał narusza Twoje prawa autorskie, przeczytaj informacje dostępne tutaj, a następnie (jeśli wciąż tak uważasz) skontaktuj się z nami! Jeśli artykuł lub komentarz łamie prawo lub regulamin, powiadom nas o tym formularzem kontaktowym.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNoc Muzeów 2024 – relacja i wyniki konkursu
Następny artykułWkładam ruszt do worka na śmieci. Wygląda jak prosto ze sklepu