A A+ A++

Nowe badania skupiły się na analizie wzorów fal mózgowych u dzieci i młodych dorosłych podczas pisania ręcznego i na klawiaturze, które jak się szybko okazało mocno się od siebie różnią, a co więcej jedna z tych metod jest zdecydowanie skuteczniejsza podczas nauki. Co nie będzie zaskoczeniem dla osób od lat robiących ręczne notatki podczas przyswajania wiedzy, to właśnie ten sposób pozwala na efektywniejsze przyswajanie wiedzy. Jest to o tyle niefortunne, że w ostatnich latach pisanie na klawiaturze, tablecie czy smartfonie coraz skuteczniej wypiera pisanie ręczne, również w szkole, co w obliczu tych wyników powinniśmy dobrze przemyśleć – nowe technologie jak najbardziej tak, ale jako dodatek do pisania ręcznego.

Audrey van der Meer z Norweskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii od lat bada różnice w aktywności fal mózgowych podczas pisania ręcznego i na klawiaturze, a w 2017 roku razem z kolegami przedstawili nawet przekonujące badania oparte o elektroencefalogramy (EEG) aktywności mózgu 20 studentów, wykonane podczas pisania na klawiaturze i rysowania obrazków. W tym właśnie badaniu wzory aktywności fal mózgowych uznawane jako optymalne do nauki były obserwowane podczas pisania ręcznego, a nie było ich podczas pisania na klawiaturze. Nowe badanie idzie o krok dalej, sprawdzając różnice w aktywności mózgu podczas rysowania, pisania ręcznego i pisania na klawiaturze.

Jeśli chodzi o młodych dorosłych, to naukowcy odkryli, że ręczne pisanie z wykorzystaniem rysika na ekranie dotykowym aktywuje obszary mózgu, które są bardzo ważne dla zapamiętywania i kodowania nowych informacji, czyli zapewniają optymalne warunki do nauki. Podobne rejony mózgu zostały aktywowane podczas rysowania, choć wzory aktywacji były tu nieco inne, czego nie można powiedzieć o pisaniu na klawiaturze. Mówiąc krótko, ręczne pisanie i rysowanie są pod tym względem podobne do siebie i jednocześnie różnią się od pisania na klawiaturze. W przypadku dzieci wzory aktywności mózgu są podobne, ale w mniejszym stopniu, dlatego naukowcy sugerują, że w młodym wieku powinniśmy poznawać wszystkie trzy typy zachowań, tzn. ręczne pisanie, rysowania i pisanie na klawiaturze, żeby wzmocnić każdy z indywidualnych obwodów mózgu. 

– Naukowa ręcznego pisania to powolny proces, ale bardzo ważne jest, żeby dzieci przeszły ten trudny i żmudny etap. Zawiłe ruchy dłonią i kształtowanie liter przynoszą wiele zalet. Jeśli używasz klawiatury, używasz tego samego ruchu dla każdej litery. Pisanie ręczne wymaga kontroli swoich zdolności motorycznych i zmysłów. To ważne, żeby mózg był w stanie nauki tak często, jak to tylko możliwe. Użyłabym … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułAndrusiewicz: Będą zmiany w opiece szpitalnej nad pacjentem z COVID-19
Następny artykułZaduszki Jazzowe – z Mietkiem Szcześniakiem