Posłowie sejmowej Komisji Finansów Publicznych zaproponowali we wtorek poprawki do ustawy, która wyłącza część wydatków z reguły wydatkowej. Projekt rozpatrywano dwukrotnie, ponieważ za pierwszym razem 16 posłów było za projektem, a 16 przeciw, co oznacza, że komisja nie zajęła stanowiska wobec proponowanych przepisów.
Na wtorkowym posiedzeniu posłowie komisji rozpatrywali rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych oraz ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska.
Poprawka dotycząca uszczegółowienia przepisów zawartych w art. 1 została zgłoszona przez posłankę Ewę Szymańską (PiS).
Treść poprawki została wyjaśniona przez wiceministra finansów Piotra Patkowskiego, który powiedział, że transakcje typu REPO są dwustronne i obecne brzmienie przepisów przewiduje, że są one zwolnione z opodatkowania wyłącznie, gdy obie są ujęte i prezentowane w bilansie.
“Natomiast na ten moment prezentowanie w bilansie dotyczy wyłącznie jednej strony transakcji, to znaczy strony mogłoby powodować wątpliwości interpretacyjne, czy wtedy druga strona, która nie jest zobowiązana do ujęcia w bilansie, jest zwolniona z opodatkowania podatkiem bankowym, w związku z czym proponujemy wykreślenie tego warunku. On nie wpływa tak naprawdę na realizację tego obowiązku, usuwa wątpliwości interpretacyjne” – powiedział Patkowski.
Druga poparta przez komisję poprawka, również została zgłoszona przez posłankę Ewę Szymańską (PiS). Dotyczy ona zmiany tytułu, któremu, według posłanki, należy nadać brzmienie: o zmianie ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych oraz niektórych innych ustaw.
Poprawkę wyjaśnił Marcin Lachowicz z Ministerstwa Finansów, który powiedział, że poprawka ta zmierza do tego, że mniejsza liczba podmiotów będzie mogła skorzystać z ulgi na robotyzację.
Po przegłosowaniu poprawek, w głosowaniu dotyczącym poparcia ustawy w całości, 16 posłów głosowało za i 16 głosowało przeciw. Tym samym komisja nie wypracowała sprawozdania o projekcie.
Przewodniczący komisji Andrzej Kosztowniak (PiS) posiłkując się opinią biura legislacyjnego, którego przedstawiciel powiedział, że komisja powinna wypracować sprawozdanie albo przyjęcie projektu bez poprawek, albo przyjęcie projektu z poprawkami, albo odrzucić ten projekt, zdecydował o głosowaniu w sprawie o ponowne przystąpienie do rozpatrzenia całego projektu ustawy celem wypracowanie ostatecznego stanowiska komisji. W głosowaniu wzięło udział 28 posłów wszyscy byli za nikt nie był przeciw.
Po tym głosowaniu część posłów opuściła posiedzenie komisji, a pozostali posłowie przystąpili do ponownego rozpatrzenia projektu ustawy. Po przyjęciu dwóch poprawek posłowie przyjęli projekt w całości wraz z poprawkami. Za głosowało 27 posłów, nikt nie był przeciw.
Projekt ustawy, która ma wyłączyć w tym roku z limitu wydatków środki m.in. na obronność i skutki kryzysu energetycznego, został we wtorek skierowany do dalszych prac w komisji finansów. W głosowaniu Sejm nie przychylił się do wniosku opozycji o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu.
Zgodnie z rządowym projektem nowelizacji ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych, ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych i ustawy Prawo ochrony środowiska, w tym roku stabilizująca reguła wydatkowa (SRW) nie będzie ograniczała dodatkowych wydatków państwa związanych ze wsparciem podmiotów dotkniętych kryzysem energetycznym lub zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego, wsparciem świadczeniobiorców, w szczególności emerytów i rencistów w związku z inflacją oraz z finansowaniem sił zbrojnych.
Projekt zakłada też, że obligacje ustawowo gwarantowane przez Skarb Państwa nie będą objęte podatkiem bankowym. Ma to obniżyć koszty finansowania emisji obligacji na rzecz programów rządowych utworzonych, powierzonych lub przekazanych Bankowi Gospodarstwa Krajowego lub Polskiemu Funduszowi Rozwoju. Rozwiązanie będzie dotyczyć także wartości aktywów, które wynikają z transakcji odkupu (tzw. transakcji REPO).
We wtorkowym głosowaniu Sejm nie przychylił się do wniosku opozycji o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu. Tym samym projekt został skierowany do prac w komisji finansów publicznych. Zdecydowano też, że komisja ma przedstawić sprawozdanie w terminie umożliwiającym rozpatrzenie projektu na bieżącym posiedzeniu.
Proponowane przepisy dotyczące podatku bankowego mają wejść w życie 1 stycznia przyszłego roku, natomiast zmiany w zakresie reguły wydatkowej mają zacząć obowiązywać następnego dnia po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.(PAP)
autor: Łukasz Pawłowski
pif/ skr/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS