A A+ A++

Program samolotów wczesnego ostrzegania i kontroli E-7A Wedgetail dla brytyjskich sił powietrznych poczynił znaczący krok w przód. Wczoraj koncern Boeing poinformował o oblocie pierwszego z trzech zamówionych samolotów. Maszyna – jeszcze niepomalowana – wystartowała z lotniska w Birmingham. Podczas pierwszego lotu sprawdzono działanie kluczowych dla pilotażu systemów. Na kadłubie zamontowana jest już antena radiolokatora Northrop Grumman Multi-role Electronically Scanned Array (MESA).

W 2019 roku RAF zamówił pięć Wedgetailów za 1,52 miliarda funtów, jednak ostatecznie zamówienie ograniczono do trzech maszyn. Decyzja spotkała się z dużym sprzeciwem środowiska eksperckiego i wojskowych, którzy zaznaczają, iż jest to liczba niewystarczająca, i starają się zmusić resort obrony do powrotu pierwotnej liczby planowanych E-7A.

Początkowo zakładano również, że Boeing wyprodukuje pięć fabrycznie nowych płatowców Boeing 737 NG, których przebudową do standardu Wedgetail AEW.1 zajmie się brytyjskie przedsiębiorstwo Marshall Aerospace and Defence Group z Cambridge. Ostatecznie postanowiono wykorzystać dostępne samoloty na rynku cywilnym.

Jest to praktyka powszechnie stosowana przez wiele państw – pozwala to obniżyć koszty realizowanych programów. Nawet nowe amerykańskie samoloty prezydenckie powstają przez modyfikację używanych Boeingów 747-800. Jako że Marshall Aerospace wycofało się z projektu, przebudowa dawnych pasażerskich Boeingów 737 NG na Wedgetaile realizowana jest w zakładach lotniczych STS Aviation Services w Birmingham. Pracuje nad nimi stuosobowy zespół specjalistów.

– Pierwszy lot Wedgetaila jest znaczącym kamieniem milowym, reprezentującym wybitny wysiłek zespołu programowego RAF-u, DE&S [agencji zakupowej brytyjskich sił zbrojnych], Boeinga i STS Aviation. Z niecierpliwością czekamy na kolejne etapy fazy testów, stanowiących część przygotowań do wprowadzenia samolotu do służby – powiedział dyrektor programu Wedgetail w RAF-ie, pułkownik Richard Osselton.

Niestety nie podano, kiedy RAF otrzyma pierwszego E-7A. Dostawa pierwszego samolotu miała nastąpić w 2023 roku. Zakładano przy tym, że Wedgetaile osiągnie wstępną gotowość operacyjną w roku 2024, a pełną – w 2026. Obecnie mało prawdopodobne jest, aby pierwszy egzemplarz przekazano jeszcze przed końcem roku. Dopiero późną jesienią pierwszy E-7A otrzyma malowanie brytyjskich sił powietrznych. Naszym zdaniem dostawy pierwszego egzemplarza należy nie spodziewać się wcześniej niż w pierwszym kwartale 2025 roku. W związku z około rocznym opóźnieniem całego projektu wstępna i pełna gotowość operacyjna samolotów również ulegnie przesunięciu o co najmniej rok w stosunku do wcześniejszych planów.

Wedgetaile zastąpią w służbie Jego Królewskiej Mości kultowe samoloty E-3D Sentry AEW.1. Ostatnie trzy egzemplarze zostały wycofane ze służby w sierpniu 2021 roku (wszystkie trafiły wkrótce potem do Chile). Od tego czasu RAF pozbawiony jest jakichkolwiek samolotów wczesego ostrzegania i kontroli przestrzeni powietrznej.

Pierwotnie Wedgetaile miały trafić do bazy RAF Waddington, ale resort postanowił, że jednak lepiej nada się do tego szkocka RAF Lossiemouth, gdzie będą mogły stacjonować obok P-8A Poseidonów, również budowanych na bazie płatowców Boeingów 737. Uprości to wspólną eksploatację maszyn pod kątem logistyki i szkolenia personelu technicznego. Personel bazy powoli szykuje się do przejęcia E-7A.

Pierwszym użytkownikiem E-7A zostało Royal Australian Air Force, które w latach 2009–2012 odebrało łącznie sześć samolotów. Boeingi 737 AEW&C służą także w Korei Południowej i Turcji. W ubiegłym roku Wedgetaile zostały wybrane na następców samolotów wczesnego ostrzegania i kontroli E-3A Sentry służących w ramach jednostki NATO Airborne Early Warning (NAEW). Początkowo Sojusz pozyska sześć maszyn, ale w przyszłości będzie ich więcej.

Materiały prasowe Boeinga

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBOCHNIA. Klub radnych PiS wydał oświadczenie w sprawie „podwójnego głosowania”, odniósł się też do plotek o nowej koalicji
Następny artykułBaroncini wygrał po raz pierwszy | Ayuso z kolejnym triumfem w jeździe na czas