Obiekt zabytkowej parowozowni na wniosek prezydenta Piły, przekaże nieodpłatnie gminie Piła, spółka Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna.
Przypomnijmy, że prezydent Piotr Głowski, od kilku lat zabiega o przejęcie przez miasto od Polskich Kolei Państwowych zabytkowej parowozowni. PKP S.A. pozytywnie przyjęła gminny projekt rewitalizacji obiektu, jednak początkowo proponowała odpłatne przekazanie zabytkowych nieruchomości, a następnie nieodpłatne korzystanie na podstawie umowy. W odpowiedzi prezydent Piły podziękował, za życzliwą ocenę projektu i argumentował (pismo w załączniku):
„Wskazany przez Państwa brak możliwości remontu niniejszego obiektu oraz dofinansowania na ten cel, skutkuje koniecznością szukania wsparcia finansowego na zagospodarowanie kompleksu zabytkowej parowozowni w funduszach zewnętrznych. Jednocześnie gmina pozyskane środki finansowe może przeznaczać na nieruchomości, co do których posiada pełne prawo do dysponowania, zaś prawo do nieodpłatnego korzystania z nieruchomości na podstawie umowy takim prawem nie jest.” – napisał Piotr Głowski.
Argumentacja prezydenta Piły przekonała władze PKP, bo w odpowiedzi dyrektor zawiadującego zabytkiem Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami w Poznaniu, poinformował Piotra Głowskiego, że spółka jest zainteresowana współpracą z pilskim samorządem i: „… podejmie działania w kierunku przekazania nieruchomości w trybie art. 39 ust. 4 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego “Polskie Koleje Państwowe”>>, który pozwala PKP na nieodpłatne przekazanie mienia, między innymi jednostkom samorządu terytorialnego.
„W związku z powyższym przystąpiliśmy do do prac przygotowawczych. Naszym celem jest uzgodnienie możliwości obrotu nieruchomościami stanowiącymi kompleks zabytkowej parowozowni ze Spółkami z Grupy PKP S.A. Po uzyskaniu wszystkich możliwych opinii i zgód będą możliwe dalsze działania w kwestii przekazania na rzecz Waszego Miasta nieruchomości.” – poinformowała prezydenta Piły (pismo w załaczniku), dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami w Poznaniu Alina Stachowiak.
Przypomnijmy, że: Parowozownia została wzniesiona latach 1870-1874 w związku z intensywnym rozwojem kolejnictwa na ziemiach pruskich. Dzięki zastosowaniu nietypowych rozwiązań architektonicznych stała się wzorcowym obiektem dla kilku tego typu budowli w Europie. Specyficzny okrągły kształt tego budynku, był między innymi wzorem dla podobnych obiektów wybudowanych w Berlinie i Magdeburgu.
Piotr Gadzinowski
Zdjęcia: UM Piły
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS