publikacja
2024-05-22 08:26
PKO BP wdrożył zapowiadaną już
jakiś czas temu tzw. biometrię behawioralną. Jest to dodatkowe zabezpieczenie przed
cyberprzestępcami. Klienci, którzy zdecydują się aktywować nową usługę, będą
sprawdzani pod kątem wybranych parametrów. Na przykład tego, w jaki sposób
poruszają się po serwisie iPKO.
Biometria behawioralna to jedno
ze skuteczniejszych zabezpieczeń przed oszustami. Do tej pory nowe rozwiązanie
wdrożyło tylko kilka banków. Polega ono na analizie wybranych cech zachowania
użytkownika po zalogowaniu do systemu bankowości internetowej. Chodzi na
przykład o tempo i sposób pisania na klawiaturze. Wszystkie te dane są ściśle
chronione zgodnie z przepisami RODO i dotyczą jedynie zachowań klienta w iPKO
(nie są przetwarzane żadne informacje wprowadzone przez klienta, jak np. dane
kontaktowe czy hasło).
Nowa usługa nie jest
obligatoryjna. Podczas logowania do serwisu internetowego iPKO klient zobaczy
informację o dodatkowym sposobie zabezpieczenia logowania. Aby je włączyć musi
wyrazić odpowiednie zgody, które mu się wyświetlą na ekranie i następnie
zatwierdzić te zgody narzędziem autoryzacji np. kodem sms lub potwierdzeniem w
aplikacji mobilnej.
Reklama
Klient może nie chcieć skorzystać
z takiego dodatkowego zabezpieczenia. W takiej sytuacji będzie się logował, jak
dotychczas, wpisując login i hasło do serwisu, a następnie każdorazowo
zatwierdzi logowanie za pomocą swojego narzędzia autoryzacji, czyli np. kodu z
SMS lub potwierdzenia w aplikacji IKO – tym samym dostęp do konta jest
chroniony nie tylko loginem i hasłem, ale też dodatkową autoryzacją.
Przy okazji bank przypomina o
kilku zasadach bezpiecznego logowania do iPKO. Najlepiej tworzyć skomplikowane
hasła, trudne do odgadnięcia dla innych i pamiętać o użyciu małych i wielkich
liter, cyfr i znaków specjalnych (np. !@#$%&?). Hasło nie może mieć
polskich liter (np. ł, ś). Nie należy nigdzie zapisywać loginów i haseł. Bezpieczniej
jest także nie używać tego samego hasła do różnych dostępów (np. bankowości
internetowej, poczty mailowej, sklepów w internecie).
W iPKO, podczas zmiany lub
tworzenia nowego hasła do logowania, wpisane przez klienta hasło zostanie
sprawdzone – czy występuje w bazie haseł skompromitowanych (udostępnionych w
internecie – taką bazę danych prowadzi Ministerstwo Cyfryzacji), których nie
można użyć. Jeżeli hasło będzie w takiej bazie, to klient zobaczy komunikat z
wyjaśnieniem, dlaczego nie może użyć tego hasła i powinien zaproponować inne,
które zwiększy bezpieczeństwo dostępu do jego konta.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS