A A+ A++

24 marca 1. Batalion Królewskiego Pułku Australijskiego odebrał pierwsze Hawkeie PMV-L (Protected Mobility Vehicle – Light) z przyczepami pochodzące z produkcji seryjnej. Wozy powstają w ramach programu Land 121 Phase 4 i będą sukcesywnie zastępować w służbie Land Rovery. Nie podano komunikatu, ile dokładnie egzemplarzy dostarczono australijskim żołnierzom. Obecnie wiadomo, że było ich co najmniej pięć.

Należy przypomnieć, że to pierwsze małoseryjne Hawkeie dostarczone australijskim żołnierzom. Mimo że kontrakt podpisano w październiku 2015 roku, program doznał znacznych opóźnień z różnych powodów.

Pierwsze problemy pojawiły się w styczniu 2017 roku. Dostarczone do prób cztery samochody przejechały niespełna połowę zakładanego dystansu. Okazało się, że liczba poważnych awarii przekracza dopuszczalne maksimum, i testy przerwano. Wprowadzono minimalne poprawki i wznowiono próby w maju, ale jak się wówczas okazało, naprawy były niewystarczające. Kolejne ujawnione wady zmusiły do kolejnej pauzy.

W grudniu 2018 roku australijskie krajowe biuro audytu (Australian National Audit Office, ANAO) opublikowało raport, w którym poinformowało o poślizgu w programie Land 121 Phase 4 podyktowanych problemami z niezawodnością wyprodukowanych pojazdów i używanych w testach.

Już wówczas wiadome było, że produkcja seryjna Hawkeiów ulegnie opóźnieniu. Thales Australia zobowiązał się do wdrożenia szybkiego planu naprawczego, który wyeliminowałby wady. Przesunięto termin rozpoczęcia prób, które miały rozpocząć się najwcześniej w połowie 2019 roku. Do prób przeznaczono osiem pojazdów, z czego sześć – do prób w terenie. Miały one przejechać 32 tysiące kilometrów, w tym połowę z przyczepami.

Pojazdy znalazły się także w Afganistanie i Iraku, gdzie przeszły próby polowe w trudnym środowisku. Australijskie ministerstwo obrony informowało, że pojazdy dobrze się sprawowały. W lutym 2019 roku zebrały się kolejne czarne chmury, gdyż bankructwo ogłosił producent silników do Hawkeiów, austriacka firma Steyr Motors, co zagroziło dostawom jednostek napędowych. W lipcu Thales wykupił to przedsiębiorstwo i zażegnał problemy.

Na podstawie kontraktu z października 2015 roku wojska lądowe otrzymają 1100 pojazdów i 1058 przyczep. Umowa opiewająca na blisko 1,3 miliarda dolarów zakładała, że produkcja rozpocznie się w połowie 2017 roku, zaś dostawy pierwszych Hawkeiów – wraz z jego końcem. Wszystkie pojazdy miały znaleźć się u odbiorcy do końca 2021 roku. Obecnie – choć program ma chyba wszystkie kłopoty za sobą – dotrzymanie harmonogramu dostaw będzie niemożliwe.

Zobacz też: Australijskie F/A-18 trafią w ręce Air USA

(armyrecognition.com, militaryleak.com)

Royal Australian Regiment

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł8 budynek Reduty Nowe Podolany na mecie. Odbiory mieszkań w sierpniu
Następny artykuł[Akt Prawny] w sprawie powołania komisji przetargowej i nadania jej regulaminu pracy na „Regionalne e-usługi publiczne dla mieszkańców Gminy Lidzbark Warmiński”.