PKN Orlen sfinalizował przejęcie spółki OTP, przewoźnika drogowego paliw płynnych w Polsce – podał Orlen w komunikacie prasowym. Koncern liczy, że przejęcie i centralizacja kompetencji transportowych pozwolą na osiągnięcie oszczędności na poziomie nawet 25 mln zł rocznie.
“Inwestujemy w rozwój obszarów, które wzmocnią pozycję Grupy Orlen i przełożą się na wzrost zysków w długiej perspektywie. Zakup spółki OTP oraz centralizacja kompetencji transportowych pozwoli na osiągnięcie oszczędności na poziomie nawet 25 milionów zł rocznie. Dlatego zdecydowaliśmy się na odzyskanie perspektywicznych aktywów transportowych, co do których decyzja o sprzedaży zapadła w 2015 r.” – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezes Orlenu Daniel Obajtek.
Spółka OTP powstała na bazie aktywów Orlen Transport, o którego sprzedaży do grupy Trans Polonia zdecydowano w 2015 roku.
Obecnie wolumen przewozów drogowych w grupie Orlen wynosi ok. 12 mln ton rocznie. Docelowy model procesów logistycznych w grupie zakłada dywersyfikację mocy transportowych i osiągnięcie optymalnego poziomu struktury floty własnej w stosunku do floty zewnętrznej.
Zgodnie z przyjętą strategią, przewozy ok. 7 mln ton produktów, w tym benzyny, diesla, paliw JET i LPG będą realizowane z wykorzystaniem własnych zasobów. Pozostałe 5 mln ton będzie obsługiwane przez przewoźników zewnętrznych. Będą to głównie przewozy produktów chemicznych i petrochemicznych, zarówno krajowe, jak i międzynarodowe.
“Rozbudowa własnych zasobów transportowych pozwoli na zachowanie pełnej kontroli nad produktem w całym łańcuchu logistycznym. Pozwoli też uzyskać wysoką elastyczność operacyjną w zależności od sytuacji podażowo-popytowej na rynku. Uzyskany efekt skali umożliwi zwiększenie synergii w segmencie transportu drogowego pomiędzy spółkami z Grupy Orlen. Ograniczone zostaną także koszty transportu poprzez wzrost utylizacji floty, a marża na przewozach drogowych zatrzymana zostanie w grupie” – napisano w komunikacie.
Docelowo, po planowanym przejęciu Lotosu, PKN Orlen planuje konsolidację transportu drogowego w ramach jednego wyspecjalizowanego podmiotu.
Jak podano, przejęcie spółki OTP jest pierwszym elementem długoterminowej strategii dla logistyki drogowej grupy Orlen. Kolejnym krokiem ma być centralizacja procesów logistycznych w ramach koncernu, która rozpocznie się w czerwcu 2021 r. i w pierwszym etapie obejmie paliwa tradycyjne, a później produkty chemiczne i petrochemiczne. Cały proces powinien zakończyć się do 2023 r.
OTP jest jednym z największych w Polsce dostawców usług transportu drogowego. W 2019 r. spółka przewiozła prawie 6 mln m3 paliw, paliw lotniczych oraz LPG. Dysponuje flotą ponad 200 zestawów do przewozu towarów niebezpiecznych ADR klasy II i III. Zatrudnia blisko 700 pracowników, w tym ponad 550 kierowców. Przychody spółki w 2019 r. wyniosły 160,6 mln zł, EBITDA 36,1 mln zł, a zysk netto 13,3 mln zł.
O zamiarze zakupu spółki Orlen informował w listopadzie 2020 roku. Wartość transakcji szacowano wówczas na około 89 mln zł.(PAP Biznes)
pel/ osz/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS